Vraag

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Vraag

Berichtdoor John Gommans » dinsdag 18-01-2022, 10:45

20220113_152726.jpg
Voor een armband moeten 2 stukken van de ketting op de foto, 2,4 mm, worden gesoldeerd in een eindstuk.
Iedere keer zit ook de eerstvolgende schakel vast.
Hoe kan ik dit voorkomen?

Alvast bedankt

John
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 258
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Vraag

Berichtdoor joep » dinsdag 18-01-2022, 10:51

Ik heb er al eens eerder een stukje over geschreven hier.
METALLEX WARMTESTOP
Vreet de soldeerwarmte op en blokkeerd daarmee doorvloeien naar ongewenste plekken.
Bestand tot 4000 graden Celsius.
Zoals metalex zijn er veel.

Succes John

Joep
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: Vraag

Berichtdoor John Gommans » dinsdag 18-01-2022, 11:34

Hallo Joep.

Bedankt voor de reactie.
Ik kan je stukje hierover zo gauw niet vinden.
Werkt elke koelpasta?

Groeten

John
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 258
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Vraag

Berichtdoor joep » dinsdag 18-01-2022, 12:49

Anti vloeimiddel

Als het uit lopen van een soldering een probleem is.
Als alles willekeurig overal naar toe vloeit.

Maken van een soldering.
Daar waar het soldeer moet komen schoonmaken,
Vuil, vet en oxide op niet soldeerplaatsen laten zitten.
Daar waar soldeer moet komen schoonmaken en zuinig flux opzetten.
Schraal en mager fluxen, alsof het goudgeld kost.
Waar flux zit komt soldeer.
Zit de flux overdadig, dan wil het weglopen/vloeien en zich verdelen,
uitdrijven alsof ik een emmer water over een stoep uitgooi.

De soldering plaatselijk en snel maken.
Verloopt de soldering niet snel wordt het hele werkstuk langzaam soldeerwarm.
Overal waar warmte is loopt het vloeimiddel heen en vloeibaar soldeermetaal.
Gebruik een puntbrander die precies groot genoeg is voor de massa die je moet solderen te verwarmen. Doseer het soldeer toevoegmetaal, bepaal vooraf hoeveel en leg het in de soldeernaad. Liefst als mogelijk onder de hand solderen.
Liefst het toevoegmetaal niet direct verwarmen, het parelt namelijk weg van je soldeerplek.

Soldeer barricades.
Er zijn pastavormige warmte blokkers,
Ze zijn ook kant en klaar te koop zoals deze tekst beschrijft:
Pastavormig anti-vloeimiddel.
Deze koolstofpasta voorkomt dat de soldering op ongewenste plekken komt,
waardoor het soldeersel nauwkeurig wordt uitgevoerd.
De warmtepasta van Metaflux beschermt tot 4000°C.
De pasta beveiligt alle onderdelen en materialen die bij het lassen of snijden beschermd moeten worden tegen hoge temperaturen en verbranding,
De pasta bevat geen asbest! In emmer van 2,5 kg.
Er zijn veel merken en soorten. Kijk eens bij de diverse edelsmeden benodigheden leveranciers.

Er zijn poedervormige warmte blokkers met water of olie aan te maken,
Vaak met als hoofd bestanddeel grafiet. Brusselse gietaarde is ook een prima blokker.

Deze absorberen de warmte zodat deze niet verder in je werkstuk kan trekken.
Dit spul stopt ook het vloeimiddel. Magere IJzerhoudende klei is al iets voor thuisgebruik.

Dek hiermee de soldeeromgeving af die niet vol mag lopen.

Maar het motto blijft:
Soldeernaad goed schoonmaken.
Soldeernaad goed ontvetten.
Weinig, net genoeg flux.
Net genoeg toevoegmetaal.
Ook het toevoegmetaal schoonmaken.
Precies genoeg soldeerwarmte.
Snel werken.

© W.P. 1-2022
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: Vraag

Berichtdoor John Gommans » dinsdag 18-01-2022, 12:56

Dank je Joep. :thumbsup:
Goed stukje, zeer verhelderend

Groeten John
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 240
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Vraag

Berichtdoor Sinterklaas » woensdag 19-01-2022, 19:11

Een kruispincet op de onderkant van de schakel of op schakel nummer 2 wil ook wel eens helpen. En goede vlamcontrole. Snel en plaatselijk heet maken.
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: Vraag

Berichtdoor John Gommans » donderdag 20-01-2022, 11:21

Bedankt!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1374
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Vraag

Berichtdoor Cees » dinsdag 22-03-2022, 14:59

Brusselse aarde kan ook gebruikt worden om doorlopen van soldeer tegen te gaan, en zo zijn er nog andere middelen zoals grafiet
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: Vraag

Berichtdoor John Gommans » dinsdag 22-03-2022, 16:02

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6031
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Vraag

Berichtdoor Erika » dinsdag 22-03-2022, 19:04

Type ex ... ook fijn voor dat soort klusjes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Vraag

Berichtdoor Kraai » woensdag 23-03-2022, 11:30

Een minuscuul kruimeltje soldeerpasta (=soldeer met vloeimiddel) op de gewenste plek en verhitten. Loopt niet uit, bruist niet.

Is erg duur, maar door gebruik van kleine hoeveelheden kunt je er haast oneindig vaak kleine plekjes mee solderen, en je kunt veel ellende voorkomen.

Je hoeft geen toebehoren bij de spuit aanschaffen. Met een spelt kunt je uit de de plastic spuitmond iets pasta peuteren, de zuiger aandrukken kan met de achterkant van een stevige pons die in de spuit past. De pasta is erg stevig en de zuiger moet je maar iets aandrukken (en niet proberen door het bijgeleverde naaldje te persen).

Bijou:
14KGG SOLDEERPASTA MIDDEL 720/8GR
Artikelgroep 14K GEELGOUD
Artikel 14KGG SOLDEERPASTA MIDDEL 720/8GR
Extra informatie - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
GEWICHT SOLDEER:
8,0 GRAM - WAARVAN
5,2 GRAM EDELMETAAL
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: Vraag

Berichtdoor John Gommans » woensdag 23-03-2022, 13:07

Hallo Kraai.

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb wel met soldeerpasta gewerkt, het werkt inderdaad heel secuur.
Het was helaas op en ik dacht er moet vast wrl een andere manier zijn en dat blijkt ook wel uit de vele antwoorden.

Groeten

John
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: Vraag

Berichtdoor John Gommans » woensdag 23-03-2022, 13:09

Vergeten te melden dus.
Het project is gelukt ( met koelpasta) en de klant was tevreden.

Nog bedankt voor alle tips, zeer leerzaam.

Groeten

John

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten