Het vriest - edelstenen

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Het vriest - edelstenen

Bericht door Janna »

Weet iemand of je voorzichtig moet zijn met het dragen van bijv. smaragd als het vriest?
Ik liet net een gelukkige klant naar buiten lopen met haar nieuwe ring en het doemscenario kwam bij me op dat zo'n steen wel eens zou kunnen barsten met dit weer, als je vanuit kamertemperatuur opeens naar buiten loopt.

Hopelijk onzin?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Als dat een probleem zou zijn dan zou dat in de loop der eeuwen toch al het nodige over bekend zijn lijkt me.
Ik zou er niet zo zwaar aan tillen.
Wat ik weleens heb gehad is, toen ik brede zilveren halssieraden maakte dat ik van klanten te horen kreeg dat die 's winters zo koud aanvoelden, kan ik me wat bij voorstellen.
Laatst gewijzigd door Willem Parel op dinsdag 15-01-2013, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Alleen als haar vingers eraf vriezen en de ring vervolgens in de warme chocolademelk valt, maar anders niet hoor. :D

ari
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Nee, geen onzin, als het vriest kun je uitglijden en dan de ring bij de val beschadigen. :)

Ik kan me echter niet voorstellen dat de koude zelf veel kwaad kan. Het verschil is toch te klein voor een koude schok. En er zit ook geen vrij water in dat kan bevriezen.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Het vriest - edelstenen

Bericht door Kraai »

Janna schreef:Weet iemand of je voorzichtig moet zijn met het dragen van bijv. smaragd als het vriest?
En is een opaal vorstgevoelig? Ik heb er een met fijne scheurtjes nadat die per ongeluk in een caravan was blijven liggen in de winterstalling.

Wikipedia: Opaal=SiO2?nH2O, gehydrateerd siliciumdioxide met een waterpercentage van soms wel 20%.

Tweede vraag: is een opaal met fijne cracks te redden?
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Omdat de ring om een vinger wordt gedragen lijkt me een temperatuur wisseling minimaal, want hoe hoog heb je hem gezet?.
Ik zou het wel afraden de ring om te houden in een sauna en daarna in een kneipp bad te springen.

ari
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

.....ik wist niet dat Kneipp zulk agressief spul was.....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Bedankt voor alle serieuze en minder serieuze reacties. ;)
Ik bedenk af en toe zoiets verschrikkelijks en dan vraag ik het maar even na. Het is toch een plotse temperatuurwisseling van zo'n 20 graden. (ik vind dat veel, maar een smaragd kennelijk niet) De ring (om de vinger) is natuurlijk voorverwarmd inderdaad, dus dat zorgt ook voor een rustiger afkoeling. De steen zit in een zetkastje direct op de vinger, niet hoger dan 'normaal'.

Ik krijg hier wel zin van in een sauna! ;) Met Kneipp.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Bericht door Kraai »

Is een opaal vorstgevoelig? Ik heb er een met fijne scheurtjes nadat die per ongeluk in een caravan was blijven liggen in de winterstalling.

Wikipedia: Opaal=SiO2?nH2O, gehydrateerd siliciumdioxide met een waterpercentage van soms wel 20%.

Tweede vraag: is een opaal met fijne cracks te redden/verbeteren?

Jan
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Janna schreef:Het is toch een plotse temperatuurwisseling van zo'n 20 graden. (ik vind dat veel, maar een smaragd kennelijk niet)
Wat ook belangrijk is, is hoe snel die warmte aan de steen overgedragen wordt. Als je hem in koude vloeistof dompelt zal dat veel sneller gaan dan met koude lucht. En als je aan een smaragdring soldeert, zal de temperatuur schok op de steen bij de zetting, vast ook wel meer dan 20 graden zijn, hoe goed je de steen ook koelt.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ja, dat is een helder verhaal! Met solderen heb je het natuurlijk over een stuk grotere temperatuursverschillen.

Hopelijk weet iemand raad met de opaal van Kraai. Water zet uit als het bevriest, dus vandaaruit gedacht, kan opaal vast wel barsten bij vriestemperaturen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Opaal is een zeer gevoelige steen.
Soms wordt er in een steen een bepaalde spanning opgebouwd welke zich later vertaald in het zichtbaar worden van een barst.
Ik heb meerdere Ethiopische opalen geslepen en bij een van deze exemplaren is er spontaan een barst in de steen gekomen.

Dit is echter niet exclusief voor opaal ook bij glas kan dit zich voordoen, ook bij metalen is het bekend dat als er binnen het metaal spanningen aanwezig zijn dat dit op den duur zal leiden tot breken.

Bij het polijsten van opaal mag je ook zeker de steen niet te warm laten worden.

Gedurende een langere periode op vriestemperatuur en daarna weer op kamertemperatuur is voor geen enkele steen een vooruitgang. Veel stenen zijn op die manier mede door bevriezing van water in barsten al gesprongen
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Zozo nooit geweten allemaal. Nou zijn mijn ringen met stenen zelden in de vrieskou, maar toch handig en interressant om te weten.
Plaats reactie