Waar kopen jullie je edelstenen?

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Waar kopen jullie je edelstenen?

Bericht door Erika »

Simpel:

halen jullie de stenen op beurzen, bij BM of bij Alma
Hebben jullie andere handelaren en zo ja hoe werken die?


Deze vraag is omdat ik edelsteentjes nodig heb en ze ze niet allemaal in de maten die ik wil hebben bij Alma.
Laatst gewijzigd door Erika op woensdag 27-01-2010, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hoi Eika.

Ik doe een beetje van alles wat je schrijft en het ligt er natuulijk ook heel erg aan wat voor stenen je nodig hebt.
Ik werk veel met cabochonstenen en dan vind ik de niet alledaagse exemplaren het leukste, die vind je niet bij BM of Alma, want die verkopen alleen de meest standaard dingen, dus ben ik hiervoor op de beurzen aangewezen en ik slijp ook soms wat zelf.
Zoek je stenen van dezelfde kleur, slijpsel en maat, tja, dan wordt het een ander verhaal. Op de beurzen staan ook winkels die speciale dingen voor je kunnen zoeken of slijpen of bestellen. Ik verzamel dus meestal veel kaartjes en praat met veel mensen, mocht ik dan ooit eens iets zoeken wat ik niet zo makkelijk kan vinden, dan ga ik die mensen bellen.

Om kort te gaan, voor de standaarddingen ga ik naar BM, als die het niet hebben en Alma wel, dan wordt het Alma. Voor diamanten bel ik meestal Dani?l. Als ik iets specifieks moet laten slijpen (cabochon of fantasie) dan ga ik naar de Edele Markies in Amsterdam (geduld is een schone zaak bij hem, want hij heeft het nogal druk). En voor mijn eigen lol (voor de verkoop, niet in opdracht) koop ik op de beurzen.
Dit is tot nog toe wel toereikend genoeg geweest en als dat het dus niet is, dan ga ik bellen en informeren en kom ik waar ik wezen wil/moet.
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Birgem schoonhoven 0182-387064
altena Gemstones Berkel enschot 013-5335311
De oude aarde Giethoorn 0521-361313
Steenarend Eindhoven 040-2529283

vandaag gebeld in 2 dagen in huis.

Groetjes Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Birgem is dus een van de genen waar ik een prijopgaaf aan heb gevraagd........:( Helaas mss ben ik te ongeduldig, maar ja tis nu bijna een week...en ik heb niets gehoord. :? :( :wink:

Zij heeft wel altijd leuk stenen en is natuurlijk nog vanuit mn schoolperiode mee gekomen met me.
De oude aarde, ben ik vorig jaar nog geweest (dat ik die vergeten ben)

Altena ken ik niet en de steendarend wel.

Thx alvast
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Birgid is meestal erg snel en redelijk in prijs. In de drukte vergeet ze wel eens wat, maar dat heb ik hier ook hoor :oops: :oops:

Met edelstenen zoeken op maat komt het vaak voor dat de leveranciers erg even geen tijd voor hebben, zorgvuldigheidshalve plan ik dan ook altijd 1,5 week levertijd in.

Ruud

Ik bestel overigens erg weinig stenen, de ABC standaard maten komen van Alma of Bijou. De meeste stenen heb ik ruw in grote hoeveelheid op voorraad en slijp ik even zelf.

Eigen slijperij :P :P
Alleen facetteer werk even niet omdat de machine versleten is en opgeruimd. binnekort een nieuwe.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ruud kan echt alles als we het lezen :P

Welke stenen en welke maat heb je precies nodig?
Moeilijk te zeggen waar je het best stenen kan halen als het "welke stenen" ontbreekt. Ook welke kwaliteit is van belang.
Ik werk bij een diamantair en misschien kan ik met mijn werkgever iets voor je betekenen. Maar dan is het wel belangrijk wat je precies nodig hebt.
Zazare ken je, en misschien kan Bart ook wat voor je doen.

Succes
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb niets aparts nodig, maar had meer geen zin om het op meerdere plekken te moetne bestellen, ik ben 1 keer bestellen alles in huis.

Het komt wel goed hoor, ik moet gewoon geduld hebben ooit heb ik de prijsopgaves binnen....

Het ging me eigenlijk nu meer om een mooie lijst met leveranciers van stenen bij elkaar te sprokkelen:)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Daniel, Op een gegeven moment was ik 8 tot tien uur per week bezig met halen en wegbrengen van sieraden en uurwerken voor allerhande werkzaamheden, Zetten, graveren, slijpen van stenen, horloge reparatie's, klokken, etc etc.
En als opdrachtgever ( ook als reparateur :twisted: ) ben ik erg lastig, 30% ging weer terug of was niet op tijd klaar. Ik ben dus begonnen de kleine dingen zelf te doen ;
horloges: glazen, kronen opwindassen wijzers etc etc
Graveer werk machine gemaakt ( pantograph ) heeft het 17 jaar uitgehouden.
Zetkursus gedaan
kursus cabuchoneren en faccetteren gedaan en 2e hands de machines gekocht.

Al met al wordt je een beetje meer dan allround. Alleen leer je steeds weer wat bij en houdt het niet op.
Recentelijk de oppi untracht gekocht. In de eerste 100 pagina's al 45 tips en hulpmiddelen opgepikt. Fantastich boek. Z'n geld dubbel en dwars waard.

Maar ik ben gelukkig dan ook gezegend met een sterk technisch inzicht en fotografisch geheugen.
Niet dat ik alles weet of kan maar ik probeer het wel en ga door tot ik het w?l kan. De sky is the limit toch??

Ruud.
allround beunhaas :P
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

on topic weer graag
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Stenenleveranciers gezocht

Bericht door Willem Parel »

De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat je denkt een satndaard steen (en steenmaat) te kunnen bestellen bij Bijou Moderne of bij Alma. (bijvoorbeeld Carneool ovaal 15x8 facet, toch geen buitensporige steen????)
Ze staan dan nog wel in de (soms wat verouderde) catalogus maar zijn dan inmiddels uit het assortiment gehaald.
Ik heb dan ook steeds vaker dat ik gebeld wordt met de mededeling dat de gewenste steen niet meer leverbaar is.
Vroeger had je Breebaart en je kon het zo gek niet bedenken of je kon het daar bestellen.
Je hebt dan nog De Sprong en De Steenarend maar dat zijn slijperijen waar ( begrijpelijk) meestal de prijs hoger ligt dan het gemiddelde. (en soms is dat een probleem).
Kennen jullie ook firma's die een uitgebreid vast assortiment stenen en steenmaten heeft waar je tegen een normale prijs je standaard stenen kunt bestellen?
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Birgem in Schoonhoven??
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Zilvermaan »

Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dank jullie, ik zal Birgim eens benaderen, en ik lees wel dat Erika hetzelfde probleem al eerder had.
Toch vaak lastig hoor, denk je het in ??n bestelling alles binnen te kunnen hebben..... moet je toch weer diverse telefoontjes plegen.
Wat een tijd gaat daarmee verloren, als ze bij Bijou een gezond eergevoel hebben dan zouden ze het assortiment toch meer uit moeten breiden.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
caprice
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: donderdag 05-06-2008, 14:16
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Schoonoord
Contacteer:

Bericht door caprice »

hoi Willem,
Het klinkt misschien raar maar vroeger had de oude aarde in Giethoorn ook te kust en te keur. Zij zijn ook een groothandel begonnen maar ik weet niet precies of zij het nog steeds verkopen.

groetjes manda
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ruppenthal ? maar die hebben een online shop waar ik vlekken van krijg.
Plaats reactie