Diamant met waas op door solderen?

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Kristin Thorisaen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 20-02-2022, 21:37
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Contacteer:

Diamant met waas op door solderen?

Bericht door Kristin Thorisaen »

Hi,
Ik heb net van een bestaande witgouden ring met diamant erin een ander ontwerp gemaakt en bij de laatste soldering leek er even 'stoom' uit de steen te komen, ik ben onmiddellijk gestopt maar de steen is troebel geworden en polieren help niets. Ik heb helaas geen koelpasta gebruikt. Heeft iemand het ultieme idee om die steen terug helder te krijgen? De steen kwam met een certificaat dus fake kan hij niet zijn. Iemand raad? Dank dank! Kristin
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Diamant met waas op door solderen?

Bericht door Eljas »

Stoom uit een diamant, dat heb ik nog nooit gehoord. Kan daar verder ook niets over zeggen. Wel over hoe het zou moeten gaan....

Diamanten bestaan uit koolstof. Koolstof wil heel graag reageren met zuurstof. Hoe hoger de temperatuur, des te groter de reactie. Je kunt diamanten zonder problemen verhitten. Wel eerst afdekken met boorzuur. Als je gaat solderen en je gaat borax toevoegen, dan mag de steen niet plots afgekoeld worden met wat dan ook. Kijk dus uit met natte borax in de buurt van de steen. Na het solderen rustig, zonder dat er tocht overheen komt, af laten koelen. Zelf niet zuchten over de steen, geen dueren open gaan doen, niet opstaan en lopen in het atelier. Het beste kun je er een klein terracotta bloempotje overheen zetten en het rustig af laten koelen. Als diamant oxideert wordt het naar zeggen melkwit.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Diamant met waas op door solderen?

Bericht door Briolet »

Waarschijnlijk is de steen 'verbrand'. De waas zit op het oppervlak en is eigenlijk alleen nog te verwijderen door de steen opnieuw op een slijptafel voor diamant te leggen en alle facetten weer te slijpen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Diamant met waas op door solderen?

Bericht door Sinterklaas »

Is de steen misschien geetst door vloeimiddel?

probeer hem even te trillen in de chloor. Mocht het aangebakken vuil/vet zijn dan komt het in de chloor er wel af.

Een certificaat zegt helemaal niks. Was het een behandelde steen of een lab dia?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Diamant met waas op door solderen?

Bericht door Erika »

WAt staat erop het certificaat, want je hebt ook lab grown lijkt net echt, je moet echt goed kijken
Kan het zijn dat de diamant behandeld is en dat daar een reactie op gekomen is ? Of een gles of ander insluitstel had

oftewel is het een VVSI of een 3e pique
Heb je vloeimiddel gebruikt, zo ja welke ? Borax kan nog wel eens etsend werken

Rein van Veen kan misschien nog iets betekenen in reparatie, mits de steen niet door en door is



Stoomuit steen ken ik niet,
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: Diamant met waas op door solderen?

Bericht door radiorobbie »

Heb wel eens stoom uit mijn oren gehad met zoiets b;)
Homo sapiens non urinat in ventum
Plaats reactie