Zilversoldeer vloeit niet gelijk

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
_stonesandsilver_
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 03-10-2020, 23:52
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Zilversoldeer vloeit niet gelijk

Berichtdoor _stonesandsilver_ » zondag 04-10-2020, 17:49

Hoi, ik heb problemen met zilverplaat dikker als 0. 4mm, als ik de zetrand wil solderen (borax, 3 soorten soldeer en alles vlak geschuurd en in de vitrex op voorhand) verwarm ik van onder naar boven, echter met 0.5mm of dikker krijg ik de basis niet warm genoeg en blijft het soldeer naar de zetrand of decoratie vloeien, zelfs als ik een kwartier eerst van onder verwarm. Heb mijn tripod al vervangen door houtskoolblokken maar een weinig verschil. Het soldeer vloeit tot het de plaat raakt en dan blijft het gestold en de rest vloeit naar boven. Ik gebruik een handbrander van Rekrow van 1300 graden en vraag me af of deze wel voldoet? Mijn plaatzilver is nooit groter dan 3 op 3cm en bij dunner plaat heb ik geen probleem. Heel erg frustrerend als je mooie dingen wil maken. Heeft er mss iemand een ander idee wat er mis zou kunnen lopen? Groetjes!
Sinterklaas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 96
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Zilversoldeer vloeit niet gelijk

Berichtdoor Sinterklaas » zondag 04-10-2020, 20:55

Voorsolderen. Eerst het soldeer op de grote plaat laten vloeien. Dan de rand of decoratie er op leggen en dan verhitten tot het vast zit.
_stonesandsilver_
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 03-10-2020, 23:52
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zilversoldeer vloeit niet gelijk

Berichtdoor _stonesandsilver_ » zondag 04-10-2020, 22:38

Oh top! Hier heb ik nog niet aan gedacht, valt zeker te proberen. Dankjewel!
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 121
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilversoldeer vloeit niet gelijk

Berichtdoor Evert J@n » dinsdag 06-10-2020, 16:42

Niet op voorhand in de vitrex doen. Mogelijk kook je te lang of te heet af. Dan kan zich een wit laagje fijn zilver vormen, waarop de soldeer slecht vloeit. Gewoon : zuigend passend maken (geen open naad), licht schuren, boraxine of gelijkwaardig, en niet tè heet stoken. Je soldeer moet niet verbranden. Wil het nog niet "lopen" dan even met de soldeerstrijker (titaniumdraadje) de druppel een zetje in de goede richting geven. Trek het soldeer altijd naar de heetste plek. Lukt het na 1 keer niet, dan niet verder klooien maar de hele naad opnieuw schoonmaken om alle onstane oxides te verwijderen.
_stonesandsilver_
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 03-10-2020, 23:52
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zilversoldeer vloeit niet gelijk

Berichtdoor _stonesandsilver_ » donderdag 08-10-2020, 22:33

Dankjewel! Heb inmiddels een tweede brander bijgehaald en nu lukt wel alles vlot. Heerlijk, nu kan het oefenen beginnen
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5974
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilversoldeer vloeit niet gelijk

Berichtdoor Erika » vrijdag 09-10-2020, 9:44

kan het misschien zijn dat je ook net niet het heetste punt van de vlam gebruikt ?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast