Aluin als afkookmiddel

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2622
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Lapidee » dinsdag 27-07-2010, 22:47

Aquaregia (Koningswater) doet het het best :mrgreen: .
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Berichtdoor bellie » woensdag 28-07-2010, 7:07

radiorobbie schreef:Wel een beetje :oops: off topic, ik zit hier op rivierklei, zelfs met alluin duurt het jaren, maar ben aardig op weg richting blauw.
Spijkers kun je leuke ogen om wikkelen :wink: maar voor Hortensia's gaat niet werken hoor, t?s meer de ph dan het ijzer die de bloemen blauw laten worden.

Grt. Rob.


twee jaar geleden was ik in Sloveni? in een plaatsje waar alle siersmederijen gevestigd waren, bij een ijzermijn.

Daar hadden ze op de heuvel veel hortensia's staan.

Ik heb ze nooit eerder zo blauw gezien.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het door het ijzer kwam.

Groet,
Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Berichtdoor radiorobbie » woensdag 28-07-2010, 9:30

Hoi Ellie,

Ik heb het wel eens geprobeerd met ijzerslijpsel, maar dat duurt natuurlijk heel lang voor dat je effect hebt, ik denk tientallen jaren.

Hier in Olst zijn alle Hortensia's rose, ook best mooi hoor, maar in Raalte vind je alleen maar blauwe.

De samenstelling van de grond is heel belangrijk.

Maar met alluin beginnen ze nu na drie jaar behandelen blauw te worden :wink:

Er staat een hele grote naast m'n werkplaats, daarom ben ik er denk ik altijd mee aan prutsen, net als aan de andere kant van de muur :mrgreen:

Groet Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
debby
Actief lid
Actief lid
Berichten: 386
Lid geworden op: zondag 07-03-2010, 13:45
Ervaring: Overig
Contacteer:

Aluin

Berichtdoor debby » vrijdag 26-11-2010, 18:36

Deze tip kreeg ik van een vriendin ik wil hem graag delen voor wie hem ook zou willen.

Voor wie graag Aluin gebruikt ipv Vitrex poeder voor de afkook
Ga naar de natuurwinkel koop daar Aluin korrels in bus 1000 gram.2 theelepels op 500 cc water heb ik mij laten vertellen!

Ik ben er blij mee!

Groet,
Debby
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Berichtdoor louise » vrijdag 26-11-2010, 20:23

Heb hier ook een bus staan van 1 kg voor ? 7. 50 goedkoper dan vitrex :D weet alleen niet hoe het reageert als er ijzer in komt? wie kan mij dat vertellen ? verder vind ik het idd geweldig, kookt mooi wit af en snel als het heet is :wink:
een mens is nooit te oud om te leren
debby
Actief lid
Actief lid
Berichten: 386
Lid geworden op: zondag 07-03-2010, 13:45
Ervaring: Overig
Contacteer:

Aluin

Berichtdoor debby » vrijdag 26-11-2010, 20:48

Ik ga het een keer uitproberen louise!
Gebruikte al die blokjes Aluin was er ook tevreden mee.
Maar het was even een werkje :mrgreen: het fijn te maken.
Dan zijn de kristallen een uitkomst natuurlijk!
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Berichtdoor louise » vrijdag 26-11-2010, 21:05

Maar als je water heet genoeg is smelt je aluin vanzelf hoor. :wink:
een mens is nooit te oud om te leren
debby
Actief lid
Actief lid
Berichten: 386
Lid geworden op: zondag 07-03-2010, 13:45
Ervaring: Overig
Contacteer:

Aluin

Berichtdoor debby » vrijdag 26-11-2010, 21:15

Ik had het nog niet uitgeprobeerd maar had dan het idee dat ik even geduld moest hebben voor het opgelost zou wezen .
En dat heb ik zo weinig :roll:
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Janna » maandag 27-12-2010, 23:36

louise schreef:weet alleen niet hoe het reageert als er ijzer in komt? wie kan mij dat vertellen ?


Ik gebruik nu nog aluin thuis, maar vind het vrij langzaam gaan in tegenstelling tot de vitrex op stage. Misschien niet heet genoeg (heb er waxinelichtjes onder). Heb wel eens stalen pinnetjes op broches gesoldeerd, nog nooit is het zilver er rood van geworden bij mij. Maar je moet het even uitproberen denk ik. Straks is het mijn schuld dat je zilver rood wordt. ;)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2622
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Lapidee » dinsdag 28-12-2010, 0:16

Er is een groot verschil tussen ijzer en stalen pinnetjes. Tig soorten ijzer en de definitie van ijzer, als tig soorten staal en hun definitie.

Ergo is het niet simpel vast te stellen welke soort staal of ijzer in de vitrex rood kleurt. Er zijn stomweg te veel soorten.
Soms zit het mee, en soms niet, komt het beste in de buurt.

Als voorbeeld, vaak gebruik ik een rvs stalen pincet om te solderen. Nu heb ik er zo'n 30 in gebruik hier, 1 ervan geeft steevast rode oxidatie problemen, En die komt gewoon uit een serie van 10 pincetten voor 8.- oid,
1 dus met een afwijkende staal soort.
Alleen welke is de boosdoender?
en dan kiepen natuurlijk.

Voor de ingewijden, resten van wolfraam puk-elektroden willen ook wel vrolijk knal rood worden in de vitrex.
Alleen slijpen / polijsten dus.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Berichtdoor louise » dinsdag 28-12-2010, 13:29

Janna

Ik gebruik het niet zo vaak maar ik zet gewoon een vuurvast schaaltje met deksel op het gas hoor :D en gooi het er dan in en het wordt al wit als je er naar kijkt :mrgreen: doe je er wel genoeg aluin in? Ik vind het geweldig spul weet alleen niet of het gaten in je goed brandt? maar dit ga ik niet uit proberen hihihi

groetjes
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Janna » donderdag 06-01-2011, 12:48

Lapidee schreef:Er is een groot verschil tussen ijzer en stalen pinnetjes. Tig soorten ijzer en de definitie van ijzer, als tig soorten staal en hun definitie.

Ergo is het niet simpel vast te stellen welke soort staal of ijzer in de vitrex rood kleurt. Er zijn stomweg te veel soorten.
Soms zit het mee, en soms niet, komt het beste in de buurt.


Goed om te weten.

@Louise:
Volgens mij doet aluin niet zoveel met je kleren, maar heel goed zal het ook niet zijn. Ik ben niet zo netjes, maar nooit iets gemerkt.
Gebruikersavatar
silversusie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 16-02-2011, 17:56
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Leiden

Berichtdoor silversusie » woensdag 16-02-2011, 18:05

Janna schreef:@Louise:
Volgens mij doet aluin niet zoveel met je kleren, maar heel goed zal het ook niet zijn. Ik ben niet zo netjes, maar nooit iets gemerkt.


Aluin is heel veilig; kan geen enkel kwaad. Het wordt bij de drogist verkocht als natuurlijke deodorant en ik gebruik het als zodanig dagelijks. Werkt fantastisch (vele malen beter dan deo's met een geurtje) en geen enkel nadelig effect. M.a.w.: geen angst. ;)

En grappig om t weten dat ik hetzelfde aluin dus ook kan gebruiken bij het solderen...
Bettina
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 05-06-2014, 19:03
Ervaring: Overig
Woonplaats: Haarlemmermeer
Contacteer:

Re: Aluin als afkookmiddel

Berichtdoor Bettina » woensdag 12-06-2019, 8:27

Ik gebruik nu al een poosje aluin.
Het valt mij op dat sommige soldeerverbindingen na verloop loslaten.
Ik heb lang met zwavelzuur gewerkt,
ik kwam dat toen nooit tegen.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Ik denk eraan om weer zwavelzuur te gaan gebruiken, maar liever niet voor thuis.

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten