Balletjes maken

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Constant
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: woensdag 30-04-2008, 21:23
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Arnhem
Contacteer:

Balletjes maken

Berichtdoor Constant » zondag 03-01-2016, 18:42

Hoe maak ik gouden balletjes die perfect rond worden. Ik gebruik een staafje goud van 1 mm rond en 6 mm lang. dat geeft het gewenste formaat maar altijd iets ovaal of met een plat kantje.

Ik smelt de draad op houtskool, op een vlak stuk of in een holletje maar het resultaat is niet geweldig?

Heeft iemand een beter idee?
Constant.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Balletjes maken

Berichtdoor Willem Parel » zondag 03-01-2016, 19:48

Het blokje houtskool schuin plaatsen zodat de balletjes er af rollen tijdens het smelten, even een bakje er voor plaatsen waar ze in rollen, succes.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Balletjes maken

Berichtdoor Abo » zondag 03-01-2016, 19:57

Beter is het om de lengte van de draad minder te nemen en de dikte van de draad dikker in vergelijking van met jouw afmetingen.
Zo kom je al dichter bij een kubusvorm die weinig nodig heeft zich tot een bolletje te vormen.
Dan de raad van Willem volgen.

Er bestaat nog een andere procedure maar dan moet je over een smeltoven bezitten.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1374
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Balletjes maken

Berichtdoor Cees » maandag 04-01-2016, 22:27

Ook ik heb bovenomschreven methode toegepast om zilveren balletjes te maken, moet zeggen met wisselend resultaat.

Mijn ervaring is dat de balletjes tijdens het rollen langzaam af moeten koelen en dat vind ik toch nog een hele opgave.

Schiet mij te binnen dat mogelijk een holfreesje misschien net het laatste zetje kan geven, om ze toch wat beter rond te krijgen, heb ik nog geen ervaring mee moet ik eerlijkheidhalve bekennen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Noor Kamerbeek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 18-10-2021, 14:34
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: Balletjes maken

Berichtdoor Noor Kamerbeek » donderdag 28-04-2022, 10:23

Hallo allen,
Ik ben een nieuw lid van Zilvermaan, nadat ik al vele malen jullie site geraadpleegd heb.
Ik volg het volwassen-onderwijs tot goudsmid op de school in Schoonhoven en ben aan het einde van het eerste cursusboek.
Daarin staat een goudopdracht.
N.a.v een ontwerp uit de Romeinse tijd, wilde ik daar een variant van maken: een 'bloem' van bolletjes.
Ik heb de volgende procedure gevolgd:
met een bolfrees een mooi rond holletje in een houtskoolblok gemaakt, daar gouden oogjes in gesmolten met als resultaat prachtige ronde balletjes.
Maar, de buitenkant blijkt niet mooi glad te zijn, er zit een soort 'vliesje' omheen van kleine putjes, ze zien er gematteerd uit.
Ik heb de balletjes in de trommel gedaan, dat verbeterde iets qua glans, maar de putjes verdwijnen niet.
Dit gebeurde overigens niet bij de zilveren bolletjes die ik eerst heb gemaakt als proefje.
Volgens mijn vroegere docent zou het aan de structuur van het houtskool kunnen hebben gelegen. Maar dan zouden ook de zilveren bolletjes er zo hebben uitgezien toch?
Mijn huidige docent adviseerde mij om een 'stokje' aan de balletjes te solderen om te kunnen schuren. Maar ik voorzie beschadigingen bij het weghalen daarvan.
Mijn vraag is: wat is hier gebeurd? En, hoe kan ik dit oplossen?
Veel dank voor jullie suggesties.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 242
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Balletjes maken

Berichtdoor Sinterklaas » zaterdag 30-04-2022, 13:30

In het andere topic heeft Herman ook goede tips gegeven.

Ik zal verder borduren op het idee van je docent. In plaats van draad solderen, de uiteinden van een draadje smelten.tot een balletje. Dan afknippen of zagen. Dan heb je 1 plat kantje. Of als je het iets langer laat met zagen/knippen. Dan klem of lijm je de balletjes vast met de knipkant naar boven en dan met een holfrees rond maken. dan zou je een redelijk rond balletje moeten krijgen.

Je kan ook proberen om zo je gegoten balletjes gladder te krijgen door ze te frezen met een holfrees. Maar het is heeeeel moeilijk om zo'n balletje vast te houden.

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten