Probleem gieten Delftse klei methode

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Probleem gieten Delftse klei methode

Berichtdoor jakobaverhaeghe » zaterdag 02-10-2021, 10:50

Hallo,

Ik werk al n tijdje met de Delftse klei methode voor t gieten van ringen en ene keer lukt het vlekkeloos en andere keer mislukt het, het metaal loopt niet door.
Ik let op de vloeibaarheid van het metaal, gietkanalen maken, gietteut blijvend verwarmen terwijl ik giet. Ik doe iets fout maar ik zie niet wat. Ik ben momenteel bezig met verticale mallen. Iemand die mij tips kan geven?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1296
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Probleem gieten Delftse klei methode

Berichtdoor @tjuh » zondag 03-10-2021, 6:07

er is al veel geschreven op dit forum over gieten, kijk daar eens tussen + om specifieker naar jouw problemen te kijken is het noodzakelijk om foto's te plaatsen, niet alleen van je giet resultaat maar ook van je net geopende gietfles/ring met de gieting er dus nog inliggend.
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: Probleem gieten Delftse klei methode

Berichtdoor jakobaverhaeghe » zondag 03-10-2021, 16:09

Dankje voor de tip. Ik heb gezocht op dit forum voor ik mijn vraag stelde maar ik vind mijn weg er niet zo in. Heb je evt een tip voor me om te zoeken? Ik zal ook s vr foto's kijken
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: Probleem gieten Delftse klei methode

Berichtdoor jakobaverhaeghe » zondag 03-10-2021, 16:15

20211003_161108.jpg

Hier is een foto
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: Probleem gieten Delftse klei methode

Berichtdoor jakobaverhaeghe » zondag 03-10-2021, 16:43

En n 2de foto zonder het gegoten metaal
20211003_162205.jpg
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5994
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Probleem gieten Delftse klei methode

Berichtdoor Erika » maandag 04-10-2021, 15:45

viewtopic.php?f=9&t=202
Hier een topic over delfts aarde gieten

ik denk , zo te zien , dat je een te klein geiwcht gietkop hebt (hoe meer metaal hoe meer er van bovenaf gewicht is .)
De luchtgat/lijnen zijn vrij klein, ze gaan wel helemaal door naar buiten ?!
Misschien de gietingang ook wat ruimer en vloeiender maken, minder een haakse hoek om

Schuin zetten van de flessen kan nog helpen en je moet in een vloeiende beweging gieten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5994
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Probleem gieten Delftse klei methode

Berichtdoor Erika » maandag 04-10-2021, 15:48

search.php?keywords=Delfts+%2B+gietmethode+&terms=any&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoek
Tips voor zoeken,
Niet 1 zoekwoord gebruiken , maar zoals uitgelegd
Zoek op sleutelwoorden:
Plaats een + voor elk woord dat gevonden moet worden en een - voor elk woord dat niet gevonden moet worden. Plaats een lijst met woorden gescheiden door een | tussen haakjes als maar één van de woorden gevonden moet worden. Gebruik * als een joker voor gedeeltelijke overeenkomsten.


En andere tip is google gebruiken, alleen zal dit nooit de afgesloten gedeeltes laten zien, met het woord zilvermaan erachter ....
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5994
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Probleem gieten Delftse klei methode

Berichtdoor Erika » maandag 04-10-2021, 15:49

viewtopic.php?p=72176#p72176

uit het topic gieten en dan de stap voor stap van onze daniel
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: Probleem gieten Delftse klei methode

Berichtdoor jakobaverhaeghe » maandag 04-10-2021, 20:34

Dankjewel Erika voor alle bruikbare tips. Super! Ik kan weer verder. Ik geloof dat ik vooral te weinig metaal smelt waardoor de massa niet genoeg weegt en niet genoeg druk kan geven. En mss mogen mijn kanaaltjes wat ruimer. De gaatjes controleer ik altijd systematisch. Grt Jakoba
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 608
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Probleem gieten Delftse klei methode

Berichtdoor Eljas » donderdag 07-10-2021, 0:56

Voor mij is het duidelijk op de foto te zien dat je kanaaltjes die vanuit de vorm naar buiten toe niet goed zijn. Langs de hele lengte steekt de zandrand omhoog en is korrelig. Alles moet korrelvrij zijn. Bij het weer sluiten van de gietmal druk je deze randen terug het ontluchyingskamaaltje in. Dit zorgt voor verstoppingen de ontluchtingsgaatjes. Dan lukt het niet.

Oplossing:

Leg de punt van de kraspen heel schuin weer in de kanaaltjes en maak de randen meer afgerond, wat breder en wat dieper. Daarna alle gaatjes naar buiten toe goed controleren of ze echt open zijn.

En gebruik met het gieten altijd 30 tot 50 gram meer dan nodig.

Nog iets,

De stalen giethals kan een te snelle afkoeling van het smelt veroorzaken. Spatel tegen de binnenkant van de hals ook korrelvrij een laagje gietzand.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: Probleem gieten Delftse klei methode

Berichtdoor jakobaverhaeghe » woensdag 13-10-2021, 17:23

Dankjewel Eljas! Ik vermoedde ook zoiets ivm de kanaaltjes maar vind tot nu geen goeie manier om ze korrelvrij te maken. Jouw uitleg zal mij helpen.
Wat bedoel je met korrelvrij gietzand spatelen? Hoe doe je dat concreet? Zand zeven? Hoe breng je het aan dat het blijft 'kleven' of toch hangen op die plek?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 608
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Probleem gieten Delftse klei methode

Berichtdoor Eljas » donderdag 14-10-2021, 9:25

Nergens in de mal mogen losse of bijna losse korreltjes zand zitten. Haal ze we, spatel ze plat. Maakt niet uit. Als ze maar weg zijn. Ik gebruik voor het maken van de beluchtingskanaaltjets mijn kraspen met aan de andere kant een bruneerstaalgedeelte. Met het bruneerstaal haal ik overal de korreltjes weg. Ook voorkom ik scherpe hoeken bij het instoomgedeelte (overgang van het gietkanaal naar de mal). Met de punt van de kraspen trek ik de beluchtingskanaaltjes. Zeker de punyen het verste weg van waar de gietaanvoer zit. De beluchtingskanalen zullen wat korrelig worden aan de randen. Leg de kraspen evenwijdig in zo'n kanaaltje en rol de kraspen naar links en dan naar rechts uit het kanaaltje zodat het korrelige mooi plat wordt. Controleer ook de uitgang van de mal naar het beluchtingskanaaltje of het korrelvrij is. Is alles goed i.o. dan ergens in de beluchtingskanaal met een recht pennetje van ca. 1 mm rond de afvoer naar buiten drukken. Goed recht houden en het pennetje vanaf de buitenkant er weer uit trekken. Je mag nooit in de giettrechter uitkomen. Als dit gebeurt dan in de trechter het gaatje dichtspatelen. Prik het beluchtingsgaatje opnieuw en dan schuin naar buiten.

Succes
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: Probleem gieten Delftse klei methode

Berichtdoor jakobaverhaeghe » vrijdag 15-10-2021, 11:07

Dankjewel voor de gedetailleerde en heldere informatie! Ik maakte mijn kanaaltjes met een scherp mes, ik zal t vanaf nu ook doen met kraspen en bruneerstaal. Het laatste snap ik niet goed, ik zal kijken of ik het al doende begrijp.

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten