Keuze voor materiaal van mallen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Lange N
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 16-09-2022, 23:35
Ervaring: Overig

Keuze voor materiaal van mallen

Berichtdoor Lange N » vrijdag 16-09-2022, 23:41

Hallo zilver liefhebbers. Ik heb jullie advies nodig.. Ik zit in dubio van welk materiaal soort ik mijn mallen wil. Ik heb een elektrische smeltkroes en een elektrische oven maar ik merk dat mijn grafiet mallen zeer snel slijten ik wil daar dus vanaf. Mijn vraag aan jullie is wat jullie adviseren qua materiaal. De temperatuur in de oven stel ik in op 970 graden zodat mijn granulaat smelt en laat het daarna stollen tot temperatuur voldoende gezakt is dat ik de mallen eruit pak. Ik zelf twijfel tussen titanium mallen (maar zal het zilver dan niet aan de mal gaan kleven?) metalen mallen en die dan roeten vooraf of keramische mallen.. Gaat mij erom dat ik ze kan hergebruiken en niet na 2x de oven te gebruiken ze weg hoef te gooien.. Ben benieuwd naar jullie adviesen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Keuze voor materiaal van mallen

Berichtdoor Sinterklaas » zaterdag 17-09-2022, 12:11

Ik neem aan dat je met mallen smeltkroes bedoeld.

Grafiet zal snel in kwaliteit achteruit gaan als het heet is en er zuurstof bij komt.

Ja kan of betere dikkere grafieten kroezen kopen.
Of wisselen naar keramische.

Metalen kroezen weet ik niet of dat werkt. Zelfs als je ze in olied oid. Door de hoge temperatuur vraag ik me af of daar wat van achterblijft. Bovendien moet je oven ook nog eens de metalen kroes heet maken dat vergt veel meer energie.

Mijn advies. Of goeie grafieten kroezen. Die moeten echt vaker meegaan dan 2x.
Of keramisch kroezen.

--------------------
Ik lees net je vraag nog een keer.

Doe je als ik het goed begrijp je zilver in je uiteindelijke gietloop/mal? En dan in de oven? Zodat je baartjes of wat dan ook krijgt?

Dan begrijp ik dat je grafieten mal snel stukgaat. Beter giet je het gesmolten metaal in je mal. Wel even de mal warm maken zodat je geen spetterend metaal krijgt.
Als je je metaal in een smeltkroes smelt en dan uitgiet in je mal dan kan je ook een stalen mal nemen. Die dan in oliën en ook warm maken tegen het spetteren. Dan metaal in je mal gieten.

Zoek maar eens op de term "gietloop"
Lange N
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 16-09-2022, 23:35
Ervaring: Overig

Re: Keuze voor materiaal van mallen

Berichtdoor Lange N » zaterdag 17-09-2022, 13:57

Ik zal het wat beter uitleggen. Ik vind het fijn dat je zo meedenkt alvast hartelijk dank daarvoor.. Ik smelt granulaat in een oven tot een vorm ter voorbeeld een baarvorm. Dus heb een elektrische oven die zet ik op 970 graden en laat het granulaat dan in de mal smelten.
Dat betekent dat de mal en het granulaat ruim een uur in de oven leggen voordat die temperatuur bereikt is.

Ik heb ook wel een elektrische smeltkroes maar die gebruik ik minder.. Daar heb ik een grafiet smeltkroes voor.

Zoek dus materiaal om mal van te maken die bestand is tegen de elektrische oven. En minder of niet slijtage gevoelig is. De baar bakjes van grafiet kun je in de oven echt maar 2x gebruiken daar is het te prijzig voor.

Nogmaals dank voor het meedenken waardeer 't enorm

Gr
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Keuze voor materiaal van mallen

Berichtdoor Sinterklaas » maandag 19-09-2022, 19:25

In dat geval zou ik dan voor metalen mallen kiezen. Dat kan prima in de oven en kan heel lang mee. Hoe lang durf ik niet te zeggen. Maar als goudsmid hoef je maar 1x een gietloop of gietijzer voor plaat/draad aan te schaffen. Die blijven eindeloos goed. Maar die gaan dan ook niet in de oven. Maar voor verwarmen met de vlam en dan het metaal er in gieten.

Wat de langdurige hitte van de oven met het metaal van je gietmal doet dat zal je moeten ondervinden. Maar het zal zeker meer dan 2x mee gaan.

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast