Polijsten van barnsteen ketting

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
darkken
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 08-07-2014, 12:08
Ervaring: Leerling vakopleiding

Polijsten van barnsteen ketting

Bericht door darkken »

ik weet dat deze vraag al eerder gesteld is, maar kom er nog niet helemaal uit. Ik heb een ketting met barnsteen, deze moet opnieuw gepolijst worden.

Hierbij maak ik (zover ik dus begrijp) gebruik van een wolbuf, maar welk vet heb ik er precies voor nodig, en moet ik de stenen van te voren ook schuren?
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Grt
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Polijsten van barnsteen ketting

Bericht door Cees »

Barnsteen is een versteende hars en kan weinig tot geen warmte hebben.
Is ook van zichzelf erg zacht en slijpt na bij het polijsten.

Zelf zou ik op leer met aluminium oxide polijsten, maar op een wolbuf werkt ook gewoon met polijstvet.

Pas op dat je de barnsteen niet te lang op de wolbuf houdt even er tegen aan houden en dan weer er vanaf, mag namelijk absoluut niet warm worden.

Ook is het mogelijk om het op de hand te polijsten met leer en polijstvet, weet alleen niet hoe de vorm van de kralen is en of deze dan makkelijk overal te bereiken zijn.

Succes!
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Polijsten van barnsteen ketting

Bericht door Abo »

Ik heb er eens gepolijst maar dan met de hand en een vochtig doekje met cerium oxide.
Cerium oxide geeft een hogere glans dan aluminiumoxide. Tin oxide kan ook .
Heb ergens gelezen dat tandpasta ook zou kunnen maar daar heb ik geen ervaring in.

Succes!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Polijsten van barnsteen ketting

Bericht door Cees »

Cerum oxide is inderdaad een ander polijstmiddel, zo heb je ook diamantine en nog veel meer.

Uit ervaring kan ik niet zomaar zonder meer zeggen of cerum oxide een hogere glans geeft.
Sommige stenen polijsten bij het ene poeder beter en andere bij het andere, dat is niet zomaar te generaliseren.

Als ik een steen slijp en hij komt er niet glanzend genoeg uit, dan wil ik wel eens een ander polijst poeder gebruiken, maar vaak helpt het al als je met polijstpoeder even naslijpt. Dat doe ik op een leren schijf en dan voeg ik tijdens het "polijsten" wat water toe.

Tanspasta zou ik niet aanraden, werkt misschien wel maar ik heb er mijn twijfels over.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: Polijsten van barnsteen ketting

Bericht door radiorobbie »

Niet te moeilijk doen kraal op een ruimertje steken en gewoon polijsten op een lappenschijf met hexenvet, opwrijven en de volgende. Doe ik al 40 jaar zo werkt prima.
Homo sapiens non urinat in ventum
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Polijsten van barnsteen ketting

Bericht door Abo »

Dat kan kloppen radiorobbie maar zoals je zegt heb je er 40 jaar ervaring mee en dat brengt mee dat je handelingen praktisch automatisch verlopen.

Je kent barnsteen en weet wat te doen maar als leerling is dat wat anders.
Cerium oxide en aluminium oxide zijn nu echt wel geen moeilijke termen.

Elke steenkapper die met marmer of dergelijke werkt gebruikt dan liever tin oxide.

Nu goed, ervaring schept zelfvertrouwen en onwetendheid leidt dikwijls tot extra kosten. :think:

Peace
Plaats reactie