Chrysopraas?

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik had de facetranden ook gezien,dat kan duiden op glas maar het leek mij juist best aannemelijk om dit soort stenen in vorm te slijpen en dan in de trommel te polijsten.
Misschien kan een slijper hier wat zinnigs over zeggen.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Anna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 14-08-2009, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: den haag
Contacteer:

Bericht door Anna »

Ja, dat klinkt beiden logisch,
Dus het blijft nog dubieus.
Heb een kraal kapot geslagen en lijkt glasachtig, maar dat heeft chrysopraas waarschijnlijk ook.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Als het glas zou zijn, dan zou je het waarschijnlijk ook kunnen voelen. Glas warmt namelijk erg snel op in je hand, geleid goed warmte. Heel anders dan een echte chrysopraas. Je hebt er een gebroken? Hoe was de breuk? Recht of een schelpachtige breuk. Schelpachtige breuk duidt ook op glas.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Anna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 14-08-2009, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: den haag
Contacteer:

Bericht door Anna »

Dit is de gebroken versie, ik ben benieuwd...



Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Dat is moeilijk te zie op de foto. Linksboven zou ik bijna zeggen; dat is glas
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

goldenwonder schreef:Dat is moeilijk te zie op de foto. Linksboven zou ik bijna zeggen; dat is glas
datzelfde idee had ik....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Ik heb even wat nazoek welk gedaan Chrysopraas is een calcedoon, die door nikkel invloeden zijn kleur krijgt; licht groen.

Deze kleur is echter niet goed zonlichtbestendig, het aanwezige water in de steen zal verdwijnen waardoor hij opaker wordt en lichter van kleur.

Hardheid tussen de 6.5 en 6.75.
Dit betekent dat het met glas, wat een hardheid van 5.5 heeft, niet bekrast kan worden, maar door een stalen vijl wel.
Het sg is 2.59 -2.65.

Hoop dat je aan bovenstaan de wat hebt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Anna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 14-08-2009, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: den haag
Contacteer:

Bericht door Anna »

ben zojuist even bij een edelsmid binnengelopen, die heeft gekeken met zijn loep en hij denkt toch dat het echt is. Mede omdat er kleurverschil zit tussen de verschillende kralen.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

kwarts heeft ook een glasachtige breuk dus dat helpt niet zo heel veel.
de aanwezigheid van insluitsels zal eerder van belang zijn, kleurverschil is ook een goeie.
Ik hou het nog op echt.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Mijn gevoel zegt ook dat het nep is, simpele test, de apparatuur heb je in huis :mrgreen: even voelen met je tong, glas voelt warm stenen koud.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Inderdaad, wat ik al schreef. Voelen en kijken met de loupe. Eens de warmte van glas tov. echte steen gevoeld en je weet het verschil. Verder kijken met de loupe. Zoeken naar de kleur. Dat zal bij glas in strepen zijn die heel snel vervagen ( moeilijk uit te leggen) Goed op de facetten letten. Hoe is de breking daarvan. Afgerond, of bij breukjes op de facetranden moet je echt wel verschil zien tussen een chrysopraas en een glas/ imitatie. Zoek naar luchtbellen. Zijn het er veel, reken dan op glas. Icm. met voelen moet je dan tot een conclusie kunnen komen. Verder een soortelijk gewicht testje?
Las hierboven ook iets over in vorm slijpen en dan in de trommel polijsten. Dat gebeurt niet. Het is slijpen en daarna de facetten polijsten.

Hoe is het snoer geregen? Chrysopraas is niet goedkoop. Snoertje 8 mm ronde kralen 45 cm bij Ruppenthal kost ? 380,= , 14 mm kralen ? 2390,= Wat ik op de foto zie, gewoon op 20/00 nylon visdraad :(
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

goldenwonder schreef: Chrysopraas is niet goedkoop. Snoertje 8 mm ronde kralen 45 cm bij Ruppenthal kost ? 380,= , 14 mm kralen ? 2390,= Wat ik op de foto zie, gewoon op 20/00 nylon visdraad :(
Anna schreef:Dit is de gebroken versie, ik ben benieuwd...



Afbeelding
Afbeelding

Dus hier ligt voor een paar tientjes aan gruzelementen..... :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Anna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 14-08-2009, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: den haag
Contacteer:

Bericht door Anna »

Ja ik heb er twee kapotgeslagen. Als ze echt zijn is het een paar tientjes inderdaad.
Maar zolang ik het niet zeker weet, kan ik er nog even niets mee. De dame waar ik ze van heb gekocht, zei dat ze ze in Rusland heeft gekocht in een zaak waar ze allemaal edelstenen verkopen.
Daar werd haar verteld dat het chrysopraas is. Voor mij was het dus een gokje, maar wel leuk.
Ook de reacties hier op dit forum.

Met mijn tong gevoeld, echte chrysopraas en dit twijfelgeval, moeilijk verschil te voelen. Ook een glaskraal ernaast. Dan lijkt ik toch te voelen dat de echte chrysopraas iets kouder voelt. Maar ik weet het niet zeker.
Luchtbellen zijn niet te zien met de loupe in deze kralen.

Ik ga maar eens kijken of ik hem door iemand kan laten testen met de brekingsindex. Het wordt wel steeds spannender.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Las hierboven ook iets over in vorm slijpen en dan in de trommel polijsten. Dat gebeurt niet. Het is slijpen en daarna de facetten polijsten.
Dan zouden de afgeronde hoeken toch op glas moeten wijzen.
Ik begin te twijfelen, testresultaten willen we zien keiharde bewijzen :|
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Als ik kijk naar het snoer en zie dat het niet geknoopt is en ook nog eens op visdraad is geregen, dan gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.
Het voelen van de "warmte" doe je met het hele snoer. Pak het op, beweeg het door je handen en bij glas voelt het direct warm aan.
Is het chrysopraas, dan zijn de facetten "scherp". Is het glas, dan kan het ook scherp zijn. Maar zoals deze kralen tegen elkaar aan liggen, moeten er beschadigingen zijn , daar waar ze elkaar raken bijvoorbeeld. Verder bij glas meestal afgeronde hoeken of gebrokkelde hoeken. Wil je het verschil zien....pak een briljant en een gepolijste zirconia. Bekijk het door een 10x loupe en je begrijpt wat ik bedoel met afgeronde facetten.
Verder bij glas, de kleur. Dat moet bijna onnatuurlijk over komen.
Laat je niet misleiden door een oud snoer. Imitaties worden al heel lang gemaakt. De Verneuill oven bijvoorbeeld is al ergens begin 1900 ontwikkeld !! Is wel niet voor glasimitaties, maar geeft aan hoe lang er al imitaties en syntheses worden gemaakt.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Plaats reactie