welke lak?

Alles over overige materialen
Plaats reactie
andrea
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: maandag 20-09-2010, 10:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

welke lak?

Bericht door andrea »

Hallo,

Een kleurtje af en toe aan je sieraad is wel leuk. Wat is de "chinalak" (die op foto's staat pag. 90 basisboek voor de sieradenmaker van jinks)
en nagellal zou dat ook werken en moet dat nog weer afgewerkt met het een of ander, of is dat not done?

Groetjes andrea
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb dat boek niet dus geen idee waar je over hebt.

Maar waarom zou nagellak not done zijn? Ik heb nagellak sieraden, juist omdat het zo simpel schoon t maken is door de klant en te vervangen met een andere kleur.

Als het is voor een kleur die blijvend is dan zou ik voor uv hars gaan of colorit/
Dit steviger en niet zo zahct als nagellak.


China lak geen idee
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
andrea
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: maandag 20-09-2010, 10:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Bericht door andrea »

Hoi Erika,

weet niet of je wat van de foto kan maken maar hij is gescand. het rood en zwart is chinalak wat het ook moge zijn. De kleuren lopen heel mooi doorelkaar, tenmisnte ik vind het prachtig.

ik heb wel vaker gehoord van nagellak in sieraden, maar ook wel dat sommigen zich nogal bekocht lijken te voelen. het maakt mij niet uit of het nu gevuld is met nagellak, olifanten haar, whatever, als ik het mooi vind is het goed, maar misschien vind de maker het zelf soms lastig om een topstuk wat ie gemaakt heeft te vullen met zoiets als nagellak, vandaar mijn opmerking.

Maar goed zoals ik het begrijp seal je de nagellak niet af met uv hars oid.
uv hars gebruik ik ook wel, emailleren niet nagellak zal ik een doen, en misschien iemand die nog weet wat chinalak is?
[URL=http://img511.imageshack.us/i/ccf1 ... .jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us

Groetjes Andrea[/url]
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

je zou het nagellak vast kunnen sealen ik doe het niet omdat het hele simpele sieraadjes zijn voor op de markt en men het leuk vind dat de kleuren veranderd kunnen worde.


google op chinalak geeft als eerste oplossing dit:
1.chinalak
industri?le glansverf met vernis of standolie als bindmiddel
Gevonden op


waar je het zou kunnen halen geen idee, maar als t industriele glansverf is dan is het niet te vergelijken met nagellak.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
andrea
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: maandag 20-09-2010, 10:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Bericht door andrea »

hoi hoi,

had al gegoogled maar kwam niet veel verder, ook, op de naam van de maker, een japanner aan de naam te zien, maar ook niet wat. nu kreeg is gister een ingeving, het is natuurlijk een vertaald boek, china misschien porselein lak/verf, geen idee, maar ik ga op zoek.

groetjes Andrea
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

tis industrielak dus ik zou daar op zoeken ook
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Naar ik horen zeggen heb door mijn lerares Kunstgeschiedenis, die ook Alternatieve materialen geeft en een meester is in Japanse Lak,
is Chinese Lak een variant op Japanse lak.
Door het verschillende klimaat van Japan, is de lak ook van andere kwaliteit, maar je kan het dus het beste vergelijken met Japanse Lak
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Volgens mij is dit de Chinese en/of Japanse lak er uit als de lak die vroeger gebruikt werd voor het zegelen van brieven.
Het is een staaf lak die je moet verwarmen. Dan komen er stroperige druppels af waar je stempels (zegelringen o.i.d.) in kan afdrukken voor dat het weer hard wordt.
In china maken ze er ook kralen van die dan weer helemaal bewerkt worden en uit gestoken.
Je hebt daar ook prachtige lakdozen. Doosjes en kistjes die ingesmeerd zijn met een dunnere variant en vervolgens bewerkt door er weer relief in te steken.
Je hebt daar trouwens ook een zwarte variant.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
andrea
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: maandag 20-09-2010, 10:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Bericht door andrea »

Hoi,

Bedankt voor je antwoord! ik ben al weer wat wijzer. japanse lak ook urushilak genoemd. Er is zelfs een site van urushi-kobo.com uit amstelveen. en heeft de meester in de japanse lak ook een site oid?

groet andrea
Plaats reactie