solderen met puk vs laser

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
joesakic187
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 17-02-2008, 20:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: solderen met puk vs laser

Bericht door joesakic187 »

Kijk, goed om te weten dat de frequentie dus ook belangrijk is. Dat scheelt behoorlijk idd, 1 ipv 15 a 25 hz.

Dat ze het scherm weglaten snap ik wel uit kostenoverweging, in de praktijk is dat wel minder handig. Helemaal als je gewend bent aan een laser met scherm.

Ik ga komend weekend naar Inhorgenta, eens kijken of ik me daar nog goed kan laten informeren.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: solderen met puk vs laser

Bericht door Sinterklaas »

joesakic187 schreef:Kijk, goed om te weten dat de frequentie dus ook belangrijk is. Dat scheelt behoorlijk idd, 1 ipv 15 a 25 hz.

Dat ze het scherm weglaten snap ik wel uit kostenoverweging, in de praktijk is dat wel minder handig. Helemaal als je gewend bent aan een laser met scherm.

Ik ga komend weekend naar Inhorgenta, eens kijken of ik me daar nog goed kan laten informeren.

Laat je bevindingen weten. Neem eventueel wat zilver mee om te testen. Ben heel benieuwd wat je er van vind. Misschien is het in de praktijk prima werkbaar. Getallen zeggen natuurlijk niet alles.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: solderen met puk vs laser

Bericht door Erika »

Bij drijfhout mag je komen spelen heb ik begrepen met de lasers 1
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
joesakic187
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 17-02-2008, 20:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: solderen met puk vs laser

Bericht door joesakic187 »

Afgelopen weekend ben ik zoals gezegd naar Inhorgenta geweest en heb met bijna alle aanwezige merken lasers gespeeld:

SiroLasertec
Orotig
Sisma
Coherent
Dado

Ik had geen zilver bij me, dus heb dat niet kunnen testen. De stands hadden zelf meestal stalen stukjes en een enkeling een stukje goud liggen.

De machines van 12k+ waren naar mijn mening vergelijkbaar, voor zover ik het kan inschatten. Ze bieden vergelijkbare vermogens/hertz voor ongeveer dezelfde prijzen.

Maar ik wilde weten of de goedkopere Orotig Midi of Dado het geld waard zijn. Cliché antwoord, maar dat hangt dus af van wat je er mee wilt doen. Als je ze voor de soldeerfunctie of iets vastzetten gebruikt zullen ze (iig voor goud) waarschijnlijk wel goed zijn. Ik heb gemerkt dat meer Hertz wel wenselijk is. De Dado (1 Hz) valt wat mij betreft daarom af. (Dado kan je vergelijken met een PUK volgens de mevrouw van de stand, en is niet echt geschikt voor zilver)

De Orotig Midi is met 3Hz al een stuk beter, en was voor mij wel een gegadigde. Totdat ik met een duurdere machine van 20 hz ging werken en zag dat je met standje 'mitrailleur' hele oppervlakken van gegoten stukken kan dichtmaken. Een techniek die de grote jongens (Cartier, Bulgari etc) volgens de man van Sisma standaard gebruiken. Aangezien ik steeds meer met gieten doe, en dus ook het probleem van porositeit tegenkom, twijfel ik of ik toch niet meer hertz wil hebben.

SiroLasertec heeft echter nu ook een iets goedkoper model gelanceerd (SL10) dat 20 hz haalt met 3,5 kW vermogen. Deze gaat voor 8400e.
De man van Orotig zei verder dat ze de 125 joule machine in prijs gingen verlagen naar 9000e, en dat de 60J en 100J uit het assortiment gingen.

Ik wil nog wel eens langs bij Drijfhout om de Midi en de 125J naast elkaar te testen, wellicht dat ik er dan achter kom of het het prijsverschil waard is.


Tot zover mijn bevindingen mbt de lasers.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: solderen met puk vs laser

Bericht door Sinterklaas »

Bedankt voor je onderzoek :)

Wist niet dat Siro een goedkopere machine heeft. Ik heb vroeger voor de importeur gewerkt toen was de SL20 de kleinste machine. Meer hertz is inderdaad zoals je ondervonden hebt heel leuk. Je kunt veel sneller werken. Maar bij bijv pootjes opdikken is het niet echt nodig.

Blijft nog steeds veel geld. Maar is wel super fijn zn laser. Ook voor lastige reparaties is het heel erg fijn. Niet meer onderwater solderen. Gewoon laseren. En klaar. Ook niet meer afkoken. Gelijk schuren en polijsten na het laseren. Of als je de laserstaal groot/breed zet dan kan je oppervlaktes al laten glanzen. Dat deed ik vaak bij 3d geprinte zettingen. Dan haalde ik zo de printstructuur weg. En dan alleen nog polijsten. Blijft het beter in vorm dan aan een rond pootje te zitten schuren.


Wat het gieten betreft. Laat anders eens wat dingen zien van gietingen die beter kunnen. Ik heb nog wel wat tips.
Valérie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 19-01-2023, 10:12
Ervaring: Overig

Re: solderen met puk vs laser

Bericht door Valérie »

Beste allen

Met grote interesse las ik dit forum. Ik voer namelijk een onderzoek uit naar microlassen van historische zilveren objecten (zoals zilveren juwelen met edelstenen) m.b.v. een Lampert PUK U4 apparaat. Graag had ik praktijkgerichte informatie rond het onderwerp verzameld ter voorbereiding van mijn microwelding-project. Bijvoorbeeld: Wat zijn de moeilijkheden tijdens het solderen? Wat voor een invloed heeft de zilver- en/of goudlegering van het te behandelen object op het proces? Welke parameters beïnvloeden sterk het eindresultaat? Hoe oefen ik het beste de techniek, bv. rechte naald solderen op ijzeren plaatjes? ...

Zijn er nog juweliers (in regio Antwerpen) die actief met een PUK-apparaat solderen?

Alvast ENORM bedankt voor jullie antwoord!
Plaats reactie