Diamanttester van diamant

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Diamanttester van diamant

Bericht door Janna »

Ik heb een diamanttestertje gemaakt. D.w.z. een 1-punter op zijn kop gezet bovenin een staafje zilver. Met de punt kun je een klein krasje (proberen te) maken op de te testen steen. (op de tafel, of liever op een zijvlak)
Voor zirconia's (hardheid 8,5) en spinellen enzo werkt het natuurlijk prima, je ziet duidelijk een krasje. (al wil ik die eigenlijk op het oog kunnen herkennen)
Nu heb ik een wat grotere steen van een klant, die wil weten of het diamant is. Mijn testertje geeft geen kras op de steen. Zou het evt. toch nog moissaniet kunnen zijn? (hardheid 9,25) Of zou je dan even duidelijk een kras moeten zien zoals bij CZ?

M.a.w. kan ik moissaniet uitsluiten op deze manier? Mijn logica zegt van wel, maar ik ben benieuwd wat jullie denken. Misschien zie ik iets over het hoofd.

Zijn er verder nog diamant imitaties, met zowat dezelfde hardheid als diamant? Of bereiken ze nooit hardheid 10?

Bedankt alvast!

@Erika, als je dit beter bij het oudere topic over diamant/moissaniet vindt passen, vind ik dat natuurlijk prima.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Waarom niet een diamanttester kopen?
Want nu heb je dan toch altijd een kras op een steen welke geen diamant is?

of even naar het NEL brengen, je woont er in de buurt (nederlands edelsteen labaratorium Naturalis)

http://www.diamantbeurs.org/Tips_en_FAQ2.html mss heb je hier nog iets aan
Laatst gewijzigd door Erika op zaterdag 22-09-2012, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

zo'n diamant krasser is leuk voor zirconia's maar voor moisaniet is gelijk al weer een hoop ervaring nodig.
Dan is het handiger om op andere dan mechanische eigenschappen te controleren. Daarnaast is zo'n destructieve test altijd wat dubieus en mag alleen maar met concent van de klant worden uitgevoerd.
Moisaniet laat dubbelbreking zien als je via een rondist facet op de kroon naar het cullet kijkt. Er zit ook veel (helaas niet altijd) een wat geel groenig waasje in de steen.
Pas wel op met een uitspraak doen. Bij enige onzekerheid weet je eigenlijk niets totdat je het laat checken door een expert. Bij een foute conclusie ben je alle vertrouwen van de klant kwijt. Ook als je een goede conclusie (die niet is wat de klant wil) niet kan onderbouwen.

Heb je geen goudsmid in de buurt met een moisaniet/diamant tester? of een diamantair met experts waar je even langs kan?

Succes er mee,
Daniel.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Misschien is het een witte saffier.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Het verschil tussen hardheid 9 en 10 is een factor 10, dus van 9.25 naar 10 zaal ook nog een enorme sprong zijn. Heb ik nooit geprobeerd, maar dit zal zeker ook een duidelijke kras achterlaten.

Maar ik heb zelf ook een hekel aan zulke destructieve testen. Moissaniet is nog steeds een dure steen. Was vroeger ongeveer de helft van een pique briljant dus die zou ik nog steeds gaaf willen houden.

Maar zoals boven gememoreerd kun je dat aan de dubbelbreking zien. Door de zijkant gezien zie je steeds twee insluitsels boven elkaar. Van de tafel naar de punt is moissaniet echter niet dubbelbrekend en kun je het alleen aan bepaalde reflecties zien die ook even dwars door de steen lopen. Specifieke ribben ga je dubbel zien:
Afbeelding
Deze methode van boven is toegankelijker bij een gezette steen, maar ik heb toch een 20x loep nodig om dat detail betrouwbaar te kunnen zien. :( Om dit betrouwbaar zelf te kunnen zien moet je er zelf een kopen en goed bestuderen. Maar dat is dan veel goedkoper dan een moissaniet tester en bij zelf zien weet je dat het klopt, bij zo'n stuk electronica weet je het nooit.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Wat ik op de foto kan zien is dat de steen wel dubbel brekend is.

Wat ik zie twee scherpe driehoeken naast elkaar, maar vergeef me als ik het fout heb.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik zie hetzelfde als freddy
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Ja, op die foto kun je er niet omheen. :D Mijn ervaring is slechts enkele moissanieten. Ik heb er indertijd gewoon ??n gekocht om te zien of ik het kon herkennen. En die dubbelbrekende eigenschap is een materiaal eigenschap die ze niet kunnen camoufleren. Hij is wel richting afhankelijk. Van ??n kant gezien is hij niet dubbelbrekend, dus worden ze zo geslepen dat hij van boven gezien niet dubbel breekt. Ik neem aan dat de steen zo geslepen er het mooist uit ziet. Een insluitsel van de zijkant zie je dubbel, maar van boven niet. Maar om hem op insluitsels te herkennen ben je afhankelijk of ze er in zitten.

De dubbel breking zoals op de foto is moeilijker te zien dan insluitsels, maar bij een gezette steen wel iets wat je altijd kunt vinden. Dit is door de kroonfacetten opgenomen, maar door de tafel zie je het ook. Echter, dan moet je de ogen niet scherp stellen op de onderkant steen maar de steen net iets dichter bij halen en de ogen weer tijd geven om opnieuw scherp te stellen. Best lastig, dus ik denk dat bekijken via de kroon facetten, zoals op de foto, het makkelijker is. Je kijkt er dan ook niet van boven in, maar schuin door de steen waardoor de dubbelbreking duidelijker wordt.

Als je het ziet, weet je het zeker, het is onmiskenbaar. Zie je het niet, dan kun je nog steeds blijven twijfelen of je het gewoon gemist hebt. En zo duur is een 3.0mm steentje ook niet zodat het altijd leuk is om zelf zo'n steentje als referentie te hebben. En in het begin waren ze ook nooit zuiver wit, maar meer een crystal kleur of geler, zoals op de foto. Maar dat zou met de tijd verbeterd kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Even snel een antwoord, dat ik alvast blij ben met de vele reacties, maar even geen tijd heb om het rustig door te lezen en te beantwoorden. Morgenavond neem ik even goed de tijd hiervoor!
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Nogmaals bedankt allemaal. Het is erg goed om zulke antwoorden te krijgen als starter.

Erika, dankjewel voor de link. Die kende ik nog niet. Ik las op het forum een aantal minpunten van diamanttesters, destijds door Ruud omschreven, dus ik zou ze het allerliefste zelf willen leren herkennen. Ik vind het moeilijk om een apparaatje te vertrouwen. Doen jullie wel uitspraken op basis van een diamanttester?

Daniel e.a., ik ben het met jullie eens dat een diamantkrasser een destructieve methode is en dat je dit niet mag doen zonder goedvinden van de klant. Er is ook veel moeite gedaan om een steen mooi geslepen te krijgen, en dan zal de goudsmid er even een kras opzetten... Geeft idd te denken.
Sowieso doe ik zeker geen uitspraken, als ik ergens niet zeker van ben.

Ik denk dat ik de Edelsteen update cursus van een dag ga doen bij het NEL. Die kost 180 euro en lijkt mij wel waardevol. Ervaring mee, iemand? Gaat over diamant, korund en smaragd en imitaties ervan.

Erika, jij zegt langsgaan bij het Nel, maar dat kost wel geld, neem ik aan. Wat buurt-smeden betreft: ik wil ook niet de hele tijd andere goudsmeden nodig hebben voor de eventuele diamanten van mijn klanten. Naja..... eigenlijk wil ik het gewoon zelf kunnen vaststellen dus. Maar het lijkt me best pittige stof.

Briolet, een moissaniet(je) bestellen, ga ik doen. Met jouw foto erbij, ga ik het eens bestuderen. Misschien houd ik mijn krasser dan maar voor als ik vermoed dat het zirconia's zijn. (met toestemming dus!) Zo zie je maar weer, dat je toch hier en daar wat leert, wat door anderen weer in twijfel getrokken wordt. Altijd goed.
cfivediamonds
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 25-09-2012, 14:14
Ervaring: Overig
Woonplaats: Enschede
Contacteer:

Bericht door cfivediamonds »

Dubbelbreking te zien via de bezel kijkende naar de cullet is inderdaad een belangrijke test. Vergt wel veel oefenen en een beetje ervaring met het kijken naar moisaniet.
De formule die soortelijk gewicht en massa er in betrekt is ook geen slechte. In ieder geval weer een tweede test waarbij je de steen niet hoeft te beschadigen. De diamantkrasser zou ik persoonlijk niet gebruiken bij de steen van een ander, het kan fout aflopen immers.
C5 Diamonds levert kleine diamanten (melee goederen) aan edelsmeden en juweliers
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

hoe doe je dat met gezetten stenen in een gladom of incrustatiezetting
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Daarom de methode zoals op de foto aangegeven. Die is altijd zichtbaar. De dubbelbreking van de zijkant vind ik persoonlijk makkelijker te zien, maar dat werkt alleen bij losse stenen of desnoods chatons. Onder de rondist zie je een band van driehoekjes rondom de steen lopen. (Inwendige spiegelingen, niet het oppervlak). Die hebben ook allen 'duidelijk' dubbele ribben.

Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat het mij indertijd een half uur duurde voordat ik de dubbelbreking van de facetten zag en ik ben gewend stenen met de loep te bekijken. Als mijn verdediging kan ik alleen aanvoeren dat ik niet wist waar ik naar moest kijken, ik wist alleen dat moissaniet ban boven bekeken niet dubbelbrekend is.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ja maar hoe krijg ik dat dan dus voor elkaa met een wrijfzetting, pav? of een zetting waar je dus van onder niet echt meer hebt dan een klein gaatje van max 1 mm rond
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Door de tafel zelf kun je het ook zien, maar nog veel moeilijker. Ik ben gewend stenen op insluitsels te loepen. Dan zie je er niets van. Maar als je de steen nog iets dichter bij haalt beginnen plots facetten in het focus te komen die normaal wazig zijn. Daar ga je het dan wel aan zien. Maar het kan zijn dat dat al heel veel loep ervaring vraagt. Met 10x vergroting in een 3mm steen zie ik het net, maar eigenlijk heb ik 20x nodig om het te zien. Maar de dubbelbreking wordt natuurlijk sterker, des te langer de lichtstraal door de steen loopt. Dus bij grotere stenen zal het duidelijker worden.

Maar ik hoop toch niet dat je stenen zo ver zet dat alleen de tafel zichtbaar blijft. Dan kan er toch al geen invallend licht meer terugkaatsen en wordt de steen dood. :cry:
Plaats reactie