toetssetje

Alles over overige materialen
Plaats reactie
Floris
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 13-08-2010, 22:48
Ervaring: Overig
Woonplaats: Almere

toetssetje

Bericht door Floris »

Hallo allemaal! :mrgreen:

Ik ben Floris en kom uit almere.
Na heel wat uurtje gesnuffelt te hebben op deze zeer informatieve forum wil ik toch deze vraag stellen.

Als hobby zoek ik graag met de metaaldetector op het land en in het water. Zo af en toe kom je goud tegen.
Veel ringen uit het buitenland dragen geen merkjes en die wil ik graag zelf testen.

Bij Prakken kost een setje al bijna 90 euro. Bij Bijou iets van 57 euro uit mn hoofd. Weet 1 van jullie of er nog goedkopere zijn>?
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

De goedkope is niet de beste, je kunt het beste een dure toetssteen nemen en de flesjes van ? 8,90 (uit mijn hoofd) hier behaal je het duidelijkste resultaat mee. Met de andere weet je soms nog niet wat het is en dan is zo'n test setje heel duur.
Misschien is er wel een 2e hands te koop want voor goudsmeden die veel testen moeten toch ??n keer in de zoveel tijd een nieuw setje kopen want de vloeistof die er in zit kan wel eens een kleine afwijking krijgen en dan voldoet het niet meer om het precies te weten.

Uiteindelijk moet je ook van die test sterren er bij hebben om helemaal precies te zien welk gehalte het is maar dat doen ze veelal in de offici?le keurkamer en dat is nu voor jou niet van toepassing.

Gr Freddy
Goudkoperij
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: woensdag 01-07-2009, 11:44
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Goudkoperij »

Een goede steen en set kost dan wel 200 euro, maar bedenk dat je die er snel uit hebt. Bij 50 gram verkeerd testen is het verschil n.l zo`n 4 a 5 euro per gram. 14 karaat naar 18 karaat bedoel ik! Laten we het helemaal maar niet over veschillen hebben van 8 karaat naar 22 karaat. Dan ben je met 15 gram al klaar. We zitten zelf in Zeewolde dus als je een keer wilt zien hoe eea gaat, dan bel of mail je maar even.

Olaf
Floris
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 13-08-2010, 22:48
Ervaring: Overig
Woonplaats: Almere

Bericht door Floris »

Bedankt voor de info De kwaliteit van de steen telt dus hoog mee.
Ik ga nog even snuffelen en dan toch maar eerst een setje bestellen. En later goed kijken voor een goeie steen. Heb ook veel zilver waar ik over twijfel.
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

Bericht door leen van dijk »

ik had mijn vraag al ergens anders gesteld dus hier nog maar een keer
Bij bijou zie ik toetsstenen maar ook imitatie toetsstenen en omdat de prijs niet zoveel ontloopt snap ik het verschil niet?

is er iemand die daar een zinvol antwoord op heeft?
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Goudkoperij
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: woensdag 01-07-2009, 11:44
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Goudkoperij »

De imitatie stenen zijn ruw en beschadigen het sieraad. Ook is het door de ruwte/grofheid van de imitatiesteen mogelijk dat niet al het goud oplost en je dus denkt dat het b.v 18 krt is terwijl het dus geen 18 krt is. Dit probleem doet zich buitengewoon veel voor met niet Nederlands gekeurde sieraden.
Voor ons dit vooral van belang ivm de inkoop van oudgoud of sloopgoud.

Overigens is een witte/grijze imitatiesteen buiten gewoon goed om sloopzilver te testen. Let wel je zit alleen dat iets zilverhoudend metaal is en het is niet mogelijk om het gehalte vast te stellen.
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

Bericht door leen van dijk »

hartelijk bedankt voor de antwoorden, nu weet ik tenminste waar ik over na kan denken.


met een vr groet
leen
het houdt je scherp
Plaats reactie