Vergulden

Alles over overige materialen
Plaats reactie
Goudsmid_sa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 12-12-2012, 23:09
Ervaring: Professioneel goudsmid

Vergulden

Bericht door Goudsmid_sa »

Hallo allemaal,

Weet iemand toevallig of je met een normale verguldbad ook in microns kan vergulden?
Ik ben sinds kort achter dat je in microns kan vergulden, hoe hoger des te dikker, en 5 micron is het mooiste voor sieraden. Alleen ben ik nog geen bedrijf in Nederland tegen gekomen die dat doet.
Of is dat gewoon vergulden via de normale weg en dan langer in het badje houden?
Hoe lang moet het er dan in?
Kennen jullie bedrijven die sieraden mooi zwaar kunnen vergulden?

Hopelijk kan iemand mij hier meer over informeren.

Groetjes
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Vergulden

Bericht door Sinterklaas »

Micron is een (dikte) maat.
Het geeft in het geval van vergulden dus aan hoe dik het goud laagje is.

Dus met elk verguld bad kan je goud in micron vergulden b;)
Vraag is echter hoeveel micron je krijgt als je je voorwerp een bepaalde tijd in het badje hangt. En bij welke voltages en amperages.

Voor vergulden kun je ff googlen op Haveman galvano of op Boonstoppel galvano. Dit zijn 2 bedrijven die van alles doen op galvano (en dus ook vergulden) gebied.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Vergulden

Bericht door @tjuh »

ik heb nooit verguld, maar wel ooit begrepen dat het niet standaard werken is om de dikte op te bouwen (dus niet gewoon er langer in laten hangen). Ik herinner mij ook dat Ruud hier in het verleden dingen over heeft gepost, misschien zijn die nog vindbaar en heb je daar wat aan. ik dacht iig dat hij bezig was met holle bedels op deze manier maken.
Goudsmid_sa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 12-12-2012, 23:09
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Vergulden

Bericht door Goudsmid_sa »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal eens een kijkje nemen bij Haveman galvano en Boonstoppel galvano b:D

Ja ik dacht namelijk ook hoe langer je het erin laat zitten des te donkerder de kleur word, maar dat het aantal microns niet opgebouwd word in diktes.
Weet iemand hier iets meer over? En mocht dit wel het geval zijn hoe lang laat je het er dan in met welke voltage?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Vergulden

Bericht door Erika »

Heb je vakschool gedaan, dan heb je met schei natuurkunde als het goed is een reader gekregen met daarin galvano rekenen
Dan zou je echt wel met formules moeten werken om te bepalen hoe lang op hoeveel volt je moet werken en hoe lang etc.
Ik heb dat stukje weer geblokt maar het boek moet nog ergens liggen.

Waarom neit wieland of heimerlee vragen want ook elk bad heeft eigen werking.


GEbruik ook even de zoekfunctie op galvano of galvaniseren er moeten hier topics over zijn .


Vergulden blijft altijd een laagje dus zal tzt slijten.
Nu ia doublé wat dikker, het echte doublé dan en neit het galvanisch vergulde wat ze ook zo noemen.
Goud op zilver is nog dikker laagje goud dus wat duurzamer.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie