Solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
loeslanitas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: vrijdag 16-11-2012, 19:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: ursem
Contacteer:

Solderen

Berichtdoor loeslanitas » maandag 24-06-2019, 19:33

Goedenavond,
Ik heb een zilveren ring van 1,5 mm dik en 15 mm breed,daar om heen wil ik een super dunne gouden trouwring van mijn oma 0,6 mm dik en 3 mm breed solderen.hoe kan ik dit het beste doen zonder dat de trouwring eerder smelt dan mijn soldeer?
Laatst gewijzigd door loeslanitas op dinsdag 25-06-2019, 8:33, 1 keer totaal gewijzigd.
werken met zilver,edelsteen(kralen) en stoffen is mijn passie.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1187
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Solderen

Berichtdoor Cees » maandag 24-06-2019, 23:44

Is de trouwring ook van zilver?
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
loeslanitas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: vrijdag 16-11-2012, 19:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: ursem
Contacteer:

Re: Solderen

Berichtdoor loeslanitas » dinsdag 25-06-2019, 8:34

Cees schreef:Is de trouwring ook van zilver?

Cees,de trouwring is van goud,heb inmiddels bericht aangepast.
werken met zilver,edelsteen(kralen) en stoffen is mijn passie.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5798
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Solderen

Berichtdoor Erika » dinsdag 25-06-2019, 11:30

Solderen met zilver soldeer omdat je goud op een zilveren basis ring soldeert

De gouden buitenring moet je strak over de binnenring krijgen, dus een goede capillaire werking creeëren, en als je dan een facet aan de binnenkant van de gouden ring maakt , dan kun je daar het soldeer leggen en dan heb je mooie strakke naad, als het op je zilver loopt is het met goudsoldeer zichtbaar en moet afwerken. andersom ook met zilver op de gouden ring maar die is aan de buitenkant dus makkelijk af te werken

De gouden ring zou je ook kunnen voorsolderen en om de ziveren ring klemmen.

van binnen verwarmen , met hard of middel, dit soldeer vloeit eerder dan 14 kt goud. Niet te scherpe vlam maar een mooie bolle vlam
liefst zo hoog mogelijk temperatuur gebruikenen goede vermenging


De ring zelf 15 mm breed zit veel fijner als je er een comfort fit ring van maakt maar dan is 1,5 net weer wat dun dus
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
loeslanitas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: vrijdag 16-11-2012, 19:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: ursem
Contacteer:

Re: Solderen

Berichtdoor loeslanitas » dinsdag 25-06-2019, 18:41

Erika schreef:Solderen met zilver soldeer omdat je goud op een zilveren basis ring soldeert

De gouden buitenring moet je strak over de binnenring krijgen, dus een goede capillaire werking creeëren, en als je dan een facet aan de binnenkant van de gouden ring maakt , dan kun je daar het soldeer leggen en dan heb je mooie strakke naad, als het op je zilver loopt is het met goudsoldeer zichtbaar en moet afwerken. andersom ook met zilver op de gouden ring maar die is aan de buitenkant dus makkelijk af te werken

De gouden ring zou je ook kunnen voorsolderen en om de ziveren ring klemmen.

van binnen verwarmen , met hard of middel, dit soldeer vloeit eerder dan 14 kt goud. Niet te scherpe vlam maar een mooie bolle vlam
liefst zo hoog mogelijk temperatuur gebruikenen goede vermenging

:thx: ik ga het proberen als het niet meer zo heet is.

De ring zelf 15 mm breed zit veel fijner als je er een comfort fit ring van maakt maar dan is 1,5 net weer wat dun dus
werken met zilver,edelsteen(kralen) en stoffen is mijn passie.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1187
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Solderen

Berichtdoor Cees » dinsdag 25-06-2019, 23:04

Wat Erika schreef had ik zelf niet beter kunnen schrijven b;)

Waarom wachten op koeler weer, nu hoef je minder te verhitten en vloeit alles veel sneller b:D
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5798
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Solderen

Berichtdoor Erika » woensdag 26-06-2019, 11:20

Beetje goudsmid staat te gieten in werkplaatsen van 30+ graden. Maar als je de luxe hebt.... :P zou ik ook wachten tot wat minder warm
Helaas is het hier gewoon dagelijks wer en vind de buurman dat airco niet buiten opgehangen mag worden.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
loeslanitas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: vrijdag 16-11-2012, 19:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: ursem
Contacteer:

Re: Solderen

Berichtdoor loeslanitas » dinsdag 16-07-2019, 7:59

Gelukt hoor!
Bijlagen
received_359384178023839.jpeg
werken met zilver,edelsteen(kralen) en stoffen is mijn passie.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1187
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Solderen

Berichtdoor Cees » zaterdag 20-07-2019, 0:23

:applaus:
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
gerrypardoel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

Re: Solderen

Berichtdoor gerrypardoel » zondag 21-07-2019, 17:56

Cees schreef::applaus:

Mooi gemaakt!
Gebruikersavatar
loeslanitas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: vrijdag 16-11-2012, 19:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: ursem
Contacteer:

Re: Solderen

Berichtdoor loeslanitas » maandag 22-07-2019, 15:50

Dank jullie wel
werken met zilver,edelsteen(kralen) en stoffen is mijn passie.

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten