Stenen kopen

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Stenen kopen

Bericht door mimaatjes »

Hoi,

Ik heb even een vraag.
Ik heb op het forum gelezen dat jullie stenen bestellen bij bv. bijou moderne.
Maar nu zie ik op dit site dat je hier alleen stenen kunt bestellen als je ingeschreven staat bij de KVK.

Waar halen jullie de stenen vandaan (behalve op beurzen), als je geen eigen bedrijf hebt en edelsmid/goudsmid dus puur voor de hobby doet?

En dan nog een vraag. :)
Op Youtube heb ik eens een filmpje gezien van een goudsmid die zijn diamanten en edelstenen in papieren zakjes in een soort kistje bewaarde. Zijn hier officele kistjes/doosjes voor om diamanten/edelstenen,enz te bewaren? Zo ja, waar kun je die kopen? Of hoe bewaren jullie de stenen?

Groetjes,
Miranda
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Stenen kopen

Bericht door Willem Parel »

Miranda, hier zit vast een hele hoop tussen.

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... sen#p28030
[MOD: actuele overzicht voortaan bovenaan in de balk onder Links]

Briljant wordt vaak bewaard in partijbriefjes, maar je kunt stenen op diverse manieren bewaren, mooie vakdozen bijvoorbeeld.
Ik koop zelf stenen op Ebay, vaak erg goedkoop maar de kwaliteit zit ook enig verschil in.
Het ligt er helemaal welk soort sieraad je gaat maken en van welk materiaal, iets mindere kwaliteit kan soms zeer acceptabel zijn.
Hier bijvoorbeeld, helemaal geen topsteen en zelfs wel bewerkt, maar het uiterlijk van het sieraad is niks mis mee naar mijn idee.
Bijlagen
image.png
image.png
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Stenen kopen

Bericht door Sun »

Op Ebay idd.. hele leuke dingen te vinden :-)

Ik bewaar de mijne in gripzakjes, met kleine stickertjes wat het voorstelt en waar vandaan en voor welke prijs.

Nog een leuke: Edelstenen en mineralenbeurzen bezoeken ;-)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Stenen kopen

Bericht door ErwinG »

"De oude aarde" in Giethoorn heeft wat cabochons, niet veel. Je moet er wel naar vragen want ze liggen niet in het zicht. En in Soest bij Edelsteenslijperij de Sprong.

Bij Ruppenthal (Duitsland), staat vast wel bij de Links pagina op dit forum.

Aliexpress (Zoek op Natural Stone Cabochon). Maar ga er van uit dat je 'natural' niet al te letterlijk moet nemen, en de kwaliteit wisselt sterk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Stenen kopen

Bericht door mimaatjes »

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties helemaal. Inmiddels heb ik al wat leuke goedkope kavels gewonnen via Catawiki.

Ik zal eens kijken naar de links die jullie hebben gegeven en de andere tips. ;)

Ik heb ondertussen al wel gekeken naar de stenen op Ebay, maar ik moet zetten dat ik vooral bij Ebay het moeilijk vind om te zien of een steen echt is of niet. Er staan bijvoorbeeld Lab. diamant stenen te koop voor 6 euro. Ook al zijn dit Lab. diamanten, dan lijkt dit mij erg goedkoop. Ik twijfel dan ook of dit wel echt is.

Iemand die mij nog kan vertellen hoe je (qua tekstomschrijving ofzo) op Ebay en andere sites kunt zien of een (lab) diamant, edelsteen, enz, echt is of niet?

Groetjes,
Ikke :)
tafelfacet
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: vrijdag 30-12-2011, 19:36
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Doetinchem

Re: Stenen kopen

Bericht door tafelfacet »

Probeer ook is opde veilingsite van catawiki.Hier worden heel veel edelstenen geveild en voor die tijd beoordeeld door veilingmeesters of de edelstenen echt zijn en geveild mogen worden.
Je bent nooit te oud om te leren.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Stenen kopen

Bericht door peterspanje »

Een lab diamant is Zirkonia neem ik aan en dan is 6 euro een hoop geld, op eBay kijk je voor loose gemstones, met name Jasper vind ik een aardige steen, die kost je tussen de 2 en 5 us$ let er op dat het gratis versturen is, en koop alleen van leveranciers die een rating hebben van 99% of meer.
Ik heb nog wel wat Zirkonia stenen liggen, variërend van 2 tot 6 mm in diverse kleuren, als je je adres stuurd ( in een Pm )dan zal ik je als ik in nederland ben half juli wat Zirkonia toesturen
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Stenen kopen

Bericht door mimaatjes »

Hoi,

Wederom bedankt voor het meedenken.

@tafelfacet. Catawiki heb ik inderdaad inmiddels ontdekt. Hele leuke site en heb ook al een paar veilingen gewonnnen voor een leuk prijsje.

@Peterspanje Ik heb eigenlijk geen idee of het dan een zirkonia is of een echte diamant of (lab) diamant.
Op Ebay heb ik bijvoorbeeld de volgende steen gezien. Wanneer je zoekt op "Brilliant Round-Cut 10mm 6,3ct". Zou dit dan een zirkonia zijn of een lab diamant?

Super als je nog wat goedkope zirkonia zou hebben. Ik zal even kijken of ik kan uitvogelen hoe ik je een pb kan sturen via deze forum. Dan kunnen we het even verder bespreken ;)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Stenen kopen

Bericht door peterspanje »

Ik persoonlijk zou nooit een echte diamant kopen op eBay, veels te link, dat lijkt mij net iets als ergens een goedkoop adresje hebben voor goud of zilver, die bestaan niet, er is een vaste marktprijs, als het goedkoper is dan is het nep, of ergens gestolen!

Die stenen die ik heb zijn zo goedkoop dat je ze gratis krijgt, ik heb nog al wat zirkonia liggen ooit een hele partij gekocht, zelf de postzegel hoef je niet te betalen, ik wil natuurlijk wel je werk zien in de toekomst 8)
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Stenen kopen

Bericht door mimaatjes »

Hoi.

Dat is helemaal super.

Ik heb je een pb gestuurd. Ik hoop dat ik het goed heb gedaan en dat je hem hebt ontvangen. Ben nog niet zo bekend met hoe forums werken. :P

Groetjes,
Miranda
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Stenen kopen

Bericht door peterspanje »

Je email ontvangen, ik ben vanaf half juli twee weken in Holland, ik zal je een zakje steentjes sturen naar je, verschillende kleuren verschillende maten, ik hoop dat je er wat leuks van kan maken!
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Stenen kopen

Bericht door peterspanje »

Hi Mimaatjes,

ik stuur je vandaag de volgende stenen alvast, maar voor 10 andere beginners stel ik tot beschikking ongeveer hetzelfde assortiment Zirkonia, (jij hebt wat meer, een lapis, een jade en nog wat, waarvan ik de naam ben vergeten omdat je de eerste bent)

Voorwaarden,
Minimaal een maand ingeschreven bij zilvermaan,
Je moet een beginner zijn,
En kort bij kas zitten,

Het eerste kan ik controleren, de twee andere voorwaarden niet, maar goed je hebt een spiegel thuis en zolang je je zelf in de ogen kan kijken ben ik er tevreden mee.
De zakjes, met willekeurige zirkonia steentjes worden verstuurd vanaf 15 juli, 2016 als ik in Nederland ben, dus voor die tijd je adres sturen, het kost je niks, ook geen verzendkosten, maar ik zou het leuk vinden om een fotootje te zien van je werk.

Ik ben benieuwd! 8)
Bijlagen
image.jpeg
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Stenen kopen

Bericht door Willem Parel »

Potverdorie Peter, ik zit wel krap bij kas maar ben geen beginner, maak ik een kans(je)?..... :P :huilen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Stenen kopen

Bericht door peterspanje »

Willem, als ik mij goed herinner ben je ongeveer 30 jaar te laat!? :LOLtear:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Stenen kopen

Bericht door Willem Parel »

peterspanje schreef:Willem, als ik mij goed herinner ben je ongeveer 30 jaar te laat!? :LOLtear:
Tel er maar 10 jaar bij, ik ben altijd en overal te laat mee....zal er ook niet beter op worden ben ik bang.... :LOLtear:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie