Solderen met steen (bloedkoraal)

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Luca
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 07-02-2021, 11:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Solderen met steen (bloedkoraal)

Berichtdoor Luca » zondag 07-02-2021, 11:32

Beste mensen,

Ik heb een paar oude gouden oorbellen met een bloedkoraal.
Hier wil ik graag een oogje aan solderen.
Ik werk nooit met stenen omdat ik hier niet de kennis van in het bezit heb.
Is er een manier om het gouden knopje te verhitten en er een oogje aan te maken? ( zonder de steen er van te voren uit te halen )
Dacht zelf aan een manier van afdekken van de steen, bestaat er een afdekmiddel om de steen te beschermen eventueel?

Zouden mensen ervaringen/manieren kunnen delen om te werken met solderen van sieraden met steen.
· zonder de steen eruit te halen, het stappenplan met de steen eruit halen begrijp ik.


Hoor het graag!

Luca
Sinterklaas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 119
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Solderen met steen (bloedkoraal)

Berichtdoor Sinterklaas » maandag 08-02-2021, 20:38

Hoi Luca,

bloedkoraal kan geen enkele warmte hebben. Dus geen anti-warmte pasta's. Steen onderwater tijdens het solderen kan wel.

Heb je een foto van de oorbellen. Misschien zitten ze gelijmd? Of is er een andere manier om een oogje te bevestigen. Bijv. als er stiften aan zitten deze buigen tot een oogje.

Dus je kan solderen mits je de steen onderwater houdt tijdens het solderen. Wel heb je een brander nodig met voldoende kracht. Want het water zuigt wel warmte weg.
Luca
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 07-02-2021, 11:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Solderen met steen (bloedkoraal)

Berichtdoor Luca » donderdag 11-02-2021, 8:33

Bedankt voor de informatie. Hij is gelijmd, maar ik vind het een goed idee om van de stift een oogje te maken.

Groet!

Sinterklaas schreef:Hoi Luca,

bloedkoraal kan geen enkele warmte hebben. Dus geen anti-warmte pasta's. Steen onderwater tijdens het solderen kan wel.

Heb je een foto van de oorbellen. Misschien zitten ze gelijmd? Of is er een andere manier om een oogje te bevestigen. Bijv. als er stiften aan zitten deze buigen tot een oogje.

Dus je kan solderen mits je de steen onderwater houdt tijdens het solderen. Wel heb je een brander nodig met voldoende kracht. Want het water zuigt wel warmte weg.
Sinterklaas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 119
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Solderen met steen (bloedkoraal)

Berichtdoor Sinterklaas » donderdag 11-02-2021, 19:48

Mocht de stift toch breken door het buigen. Dan kan je de steen er uit halen. Maak een kruispincet heet (punt rood gloeiend) en klem die op je oorbel. Maar niet op de steen! Waarschijnlijk moet je dat een paar keer herhalen. Pincet weer heet, op het werkstuk. En als het werkstuk warm genoeg is geworden zal de lijm gaan roken en ruik je het ook. Dan kan je snel de steen er uit halen.

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten