Synthetisch of natuurlijk saffier

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels

Synthetisch of natuurlijk saffier

Synthetisch, want alle pracht, voor minder geld
5
26%
Synthetisch, saffier is saffier
1
5%
Natuurlijk, de imperfecties maken de steen mooier
6
32%
Natuurlijk, anders kun je net zo goed glas gebruiken
2
11%
Synthetisch, want....
0
Geen stemmen
Natuurlijk, want....
5
26%
 
Totaal aantal stemmen: 19
0059099
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 14-12-2014, 17:58
Ervaring: Geen ervaring

Synthetisch of natuurlijk saffier

Bericht door 0059099 »

Hallo allemaal,

Voor ons huwelijk wil ik voor mijn verloofde graag grote mooie oorbellen laten maken. Ze zal geen collier dragen, dus de (hangende) oorbellen moeten echt het 'showpiece' worden. (Misschien dat we ook en armbandje laten maken, maar dat weten we nog niet).

Omdat onze accent kleur, diep donkerblauw is, zitten we te denken aan saffier als steen kleur. (In de ring die we ontworpen hebben zit diamant).

Aangezien mijn verloofde niet van geel, champagne of rose goud houdt, zal het materiaal zilver of witgoud zijn (of palladium,of platinum). Vanwege het grote prijsverschil (?500?) zal het waarschijnlijk zilver worden.

Nu twijfel ik echter over de soort saffier wat we willen gebruiken, het prijsverschil tussen synthetisch en natuurlijk saffier is gigantisch, terwijl het, naar wat ik begrijp, exact hetzelfde is? Waarom zou je dan geen synthetisch gebruiken?

Is dat puur emotie? Of kun je dan niet meer echt spreken van een juweel?

Wat is jullie ervaring/ mening? ( liever niet alleen Poll invullen, maar hoor graag waarom)
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Dit is heel persoonlijk.
Hoeveel geld heb je over voor een huwelijksgeschenk?.
En hoeveel geef je om echt of nep?

Zelf zou ik voor het echte gaan. Maar nogmaals het je eigen gevoel die je zegt welke te kiezen.
Synthetisch kan ook mooi zijn. Maar ja, echt....is echt...:)

Groet,
Precious.
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

In een sieraad met die emotionele lading ( en die gaat het krijgen) en deze allure horen enkel echte stenen.
Je kunt in mijn beleving niet kiezen voor platinum, diamant en daarin synthetische stenen bijplaatsen.
Dan krijg je een Ferrari met een Skoda bumper.....
Je kunt dan inderdaad niet meer spreken van een juweel.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
0059099
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 14-12-2014, 17:58
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door 0059099 »

Dank zover voor de antwoorden, wanneer we voor natuurlijke safieren gaan, hoe weet je dat je geen synthetische stenen krijgt? Ik begreep dat net als met Parels het verschil tussen synthetisch/cultiv? en natuurlijk alleen in speciale laboratoria te zien is?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Natuurlijke stenen hebben vaak meer onregelmatiheden in kleur en structuur.
Ook is het slijpsel vaak net even anders, brillantslijpsels bij echte stenen hebben vaak meer een "bolle buik" aan de onderkant in tegenstelling tot synthetische, die zijn altijd strak en spits.
Met apparatuur is het verschil ook waar te nemen omdat synthetische stenen groeistrepen vertonen van het maakproces.
Moeilijk in een paar zinnen uit te leggen, maar ga er van uit dat als er bij een goede juwelier gekocht wordt dat je eerlijke stenen koopt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

Echt of synthese saffier? Ik zou voor synthese gaan. Ook echte saffier is voor 90 % behandelt met bestraling of warmte om de kleur te veranderen of te verbeteren. Scheelt alleen heel veel in je portomenee.
Wel is het belangrijk dat je een hand geslepen steen hebt, want die fabrieksstenen die ik onder mijn ogen krijg is om te huilen. De facetten kloppen voor geen meter.
Ook het paviljoen en de kroon hoogte zijn vaak niet ideaal ten opzichte van de dispersie en kritische hoek en geeft dus minder vuur in de steen. En daarom facetteer ik zelf mijn stenen. Ik heb wel eens de proef op de som genomen met een aantal edelsmids. En zelfs onze Ruud Lapidee die jammer niet meer onder ons is vond mijn synthese saffier mooier dan de echte fabriekssteen. Ten zij je duizenden euro,s over hebt voor een echte goed geslepen briljante steen.
Voor een goede steen ben ik ook wel 2 a 3 dagen bezig. Om de kleur zonering, ideale vorm, steen te ontwerpen in GemCad, waarin de steen gebruikt wordt, in hanger of ring, hoge of lage kroon of paviljoen, donkere of lichte kleur, afhankelijk van de grootte van steen. Allemaal dingen die mee spelen om een steen te slijpen en te polijsten.
Dus blijkt hier uit dat je goed moet kijken waar en wat je met die steen wilt, waarin en waarvoor.
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

natuurlijk. synthetisch is leuk voor de goedkope trendsieraden.
Gebruikersavatar
Erwin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 05-10-2012, 23:01
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Als het puur om de kleur blauw gaat kun je ook nog Ioliet overwegen, dat is voordeliger maar komt qua kleur wel in de buurt van saffier. Afhankelijk van het soort oorhangers dat je laat maken kan Ioliet een heel mooi alternatief zijn.

Synthetische stenen gebruik ik zelf nooit uit principe. Maar vooral ook omdat de waarde van de steen dan niet meer aansluit bij de waarde van een handgemaakt sieraad.
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Lize Bouwman »

Werking saffier

Saffier heeft een sterk effect op de psyche en hersenen. De steen werkt kalmerend, bevordert de geestelijke gezondheid, wijsheid en inzicht. Saffier zorgt voor een heldere geest en stimuleert nuchter, kritisch, doelgericht en geconcentreerd denken en gaat hiermee bepaalde psychische problemen, zoals wanen, hallucinaties en niet coherent kunnen denken, tegen. Saffier beschermt ook tegen psychische aanvallen en mensen die je mentaal proberen te domineren. De steen heeft een kalmerende werking op het lichaam en werkt hierdoor koortsverlagend en pijnstillend en vermindert stress. Verder heeft saffier een positief effect op aandoeningen van de hersenen en zenuwen (bijvoorbeeld epilepsie), ogen, het bloed en de aders.

Blauwe saffier?bevordert liefde, waarheid en zuiverheid. De steen harmoniseert de chakra's en haalt negatieve energie weg. Blauwe saffier werkt sterk in op het keel chakra (5e chakra) waardoor het een positief effect heeft op zelfexpressie en communicatie en de schildklier.

Ik zou ook voor echt gaan!
Gr. Lize
Perfecte imperfectie.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik zal altijd een natuurproduct verkiezen boven nep.
Er wordt zat uitgehaald met natuurlijke stenen dat hoeft van mij niet (ik kan best genieten van een saffier met zo'n bolle kont) maar ik heb er minder moeite mee dan nagemaakt.
Het mooie van relaties is toch dat ze mooier worden met de jaren, de groei, de barstjes, samenhang en interactie.
Voor mij is dat ook wat de schoonheid van een edelsteen nou net bepaald, een klein wondertje van uitgekristaliseerd edel gesteente.
Ik wens jullie een mooie tijd toe samen .
"Quality is a habit not an act"
0059099
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 14-12-2014, 17:58
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door 0059099 »

Dank weer voor de antwoorden.

1 ding snap ik alleen nog niet, een aantal mensen refereert aan de synthetische stenen als 'nep', waarom is dat? Het is geen imitatie, en blijft echt saffier. Beschouwen jullie cultiv? parels ook als nep?
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Synthetisch is voor mij een mooie naam voor nep.
Het mag dan gelijkwaardige eigenschappen hebben in meetapperatuur een edelsteen is een in de natuur gevormd wondertje en synthetisch bootst dat na, nep dus.
Een cultive parel ligt daar wat tussenin wat mij betreft aangezien deze wel uit een oester komt maar mist vaak ook weer de schoonheid vanwege de uniformiteit.
Holle trouwringen uit de kijkshop, nep of immitatie ?
Merkkleding uit China, nep of synthetisch ?
Of nog eentje uit mijn andere vakgebied, Smeedijzeren ???? hekjes van de bouwmarkt is dat nou echt of lijkt het er een beetje op.
Uiteindelijk geld natuurlijk alle waar naar zijn geld en de meesten van ons kunnen of willen niet altijd voor topkwaliteit gaan, gelukkig mogen we hier nog zelf kiezen.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

Toch heb ik liever een goede geslepen en gepolijste synthese als echte geslepen fabrieksstenen die in 99% slecht zijn geslepen.
Zo die zit.
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
0059099
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 14-12-2014, 17:58
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door 0059099 »

Misschien off topic op mijn eigen onderwerp, maar op onze moodboard zijn we nog een andere soort mineraal/edelsteen tegen gekomen, welke we erg mooi vinden en zitten te denken om te combineren met het saffier. Het gaat om Kyaniet, maar dan in de vorm en tekening van: http://www.bronjewelry.com/sieraden/8or ... KEqMe0PAIE

Die oorbellen zijn veel te duur en vinden we zelf niet mooi, maar de grote Kyaniet stenen, met de blauwe tekening i.c.m. de transparantie vinden we erg mooi. Online kan ik deze echter nergens vinden. Zijn er handelaren waar je zulke stenen kam vinden en dan meenemen naar de goudsmid?
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Lize Bouwman »

Beter is naar de goudsmid te gaan en daar om de stenen te vragen. Wij kunnen inkopen waar een particulier niet terecht kan..

En idd. De glans en kleur van een cultive parel vind ik ook veel mooier dan zoetwater. Heb dat nu herhaaldelijk meegemaakt met mijn bestellingen..
Perfecte imperfectie.
Plaats reactie