Welke (Half)edelstenen in polijsttrommel?

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Lot
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 24-08-2018, 23:16
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Welke (Half)edelstenen in polijsttrommel?

Bericht door Lot »

Hallo allemaal,

Even een snel vraagje.

Ik polijst nu alleen mijn ringen zonder dat de stenen gezet zijn in de polijsttrommel en werk ze na het zetten af met een bruneer agaath etc. Nou hoor ik dat sommige ook ringen gezet en al in de polijsttrommel gooien.

Ik werk met lapis, aventurijn, chrysopraas, maansteen en nog veel andere. Zowel gewone cabochons als met een rosecut. Misschien is het handiger te vragen welke stenen er NIET in de trommel kunnen.

Hoor het heel graag!

Liefs,

Lot
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Welke (Half)edelstenen in polijsttrommel?

Bericht door Cees »

Goede vraag Lot, maar die is moeilijk te beantwoorden. Zelf durf ik het met alle kwartssoorten en avonturijn wel aan. Malachiet, opaal, maansteen en vele andere zachtere stenen zou ik niet doendus zeg maar hardheid lager dan 6.
Beryl, tourmalijn, smaragd zou ik ook niet doen wegens de breuk gevoeligheid.
Normaal is echter eerst sieraad helemaal afwerken en dan pas stenen zetten.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Welke (Half)edelstenen in polijsttrommel?

Bericht door Erika »

En het allermooiste is toch gewoon afwerken met de polijstmachine, met de hand.
Trommelen is leuk voor productie en reparatie werk. Voor unieke stukken die met de hand gesmeed mag er best een goede mooie afwerking aan zitten !

Verder sluit ik me aan bij Cees, eerst polijsten dan zetten.
En zachtere stenen voorzichtiger mee zijn, maar elke steen kan breken.


En even , de term halfedelsteen klopt niet, want een mooie amethist, (wat dan half zou zijn) kan veel duurder uitpakken dan een niet zo'n mooie Saffier. Het is gewoon edelsteen , sinds 1967
Dat meer ter info, Je hebt gewoon sieraden gemaakt met edelstenen b:D
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie