Goed en slecht geslepen stenen: Het verschil

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Goed en slecht geslepen stenen: Het verschil

Bericht door Erika »

Kwam laatst dit filmpje tegen, deze man volg ik al even op facebook, kwijlend over zijn geslepen stenen. Allemaal ruim boven mijn budget natuurlijk
Alles wat ik mooi vind kost zeker meer dan 15000 euro :)

Maar als je dit filmpje ziet snap je wel heel goed de importantie van hoe een steen geslepen wordt. De kennis van de kristalstelsel, de weg van licht etc, het is zo enorm belangrijk om het beste uit een steen te halen
En zo kan het dat een goed geslepen amethist zomaar stuk duurder kan zijn dan een slecht geslepen robijn :)


https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=eG-vX1OFWXo
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Goed en slecht geslepen stenen: Het verschil

Bericht door Cees »

Tnx Erika interessant filmpje
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Goed en slecht geslepen stenen: Het verschil

Bericht door Erika »

Je ziet goed het verschil he!
Deze man volg ik al tijdje op FAcebook en kwijl bij zijn slijpsels, echt wow , Maar de prijs is er dan ook naar
Alleen het leven in die stenen!


Het is natuurlijk niet voor niets dat Cut een hele belangrijke C is bij de 4 C's van diamant.
Slijpsel maakt of breekt de steen (en nee ik bedoel niet letterlijk :))
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Goed en slecht geslepen stenen: Het verschil

Bericht door ErwinG »

Ik loop voortaan met een andere blik over de stenenbeurs. Dank :thumbsup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Goed en slecht geslepen stenen: Het verschil

Bericht door Cees »

Ja bij het slijpen van stenen moeten ook keuzes gemaakt worden, want de ruwe stenen passen niet altijd zo makkelijk in het meest ideale slijpsel. Het verlies aan gewicht moet dan wel gecompenseerd kunnen worden met een hogere prijs door het slijpsel. Bij de beoordeling van ruwe stenen voor te gaan slijpen gebeurd op kleur egaliteit, insluitsels, barstjes, de vorm van de ruwe steen en lichtbreking van de steen, deze elementen bepalen in grote mate de uiteindelijk de keuze van de slijper hoe de steen te slijpen als hij ervaren genoeg is.
Economische motieven spelen hierbij ook een grote rol.
Bij cabouchons slijpen is dat gelukkig wat eenvoudiger.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Goed en slecht geslepen stenen: Het verschil

Bericht door Briolet »

Het is meer een reclame filmpje dan dat alles klopt.

Op 1:20 min van het filmpje laten ze b.v. de lichtgang door een steen zien. Volgens de film krijg je bij een 90° collethoek, een totale reflectie van het licht. Maar dat klopt alleen bij stenen met een extreem hoge brekingsindex. (Zoals zirkonia, diamant, mozaniet). Bij het gros van de edelstenen zal het grootste deel van het licht nog steeds verloren gaan en niet terug kaatsen.

En zelfs bij een steen met totale reflectie is dat slijpsel fout omdat je dan in een zwart gat kijkt. Volg de lijn van het licht maar: Het licht wat op je oog valt, moet achter je hoofd vandaan komen. Je zit jezelf dus altijd in het licht bij de 90° hoek uit het filmpje. Bij diamant zou dit slijpsel slechts de gradatie "Fair" krijgen. Fair is de laagste gradatie die op diamantcertificaten gebruikt wordt. Voor een Very Good of Excellent slijpsel moet de collethoek dichter bij de 100° komen, zodat iets schuin invallend licht bij je oog komt.
Kijk zelf maar eens naar een zirkonia. Die collethoek is ook ongeveer 100° en een zirkonia is eigenlijk altijd optimaal geslepen.
Plaats reactie