Veel vragen !!

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Veel vragen !!

Bericht door Cees »

Nou jij pakt het allemaal weer snel op Krisje b:D
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: Veel vragen !!

Bericht door John Gommans »

Iemand duft te zeggen dat tijgeroog een goedkope steen is b:D , als je veel geld hebt wel maar je moet toch minimaal denken aan € 150 voor een kilo denk ik tegenwoordig en gaat alleen nog maar zeldzamer worden.
Nou Cees ik weet niet waar je deze prijs vandaan hebt maar ik heb bij mijn groothandel toch echt hele andere prijzen!
Ruw zo'n € 6 to 7 per kilo, gepolijst, als trommelsteen € 24 tot 30 per kilo.
Zogenaamde "Pocketstones", gepolijste schijven van 3 - 5 cm, € 44 per kilo.
Dit is dan ex btw en verzending.
Cabochons zijn wel duurder dat klopt een 6mm cabochon kost bij BM € 1,50 12mm € 2,40 bij Alma Findings.
ik weet niet hoeveel dat per kilo is.

John
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Veel vragen !!

Bericht door Cees »

Ik heb hier een stuk liggen van 1.5 kg en 25 jaar geleden betaalde ik daar FL 100,-- voor.
Wel goede kwaliteit en dan heb je ook een stuk waar je wat uit kan halen en van kan maken.

Maar mogelijk heb ik daar toen wat te veel voor betaald of is inmiddels de prijs flink gezakt.
Op stenenbeurzen zijn grote stukken tijgeroog een rariteit geworden.

Voor de prijs waarvoor kleine cabochons in de handel worden aangeboden daarvoor kan ik meestal zelf niet slijpen.
Als je bedenkt dat met de machine die ik gebruik het slijpen van een kleine steen toch minimaal wel een half uur kost en een grotere ongeveer 1 1/2 uur zoals die avonturijn die ik nog aan Willem moet versturen. Dan begrijp je dat kleine stenen slijpen alleen maar lucratief is als je er wat anders van maakt dan standaard. Tenzij het slijpwerk op maat moet zijn en niet standaard verkrijgbaar.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: Veel vragen !!

Bericht door John Gommans »

Hallo Cees.

Zulke grote stukken zie je inderdaad niet meer en wat de prijs betreft heb je dan waarschijnlijk wel gelijk ( of ben je nog te voorzichtig ).
Waar ik het over heb zijn de meer gangbare maten.
Overigens ook nog best bruikbaar om iets uit te slijpen.


John
Plaats reactie