Stenen inboren

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Stenen inboren

Bericht door Eva »

Ik heb wat getrommelde kwartssteentjes liggen en mijn dochters hebben me gevraagd of ik die kan inboren om er een hanger van te maken.

Is zoiets te doen met bijvoorbeeld een hangmotor?

Ook heb ik een steentje liggen (ook een kwarts) waar ik rond om een randje wil invijlen/inzagen.... hoe zou ik zoiets aanpakken?
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Stenen inboren

Bericht door Willem Parel »

Er zijn van die goedkope sets diamant freesjes en ook schijfjes met diamant, o.a. verkrijgbaar bij Bijou Moderne, met het dunste freesje is er goed een gat te frezen in een steen .
Maar dit moet je onder een straaltje water doen, dit voert namelijk het stof af en zorgt er voor dat de frees niet heet wordt, er zit in een mum van tijd een gat in.
Met die schijfjes gaat het wel droog, maar wel een mondkapje op doen en niet te snel laten draaien.
Het kan met je hangmotor, maar je hebt dan wel het probleem dat je je motor moet verhuizen naar het aanrecht.
Dat je handstuk nat wordt hoef je niet bang voor te zijn, het hoeft maar een miniem straaltje te zijn en het spettert haast niet.
Als je een Dremel hebt is het wat gemakkelijker.
Kortgeleden deze nog gemaakt voor mijn vrouw, vogeltje met freesjes, groef an de omtrek met een schijfje gemaakt, draadje ingelegd en bovenin bevestigd.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Stenen inboren

Bericht door Abo »

Ik heb een lot parels die niet geboord waren.
Heb een bakje genomen waar ik ruim met mijn handen in kan en gedeeltelijk met water gevuld.
Parelstof is nu niet het gezondste wat je wil inademen (calciumcarbonaat).

Eerst wat aangeboord en dan de parel onder water gehouden en verder geboord met mijn handstuk en een diamantboortje.
Het handstuk blijft wel boven water. heb zo'n zestig parels ermee kunnen boren zonder problemen.
Het fijne parelstof wordt meteen opgenomen in het water en valt op de bodem van je bakje.
De inhoud giet je dan gewoon weg.

Het enige nadeel is de brekingsindex van het water waarbij je denkt dat je niet recht boort.
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Re: Stenen inboren

Bericht door Eva »

Ah super, dank je. Ga het meteen uitproberen.. Wasbakje/water is bij de hand! Die freesjes heb ik ook nog ergens liggen, nooit echt employ voor gehad..
Vooruitziende blik?
Vooruitziende blik?
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Re: Stenen inboren

Bericht door Eva »

Het groefje frezen aan de randen gaat als een trein. Ik heb alleen geen freesje waarmee ik een gat erin krijg... maar goed diamant boortje en schijfjes en ik heb er weer vele mogelijkheden bij! :thx:
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Stenen inboren

Bericht door Abo »

Treinen rijden anders zou je nog later aankomen :P

Met lijm kom je er ook als je het oogje voorziet van een plaatje waar je steen mooi op aansluit.
Zo zie je de stift niet in je steentje of het boorgat.
Met secondelijm of andere sterke lijm komt dat heus niet meer los.
Misschien een optie om over na te denken. b;)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Stenen inboren

Bericht door Cees »

Vroeger lijmde ik zo genaamde belcaps op stenen die ik geslepen had met 2 componenten lijm om er een hangertje van te maken.
Geen gedoe met inboren etc. dat is veel tijdrovender, maar het hangt er allemaal vanaf wat voor een resultaat je wil bereiken.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Re: Stenen inboren

Bericht door Eva »

In korte tijd kreeg ik 2 keer een vraag waarbij inboren de beste oplossing zou zijn.

Mijn dochters komen ook soms met de meest rare vormen stenen aan, daar past dan geen zinnig kapje op.

Eigenlijk vind ik het gewoon leuk om weer wat nieuws geleerd te hebben .. b:D
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Stenen inboren

Bericht door Abo »

Dat vind ik nu net de uitdaging om voor elke steen iets apart te maken wat het ornament dat ietsje meer geeft dan enkel het gaat je te boren b;)
Je fantasie de kost geven om uit elk steentje wat persoonlijks te maken wordt nooit saai.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Stenen inboren

Bericht door Willem Parel »

Moet natuurlijk wel betaalbaar blijven, of je moet voor de kat z'n viool aan het werk willen.
Bovendien kan met een stift en gaatje nog steeds een ornament om de stift gemaakt worden, alleen de steen zit wel veel steviger dan met enkel een kapje.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Stenen inboren

Bericht door Abo »

Daarom duidelijke afspraken maken wat het individu wil uitgeven.
Ik heb voor een gewoon kiezeltje een opdracht gehad. De persoon in kwestie vond het kiezeltje heel speciaal (1.5 cm² groot).
De prijs lag dan ook op het niveau van de gebruikte materialen en werkuren ..... en een simpel kiezelsteentje.

Het hangt ervan af waarmee de persoon akkoord gaat en je hem kunt helpen met jouw prijs ...... en dan de handshake b;)
Plaats reactie