Cursus diamantslijpen

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Gebruikersavatar
w1988
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 01-05-2015, 15:09
Ervaring: Geen ervaring

Cursus diamantslijpen

Bericht door w1988 »

Beste mensen,
Ik ben al een hele tijd op zoek naar een cursus om diamanten te leren slijpen maar ik krijg eigenlijk niets gevonden behalve een middelbare opleiding in belgie.
Wellicht weet iemand van jullie ergens een (prive)cursus? Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Werner
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Gaat het echt om diamanten slijpen of meer om edelstenen slijpen
En waar zoek je?!
Belgi? of NL

http://www.mineralennlc.nl/
Hier kun je leren facetteren denk
MTN in giethoorn zou je kunnen vragen.

anders even aan pvniel vragen (lid hier) zij slijpt zelf en zal vast beter kunnen vertellen hoe wat en waar.
Kijk ook maar eens bij de zoekfunctie

Ik weet ook van iemand die een soort stage heeft kunnen lopen bij eendiamantslijper
Dus even vragen bij een slijper.

Ik ga ervan uit dat je vanaf 0 moet beginnen, dus ik denk dat de meeste mensen dan beginnen met 'gewone' edelstenen alvorens diamanten van facetten te voorzien


In ieder geval heel veel succes met het leren en aanschaffen van de machines. Ooit als ik teveel tijd en geld heb wil ik ook nog leren
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
w1988
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 01-05-2015, 15:09
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door w1988 »

Hoi Erika,

Bedankt voor je reactie. Ik wil echt diamanten leren bewerken dus ik zal toch iets in die richting moeten zoeken. Ik woon praktisch op de grens dus het maakt niet zoveel uit in Belgie of NL.

Toch lijkt het me niet onverstandig te beginnen met andere (edel)stenen zoals je al aangeeft het heeft in ieder geval een basis.
Goed punt om over na te denken.

Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

Ik weet je naam niet, maar ik heet Petra en slijp edelstenen en geef hier ook les in. En heb mijn studie in 3 jaar afgerond in Idar Oberstein.
Diamant slijpen houd niet in dat je zelf het hele proces uitvoert, dus van brok steen tot b.v briljant. Dit behelst een aantal vakgebieden, zoals kloven, hoofd facetten slijpen, bezels, en polijsten. Maar ook vormen anders als rond.
Diamantslijper is een vak dat jaren studie duurt en intensief moet worden geoefend.
Om Edelstenen slijpen anders als diamant zijn er div. Beginners cursussen. Om b.v een eenvoudige ronde briljant van kwarts te slijpen heb je ongeveer 6 a 8 lessen nodig van 4 uur.
Om harde edelsteen b.v saffier of zirconia te slijpen en of andere vormen, dan heb je toch wel een jaar nodig om de basis onder de knie te krijgen. Hier is veel doorzettings vermogen nodig, accuraat kunnen werken tot 1 honderdste milimeter en veel tijd.
Ter indicatie, ik heb op het ogenblik 3 cursisten, 1 x per week 4 a 5 uur.
1 heeft eerst een basis cursus gedaan. Daarna heeft ie bij mij nu zo'n 30 lessen gevolgd en kan nu rond en triangel redelijk slijpen. De andere 2 hebben 15 lessen gehad en kunnen redelijk rond slijpen.
Verder zal je als je verder dan beginner wilt komen, een eigen faceteermachine moeten aan schaffen om te oefenen.
Wil je meer informatie? Neem contact op.
Groetjes Petra.
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
diamondbay
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 23-10-2018, 23:38
Ervaring: Overig

Re: Cursus diamantslijpen

Bericht door diamondbay »

Leren diamant slijpen is enorm duur waar dat ik geleerd heb is nu gesloten kan wel informeren voor u.
Als u zelf wil investeren is wel een peper duur hobby
Plaats reactie