Dikke laag lijm verwijderen van een parel

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Dikke laag lijm verwijderen van een parel

Bericht door Briolet »

@tjuh schreef:ik zou juist geen babyolie gebruiken daar dat een aardolieproduct is. maar gewoon een plantaardige olie.
Vanwaar die keuze?

Even als chemicus: Plantaardige olie is altijd opgebouwd uit enkel- en meervoudig onverzadigde vetzuren. Dit soort onverzadigde bindingen reageert langzaam met zuurstof uit de lucht. De producten die hierbij ontstaan zijn verantwoordelijk voor de ranzige lucht. In aanwezigheid van U.V. straling (zonlicht) gaat dit ranzig worden nog veel sneller.

Als de plantaardige olie veel meervoudig onverzadigde vetzuren bevat kan de olie op den duur crosslinken tot een gel, die daarna niet meer op te lossen is. Dit crosslinken is verantwoordelijk voor het uitharden van lijnolie verf. En voor de gel-achtige substantie die soms op de buitenkant van een oude slaoliefles zit.

Synthetische olie is doorgaans olieachtig doordat de ketens gewoon korter zijn en bevatten geen onverzadigde bindingen. Deze oliën wordt niet ranzig en crosslinken ook niet, zodat je het jaren later nog met oplosmiddel kunt verwijderen.

Waaruit baby olie bestaat weet ik niet, maar plantaardige olie zou ik vanwege bovenstaande redenen, nooit nemen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Dikke laag lijm verwijderen van een parel

Bericht door peterspanje »

Erika scheef :als je een naakkat hebt dan moet dat weer wel

Je kan het natuurlijk ook behaard laten, effe Willem parel voor zijn voordat hij mij aftroeft! :lachen:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Dikke laag lijm verwijderen van een parel

Bericht door Willem Parel »

Briolet schreef:
@tjuh schreef:ik zou juist geen babyolie gebruiken daar dat een aardolieproduct is. maar gewoon een plantaardige olie.
Als de plantaardige olie veel meervoudig onverzadigde vetzuren bevat kan de olie op den duur crosslinken tot een gel, die daarna niet meer op te lossen is. Dit crosslinken is verantwoordelijk voor het uitharden van lijnolie verf. En voor de gel-achtige substantie die soms op de buitenkant van een oude slaoliefles zit.
Helemaal waar, ik heb jaren op zonnebloemolie gereden met mijn auto (toen ik nog in de veronderstelling was dat dit goed was) en bij het aftanken morste er wel eens een paar druppeltjes langs de auto.
Die waren na een tijdje niet meer te verwijderen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Dikke laag lijm verwijderen van een parel

Bericht door Willem Parel »

brasser schreef:Erika scheef :als je een naakkat hebt dan moet dat weer wel

Je kan het natuurlijk ook behaard laten, effe Willem parel voor zijn voordat hij mij aftroeft! :lachen:
Ik hou niet van suggestieve opmerkingen.... O:)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Dikke laag lijm verwijderen van een parel

Bericht door @tjuh »

Briolet schreef:
@tjuh schreef:ik zou juist geen babyolie gebruiken daar dat een aardolieproduct is. maar gewoon een plantaardige olie.
Vanwaar die keuze?
/quote]

Ik begrijp je beredenering, ikzelf heb zwz die producten niet in huis (om redenen die teveel uitwijden voor op dit forum) dus grijp zelf eerder naar kokosolie mocht ik zoiets nodig hebben voor dit soort dingen. Nooit gemerkt dat er een aanslag ontstaat of een nare geur.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Dikke laag lijm verwijderen van een parel

Bericht door Briolet »

@tjuh schreef:…grijp zelf eerder naar kokosolie …
Maar dat is ook niet direct een plantaardige olie, maar meer een plantaardig vet. Althans hier in Nederland. In India wordt kokosolie veel als olie gebruikt maar als je het naar Nederland neemt, stolt het in de fles. b;)

Kokosolie heeft een smeltpunt van 24-26 °C, dus buiten de zomerperiode is het vast. In gezuiverde vorm ligt het smeltpunt zelfs nog hoger. De onverzadiging in plantaandige oliën/vetten bepaalt het smeltpunt, maar ook de stabiliteit. Door het lage gehalte aan onverzadiging is kokosolie iets stabieler dan de meeste andere plantaardige oliën. In de Wikipedia zie ik dat minder dan 6% van de vetzuren in kokosolie onverzadigd zijn. Dit zijn de vetzuren die voor de gelvorming zorgen en het snel ranzig worden. Bij Zonnebloemolie is iets van 88% onverzadigd, dus is het minder lang houdbaar als kokosolie.

Door het hoge gehalte aan verzadiging is het, bij inwendig gebruik, minder gezond dan zonnebloemolie, maar je kunt het ook uitwendig gebruiken. Toen mijn zus in India was, heeft ze daar zonnebrandolie gekocht. Dat was gewoon kokosolie, maar omdat het ook UV tegenhoudt kun je het als zonnebrandolie gebruiken. Eenmaal in Nederland, wilde de rest niet meer uit de fles omdat het gestold was. 8)
Plaats reactie