Staafjes solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Silverlace
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 10-01-2019, 11:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Staafjes solderen

Berichtdoor Silverlace » zondag 08-09-2019, 18:09

Beste forumgenoten,

Ik ben op dit moment een ring aan het maken van messing. Daarvoor wil ik 2 staafjes van 4 mm elk aan elkaar solderen.
Dit probeer ik door ze naast elkaar te leggen en de soldeer ertussenin te laten lopen en ze op z'n kant te leggen en met soldeer ertussen op elkaar te leggen en te verhitten.
Maar na veel pogingen lukt het me nog niet. Het soldeer vloeit niet.
Ik heb de twee stukken gevijld, schoongemaakt, passend gemaakt. Ik gebruik borax. Ik heb hard en zacht soldeer geprobeerd.
Ik heb het lang verhit omdat ik dacht dat het misschien langer duurt voordat de stukken op temperatuur zijn door de dikte van het materiaal.

Maar wie weet is er een logische verklaring of een andere methode die iemand mij kan vertellen dus leg ik het probleem heel graag voor.
Alvast bedankt voor het lezen!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Staafjes solderen

Berichtdoor @tjuh » zondag 08-09-2019, 19:31

4mm is best dik materiaal. is je messing oranje gloeiend geworden tijdens de poging van solderen (het extra doorverwarmen)? anders denk ik dat het niet heet genoeg is geworden.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5818
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Staafjes solderen

Berichtdoor Erika » woensdag 11-09-2019, 16:09

Vloeit het soldeer helemaal niet of is het meer een anti-capilaire werking wat het probleem is?

Kan niet voldoende hitte hebben kregen, maar misshcien met soldeernaalden zorgen dat de naad echt 0.01 mm is en de capilaire werking goed is
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Silverlace
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 10-01-2019, 11:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Staafjes solderen

Berichtdoor Silverlace » woensdag 11-09-2019, 17:23

Het soldeer vloeit helemaal niet. Dus ik denk dat jullie gelijk hebben en ik het netaal niet heet genoeg krijg.
Dus ik heb een grotere brander gekocht en ga het daarmee proberen.
Heel erg bedankt voor het advies!!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Staafjes solderen

Berichtdoor @tjuh » donderdag 12-09-2019, 7:24

hbm heeft momenteel een mooie handbrander (ik dacht maar 8 euro) welke veel hitte produceert.

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten