Stenen splijten

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Stenen splijten

Bericht door Krisje »

Hi mensen ..,

Ik heb een aantal zeer grote stenen gekregen ...
Graag wil ik daar kleine stenen van maken...
Hoe kan ik het beste te werk gaan ?
Kapot laten vallen ?? Bijtel en hamer ??

Groetjes ,
Krisje
Bijlagen
IMG_7094.PNG
IMG_7093.PNG
IMG_7092.PNG
IMG_7091.PNG
IMG_7090.PNG
IMG_7089.PNG
IMG_7088.PNG
IMG_7087.PNG
IMG_7086.PNG
IMG_7082.JPG
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Stenen splijten

Bericht door Marja »

Je kunt bijv lid worden van NLC (edelstenenklub). Die hebben regionaal (Haarlem, den haag en de Bilt) werkplaatsen met alle apparatuur om stenen te zagen, slijpen en polijsten. Je kan dan voor reeel bedrag cursus doen (ruim 100 euro) en daarna jaarlijks je opgeven voor vrijwerk dagdelen.
Hun site is momenteel uit de lucht maar ik geloof via facebook wel bereikbaar. en mail me anders maar..

Marja
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Stenen splijten

Bericht door Cees »

Hoi Krisje ik mag hopen dat je niet alle afgebeelde stenen kleiner wilt maken.
Die kristal groepen zou ik zelf zonde vinden.

Als je kleinere stukken wilt hebben, dan kan je ze het beste zagen met een diamantzaag met koeling.
Maar ja niet iedereen heeft zoiets tot zijn beschikking.
Ga je stenen met hamer en beitel kleiner maken, dan is het lastig om van te voren in te schatten welke vorm je overhoudt, tevens kan dit barsten veroorzaken in de overgebleven stukken.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Stenen splijten

Bericht door Erika »

Je zou ook nog kunnen kijken op de edelsteenbeurzen die in het land zijn, of je daar niet van die kleineren stukken kan kopen, die al op maat zijn
Zilverdag is bijna, en daar zijn zeker vele soorten stenen te krijgen, betaalbaar, ongeslepen etc. Deze stenen op je foto zijn geen dure stenen, dus dat zou een optie kunnen zijn
Ik neem aan dat je ze verder ongeslepen wilt verwerken, het gaat alleen om het opdelen in stukken.
Elke edelsteen heeft eigen eigeschappen, dus waar de een makkelijk te kloven is, zal een ander weer beter te zagen zijn.


Stenen slijpen heb je in ieder geval weer andere tools voor nodig als voor het goudsmeden, dus de tip eens te kijken bij NLC (of iets dergelijks) voor slijpcursus.
Ooit als ik tijd over heb,. ga ik ook stenen slijpen!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Stenen splijten

Bericht door Krisje »

Een slijpcursus zit er ff niet in qua tijd en financiën .. evenals appart gereedschap of een beurs waar ze veel te veel leuks hebben .
Ik ga dus maar gewoon bot zagen en bijteken denk ik ...
Houd veel over zo te zien dus wanneer iemand interesse heeft in zon stukje steen laat maar ff wat weten !!

Ben idd van plan de stenen ruw ongepolijst te verwerken

Tweede paasdag ga ik met een verstandelijk gehandicapte man naar een edelsteenslijperij in Eindhoven ...daar is dan een opendag ...
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Stenen splijten

Bericht door Erika »

Oh dan ga je een leuke dag tegemoet, bij De Sprong denk ik dan?
Zo mooie wereld die wonderlijke wereld der edelstenen!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Stenen splijten

Bericht door Krisje »

Volgens mij de Steenarend ..
Met museum ...
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Stenen splijten

Bericht door Erika »

Je hebt gelijk, die bedoelde ik ook :)
Ik ben wat abuis, De sprong zit in Utrecht en de Steenarend in eindhoven, details. . .
Ik denk dat jullie een mooie dag gaan hebben daar,. Op zeker een schitterende dag!
b;)
Je kan het hem natuurlijk ook vragen of hij kan zagen voor je.?!?!?!

Jammer dat het voor ons te ver weg is, had wel leuk geweest voor mijn nichtje die FEEG doet nu.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Stenen splijten

Bericht door Krisje »

Het is die dag ook stenen bewerken voor kinderen ( en dus 1 verstandelijk gehandicapte )
Kan ik ff afkijken b;)
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Stenen splijten

Bericht door Cees »

Hoi Krisje misschien kan je daar gelijk ook wat laten zagen, wie weet.

Een zaagmachine om stenen te zagen is toch een speciale machine en niet zomaar te doen.
Koeling van het zaagblad is essentieel, zonder koeling ben je zo het diamant van je zaagblad kwijt.
Koeling van het zaagblad kan met petroleum of met water. Zelf heb ik ondanks de nadelen gekozen voor water.
Petroleum is beter maar verstuifde petroleum is weer niet zo goed voor je gezondheid.

Op een trimzaag kan je makkelijk uit de hand zagen. Dit is een zaagblad met een kleine diameter. Ook op een grote zaag kan je trimmen echter de zaagsnede is dan wel dat breder. Om grote stenen te zagen moet je ze ingeklemd hebben in een geleider die exact parallel loopt aan de zaag.

Mijn beide zagen zijn eigenlijk aan revisie toe. Mijn trimzaag heeft een nieuwe condensator nodig voor de motor en mijn grote zaag die ik niet thuis heb staan moet helemaal opnieuw onder handen genomen worden.

Een andere optie is om eens bij een steenhouwer in de buurt te gaan kijken. Deze vaklui die grafstenen maken van graniet kunnen zowel zagen als slijpen. Misschien dat die wel wat voor je willen zagen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie