Geen natuurlijke robijn, maar wat dan wel?

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Vivianne
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 14:50
Ervaring: Professioneel goudsmid

Geen natuurlijke robijn, maar wat dan wel?

Bericht door Vivianne »

Soms koop ik op Etsy edelstenen, die net even wat anders zijn. Over het algemeen is de kwaliteit beneden verwachting, maar soms zitten er echt mooie stenen tussen. De bedragen die ik ervoor uitgeef houd ik ook altijd laag, omdat ik weet dat er kans is op miskoop en het moet leuk blijven. Echt goede edelstenen koop ik uiteraard bij een goede handelaar in Nederland.
Nu heb ik een partijtje ongeslepen stukjes robijn gekocht, volgende de beschrijving “natuurlijke robijn ruw”.
Op het eerste gezicht ziet het er goed uit: er zitten zelfs insluitsels in en de kleur is ongelijkmatig, echt zo’n restpartijtje dat niet goed genoeg is om te slijpen. Maar ik vertrouwde het toch niet, en heb op één stukje de vlam gezet. De steen verkleurde naar grijs en ging uiteindelijk bij fikse verhitting borrelen en smolt ook een klein beetje. Bij afkoelen kwam de originele kleur weer terug.
Nu, natuurlijke robijn is het dus overduidelijk niet, maar wat dan wel? Is het synthetisch? Maar dat smelt toch ook niet? Plastic is het niet, want de kleur kwam dus terug, en glas is het denk ik ook niet. Iemand een idee?
Vivianne
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 14:50
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Geen natuurlijke robijn, maar wat dan wel?

Bericht door Vivianne »

Ik ben er achter! Het is lead glass-filled ruby (google maar).
Hartstikke nep en waardeloos :schaam:
Hoppa! Zo de prullenbak in!
Les geleerd: als iets een koopje lijkt, proberen ze je af te zetten >(
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 379
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Geen natuurlijke robijn, maar wat dan wel?

Bericht door Sinterklaas »

Ook natuurlijke robijn wil nog wel eens behandeld worden. Insluitsels er uitgeboord en de ontstane ruimte gevuld met vaak "lead glass". Dat maakt de steen wel nagenoeg waardeloos.

Op Etsy kijk ik altijd wat het land van de verkoper is. Uit India, dan vind ik de kwaliteit slecht en de slijpsels ook. Uit Thailand komt vaak beter geslepen en mooiere stenen. Maar zoals met alles je krijgt waar je voor betaald.

Hier nog een stukje over de gevulde robijnen (in het Engels).
https://www.gemselect.com/other-info/fr ... d-ruby.php
Plaats reactie