Brons gietgallen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 264
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Brons gietgallen

Berichtdoor Gadiena » zondag 29-12-2013, 21:35

Afgelopen week heb ik een groot voorwerp laten gieten in brons.
Gaat om een sleeve die om een staande edelsteen heen moet komen.

In dit voorwerp zitten heel wat gietgallen, ook op plekken waar het niet haalbaar is om het weg te vijlen.
Hebben jullie een idee hoe ik dit nog meer zou kunnen wegwerken?
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor Precious Art » zondag 29-12-2013, 22:06

Heeft de bronsgieter zelf hier geen oplossingen/technieken voor?
Ben heel benieuwd naar het antwoord.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Marja » zondag 29-12-2013, 23:12

Zou opvullen en opnieuw bakken met brons clay nog een optie zijn?


Marja
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Berichtdoor Tijmen » zondag 29-12-2013, 23:22

Tig lassen, en dus met met een zelfde brons legering :roll:
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 551
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor smidje » maandag 30-12-2013, 11:33

Tig lassen werkt het beste maar je krijgt toch nog vaak een kleurverschil omdat je tijdens het lassen vaak wat materiaal uit je legering kwijtraakt.
Meestal zie je dit niet meer als je nog gaat patineren of heeeel erg hoogglans polijsten.
Andere methode is gaatjes boren draad insolderen maar dat is de mindere manier want je ziet je soldeer en brons/ messing soldeer werkt niet lekker (stroperig).
De meeste gieters kunnen gewoon lassen (autogeen kan ook).
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 264
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Berichtdoor Gadiena » maandag 30-12-2013, 16:52

De gieter is momenteel op vakantie en die kan ik dus niet bereiken.
Vandaar dat ik de vraag even in de groep gooide.


het model hoeft niet hoogglans afgewerkt te worden. Het word gematteerd, dus kleine belletjes en oneffenheidjes kan ik verbloemen.

Dus lassen is de beste optie. Zal kijken of mijn gieter die mogelijkheid ook heeft. Voor het geval dat die mogelijkheid bij de gieter er niet is, weet iemand een goed adres?
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?

― Mary E. Pearson
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 551
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor smidje » maandag 30-12-2013, 19:25

Als het bij de gieter niks wordt kan ik je wel helpen.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 264
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Berichtdoor Gadiena » woensdag 01-01-2014, 20:43

Dank je Smidje. Ga eerst hem volgende week proberen te bereiken.
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?

― Mary E. Pearson
Jorn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 07-06-2022, 20:46
Ervaring: Overig

Re: Brons gietgallen

Berichtdoor Jorn » dinsdag 07-06-2022, 20:53

Goedenavond,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen, Ik ben Jorn 39 jaar oud en woonachtig in Den Bosch. Ik vervaardig bronzen beelden. Deze ontwerp ik en worden elders gegoten. Ik voorzie de sculpturen vervolgens van een high polish finish.
Ik loop nu alleen af en toe tegen 'gietgallen' aan. (zie foto)
De gieterij verwijderd de meeste, maar ik ontdek er af en toe nog eentje. Ik zou graag de techniek zelf onder de knie krijgen om deze gallen te verwijderen.
Dit kan ik door middel van lassen oplossen toch? Tig lassen? met bijvoorbeeld CuSn12 draad?

Ik heb er niet veel verstand van, hopelijk weet iemand hier iets meer over? Ook waar ik wellicht een workshop kan gaan volgen?

Hartelijk dank alvast voor de antwoorden!

groet,

Jorn

Gaatjes.png


https://www.vankampen.nl/product/lasdra ... 00mm-11383
Bijlagen
Gaatjes.png

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten