bewerken van bot?

Alles over overige materialen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Constance Geeve
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 628
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2008, 10:17
Ervaring: Overig
Woonplaats: Hellevoetsluis
Contacteer:

bewerken van bot?

Bericht door Constance Geeve »

Hi all,

Ik heb een k9 hoektand waar ik een zetkast voor moet maken en er zat nog bot aan. Nu heb ik gemerkt dat bot makkelijk te bewerken is en wil ik eens proberen om daar iets mee te doen, maar ik weet niet wat voor bot ik moet nemen en waar ik dat kan halen. Bij de slager ofzo? En kook ik het dan eerst? Ik heb echt geen idee......
"Some people laugh because we're different... We laugh because they're all the same..... "
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

bewerken van bot

Bericht door John Gommans »

Hallo Constance,

Bot kun je inderdaad halen bij een slager, natuurlijk niet die van de supermarkt die alleen verpakt verkoopt, maar een echte slager.
Heel mooi is Rund of varken.

Schenkel is ideaal, mooi dik bot. Schouderblad en rib wordt al heel snel te dun.
Je kookt het eerst goed uit totdat het vet eraf / eruit is.

Bewerken kun je het met zagen, vijlen, Dremel / hangboor noem maar op.
Hou het wel nat tegen het stuiven.
Werk je met de hangboor, gebruik dan lage snelheden ( stinkt anders verschrikkelijk ).
Naderhand kun je het eventueel kleuren door bv koken in thee.



Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Groeten,

John
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ok ik moet even off topic inhaken....

maak dan eerst en goede bottenbouillion ervan; super gezond :wink: en naderhand heb je dan je schoongekookte botten om te bewerken. het uitkoken tot bouillion kan met runderbotten wel 2-3x.
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

dan doe ik mee @tjuh: als je dan toch zo'n dikke schenkel neemt smeer dan het merg zolang het nog warm is uit op een geroosterde boterham, wat zout en peper erop en smullen! \:D/
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Gebruikersavatar
Constance Geeve
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 628
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2008, 10:17
Ervaring: Overig
Woonplaats: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door Constance Geeve »

Hahaha twee vliegen in 1 klap. Ik wilde 1 van de botten gebruiken die ik aan mijn honden geef. Die zijn al gekookt en zitten vol met smeerleverworst ofzo als je ze koopt. Dat eten ze eruit en als ik hem schoonkook kan ik daar dus wat mee gaan doen. Behalve dan boullion van trekken.......
"Some people laugh because we're different... We laugh because they're all the same..... "
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Yep, Ik kreeg vroeger ook altijd de schenkels uit de soep die mijn schoonmoeder maakte. Leuke dingen mee gemaakt.
Houd er wel rekening mee dat het behoorlijk kan stinken, ha, ha.
Ik heb nu ook weer een schenkel liggen, maar ook een hoorn, waar ik iets mee wil.
Weet alleen nog niet wat.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: bewerken van bot

Bericht door Briolet »

John Gommans schreef:?natuurlijk niet die van de supermarkt die alleen verpakt verkoopt, maar een echte slager?
?Schenkel is ideaal, mooi dik bot.
Tja, bij mij heeft de supermarkt soms ook heel mooie schenkels liggen. En de meeste slagers slachten niet meer zelf, zodat ook bij hen het bot in het slachthuis achter blijft en niet in de winkel komt.
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Bericht door John Gommans »

[/quote]Tja, bij mij heeft de supermarkt soms ook heel mooie schenkels liggen. En de meeste slagers slachten niet meer zelf, zodat ook bij hen het bot in het slachthuis achter blijft en niet in de winkel komt.[quote]

Heel mooi als je een supermarkt hebt die dat in zijn assortiment heeft.
Bij mij vindt je dit niet in de supermarkt, misschien omdat we hier nog een aantal zelf slachtende slagers hebben.


Groeten

John
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Lize Bouwman »

Bij een dierenzaak kan je vaak stukken herten-gewei halen. Kost al snel 12,- voor een stuk. Maar is wel heel gaaf! Misschien is er ook ergens "losgelaten gewei" of zoiets te verkrijgen voor veel minder;) het lijkt om te bewerken meer op een soort brosse steen.
Perfecte imperfectie.
Plaats reactie