Emailleoventje vraagje

Alles over overige materialen
Gebruikersavatar
doekoeman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 330
Lid geworden op: dinsdag 18-03-2008, 13:05
Ervaring: Overig

Bericht door doekoeman »

:D
Mvg,
D,
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

silly schreef:Martin weer...

De windingen van de verwarming liggen waarschijnlijk om de oven, voor en achterkant hebben zeer waarschijnlijk geen verwarmingsdraden. Aan de achterzijde zit de stekker, daar is het boren waarschijnlijk veel veiliger!
Wellicht heeft je broer een leidingzoeker... Oventje aanzetten en kijken of je de stroomdraden in de oven kunt opsporen. Anders is het iets meer werk: oventje voorzichtig uit elkaar schroeven, metalen mantel verwijderen et voila, goed kijken waar je mag boren...

Succes en de tekening komt je kant op!

Greetzzz Martin
ik zou zo'n asbest houdend geval mooi in elkaar laten zitten.
Gaatje boren met goede afzuiging.
En inderdaad goed uitflooien waar de spiralen lopen. Ik heb er al een mee verprutst

ari
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Deze oven heeft de windingen rondom in de lengte en aan de zijkantboren is dus zeker een vette kortsluiting vaak zit aan de achterkant en buisje die je kunt doorboren, ( ik heb de zelfde oven.)
Paar schroefjes losmaken aan de achterkant deksel eraf en even zoeken voor de juiste plaats je gat te boren.
probe er in en gaan.

Erika ik heb diverse temperauur regelaars liggen, ook in trappen geregeld. Mag jij zo hebben.
Aansluiten is voor je broer....

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Wauw, ??n dag weg en je mist meteen een heel topic. Ik heb precies zo?n oventje Erika, en deze verhalen over temp.regeling staan me bijzonder aan. Kan ik je broer eventueel lenen? Ik heb er drie maar die zijn voor andree doeleinden. Misschien een keer ruilen? :wink:
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

mn broer lenen t wordt al strijd om dit voor elkaar te krijgen, hij is ongesteld ofzo, geen idee.......in elk geval weet ie nog niet dat ie me gaat helpen haha..
Maarre heb je geen leuke single broer van ongeveer 35 die wel een rooie donder leuk vind :)

Maar Ruud je bedoelt de gehele oven uit elkaar vissen.... en dan een buisje vinden die je kunt doorboren?!

Dus het plaatje losschroeven met het merk erop en dat gat volgen gaat niet werken?

Afbeelding

laat maar mn broer net even gesproken.
Leidingmeter gaat niet werken want die meet het metaal al van de buitenkant op.
Hij zegt uit elkeer, buiten boren en dan het liefst dat gaatje wat al achterin de oven zit:


Afbeelding

Ik ga dus toch die achterkant lospeuteren, buiten met kappie op en dan zien of ik een gat kan boren
Hoe dik is zo een voeler ding

Ruud je bedoelt denk dat gatje achterin?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Yeb dat gaatje idd.

Probes zijn er er in verschillende diameters. dunste die ik heb is 1.5 mm, dikste 10 mm. De best passende is 3,8 mm diameter en 30 cm lang Temperatuur bereik tot 1200 C.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

wat je kwijt wil en kunt..... ik boor vanzelf wel groter :)

Dan weet ik iig wat ik moet doen


En dan zou ik dus ook kunnen harden in een oven zoveel uur op zoveel graden?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

harden zou moeten kunnen, het ligt eraan wat je wilt. een ovenregeling begrijp ik en geen directe thermometer want die regelt niet. geeft alleen de temperatuur aan.

Ik zoek ze ff op. die 10 mm is over dat weet ik wel ( zelfs waar die is....)

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

... en toen was Martin er weer ff ...

Dit bestandje beschrijft hoe je dat Jumo-temperatuurregelaartje moet aansluiten... downloaden vauit deze link:
http://www.melpai.nl/download/aansluite ... di_eco.pdf

enne, wij werken hier (met een ietwat grotere oven) nog steeds met de handbediende temp-regelaar en een goede digitale thermometer, jawel, de VC150, ook al weer van Conrad. We hebben natuurlijk wel al zo goed mogelijk bepaald welke temperatuur overeen komt met de nummertjes op de draaiknop, scheelt veel verbrande/verkoolde/ of domweg onherkenbaar gesmolten glasobjecten... GRINNNN

Erica? Met een goed ingestelde temperatuur (ca. 540 graden C) kun je in je emailleeroven ook de vers gemaakte glaskralen annealen...

greetzzz Martin
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Dus moet je even goed opletten met de thermokoppel dat die uit de goede combinatie metalen bestaat. anders krijg je geheid een verkeerd meet-resultaat.

Probes / thermokoppels hebben een bepaalde maximum temperatuur, bepaalt door de gebruikte metalen.
Aangezien je onder de 1200 C blijft zal het meestal wel ongeveer werken.
Erika leen maar eens een thermokoppel van een kachel of geizer van je broers en sluit 'm aan, grote kans dat die het ook goed doet en ja mijn oven heeft er jaren lang goed op gewerkt.
Met een calibreer elementje ertussen dat wel.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

het gaat mij er juist om dat ik de oven kan regelen, en glaskralen annealen zou zeker leuk zijn, maar had laatst zilver dat ik liever nog wel gehard had maar dat gaat niet zonder oven die de temp red...

of altijd te heet zal worden.


als ik de manier van silly's man volg zou dat wel moeten kunnen
en als ik ruud volg niet!?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

Martin weer 's:
De meeste emailleeroventjes redden de 1000 graden niet eens. Laat staan de 1200 graden. Echter, emaille is eigenlijk glaspoeder... en dat kun je er pima mee smelten... ook op zilver... En dan krijg je bijzonder mooie sieraden.... gniffel...

En ruud heeft gelijk wat betreft de thermokoppels /thermosensoren.
Er zijn vele soorten en maten. Voor de electronische varianten die hoge temperaturen moeten kunnen meten worden meestal de K of de J sensor ingezet. Van erg goedkoop (asbestlike) hoesje om de twee minuscule draadjes met een klein speldekopje tot aan compleet ingekapselde uitvoeringen, meestal in staafvorm.

Kortom, leer en huiver...

groetjes, Martin
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Even gezocht en ene mooie regelaar gevonden. 2 zelfs eigenlijk, 1 voor direct de temperatuur in te stellen en hij verhit tot die temperatuur bereikt is. 1 die in verschillende trappen die temperatuur bereikt zoals nodig voor bv cuvette's. Uur op 150 C , uur op 350 C, uur op 540 oid. etc etc. Met klok dus en verschillende instel temperaturen, een prof ding dus.
Allebei trouwens.

Ik moet nog even kijken of de combinatie probe / regelaar goed is.
Maar anders weet ik wel een goed adres voor een probe.

Ik heb er geloof ik nog meer, al heb ik er van de week 2 digitale in de vuilnis bak gekieperd. Maar die zal ik er even uitvissen voor de slimme electronicus die heeft ze z? weer aan de praat.
Ook prof dingen trouwens.

Ruimte gebrek hier dus alles wat weg kan gaat ook weg.
Deels voor de liefhebber, voor noppes dus en de rest om m'n daktuin te financieren \:D/ .

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
doekoeman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 330
Lid geworden op: dinsdag 18-03-2008, 13:05
Ervaring: Overig

Bericht door doekoeman »

Lapidee schreef:
Ik moet nog even kijken of de combinatie probe / regelaar goed is.
Maar anders weet ik wel een goed adres voor een probe.



Groet Ruud
Je weet mij te vinden he :wink:
Een regelaar is ook erg welkom hier 8) .Vandaag ding van conrad binnen gekregen dus dat ga ik morgen even testen. Laat het wel even weten
Mvg,
D,
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

En mij ook, je weet dat ik je er netjes voor wil betalen!!! anders had ik conrad gespekt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie