VEILIGHEID

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Gemeente of Brandweer denk weten wel meer Arbo. Gasleverancier

Ik hier staan:

Door de brandgevaarlijkheid en de hoge drukken die inherent zijn aan het gebruik van gasflessen moet er aan de volgende veiligheidsvoorschriften worden voldaan:

Keuring

- Gasflessen die acethyleen bevatten moeten iedere 3 jaar gekeurd worden.
- Gasflessen die helium, argon, propaan, butaan bevatten moeten iedere 10 jaar gekeurd worden
- Gasflessen die zuurstof bevatten moeten iedere 5 jaar gekeurd worden
- Reduceerventielen moeten ieder jaar gekeurd worden


Opslag

- In een speciale, alleen voor gasflessen bestemde ruimten, op de began grond, goed geventileerd
- Beschermd tegen weersinvloeden
- Staande, goed geborgd, voorzien van een beschermkap
- Soort bij soort. Brandbare gassen in een apart compartimen


Werken met Gasflessen

- Gasflessen > 40 liter bij voorkeur buiten plaatsen
- Staand, geborgd tegen vallen


Aansluiting

- Altijd via een reduceer ventiel
- Op lekkage controleren met zeepoplossing


Verplichtingen

- Van te voren op de hoogte zijn van de eigenschappen van het gas waarmee gewerk gaat worden
- Sleutel op fles laten zitten
- Nooit de temparatuur boven de 35 graden en onder -5 laten komen
- Bij werken emt gassen, werkruimte goed venitileren
- Flessen voorzien van terugslag beveiliging
- Na gebruik gasfles altijd afsluiten
- Bij gasflessen met zuurstof, nooi smeren met olie of vet (zelfverbranding)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ruwas Sieraden schreef:Iederjaar de gasslangen vervangen !!!!!!!! anders ben je ook niet verzekerd. trouwens .
die ook natuurlijk :)

En daniel wie wat bewaart heeft wat, in dat ozicht heb ik toch wel wat geleerd van de Vakschool. En ben blij dat ik ook de readers heb bewaard... het vakboek is oke, maar die kleine boekjes zijn ook erg ideaal.

Ik heb nog iets gevonden (zilversmeden vaktheorie)


BRANDKLASSE

A: Vaste stoffen (bijv. hout, papier, textiel)
B: Vloeistoffen (bijv. benzine, alcohol)
C: Gassen (bijv. aardgas, propaan, watersofgas)
D: Metalen (bijv. Magnesiumlegeringen.)



BLUSMIDDELEN Geschikt voor brandklasse

Natte blusmiddelen Water A
Schuim A, B
Sproeischuim A, B (ook electra)


Droge blusmiddelen Poederblusser A, B, C (ook electra)
Blusdeken A, B


"Gassen" CO -blussers B, C
Halongas B, C
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Ik had ooit gehoord dat het verplicht was om door te geven wanneer er in een woning gasflessen aanwezig zijn.
Bij navragen bij de brandweer kreeg ik als antwoord dat je dit niet hoeft te melden. Dit was vroeger wel maar tegenwoordig gaat de brandweer er van uit dat er altijd gasflessen binnen staan in een woonhuis.

gr. Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Heb niet ontdekt hoe die komaansteker eruit ziet, even gegoogeld op komaansteker.

Bij aansteken met het "pestding" hou ik wel 1 hand vrij, groot voordeel, ben een beetje lui.
Laat, als ik bezig ben, ook vaak het waakvlammetje van mijn aardgasbrander branden om de andere branders mee aan te steken.

ari
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ik zou zeggen rechtop en zo dat hij niet kan omvallen,
Zelf werk ik sinds kort ook met een klein flesje, de groten staan mooi buiten onder een afdak.
Zo'n klein flesje icm met de zuurstofgenerator, perfekt voor die klusjes waar ik net wat meer vermogen voor nodig heb. Neemt zo nog minder ruimte in dan een grote propaan- met zuurstof fles.

ari

:D
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Het is tijd mijn gasslangen te vervangen. Vandaar een vraagje voor Little Torch gebruikers:

Vervangen jullie steeds de slangen door die originele (dure) 'merk' slangen (groen en rood), of kun je ook de gewone propaangasslangen van bijv BM gebruiken? (ik heb nog niet goed naar de afmetingen gekeken, maar even aangenomen dat er ??ntje past.)
En is er iets wezenlijks anders aan zuurstofslang, of kun je daar propaangasslang voor gebruiken?

Ik neem aan dat deze slangen ook jaarlijks vervangen moeten worden.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik vervang ze door de originele slangen.
Maar ik vervang ze niet standaard 1 x per jaar, ik wacht gewoon af tot ze er aan toe zijn of gaan lekken.
Zolang ik de Little Torch in gebruik heb (zo'n dikke 20 jaar) heb ik ze slechts 1 x vervangen.
Het zijn geen rubberen slangen he, maar van die plasticen, die verouderen volgens mij niet zo snel, althans die van mij zien er nog prima uit.
Ik heb wel een gas detector geplaatst in de buurt van de flessen en de slangen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

Bericht door hellen »

Ik laat ze wel 1x per jaar controleren.

Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

hellen schreef:Ik laat ze wel 1x per jaar controleren.

Hellen :)
Door wie laat je ze controleren Hellen?

Janna, mag ik de "oude"? :D

ari
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

Bericht door hellen »

Ik laat de gasfles en slangen 1x per jaar nakijken door een bedrijf hier. Dan breng ik het erheen. Daar haal ik ook de gasflessen.

Wij hebben een keer een grote brand gehad (ander oorzaak, lassen) en ik ben nu heel voorzichtig met dat soort dingen.


Hellen.
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Goh, eens in 10/20 jaar!! Dan laat ik ze ook nog even zitten. :D Sorry, Ari! Maar als ik ze vervang, (misschien eens in de 5 jaar?) wil ik ze best opsturen, hoor. Of heb je er dan niks meer aan?

Donderdag komt de Juwon bij mij langs, ik zal eens vragen hoe dat verzekeringstechnisch zit, aangezien er geen jaartal op staat. Op de rubberen slangen wel.

Ik snap wel dat je na zo'n brand super voorzichtig bent, Hellen. Hoe controleren ze die slangen? Want scheurtjes kunnen toch overal ontstaan en dat lijkt me moeilijk te zien?
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

De slangen van de LT ( staat mij iets van bij) dat je die om de 5 jaar moet vervangen, en de gewone slangen ieder jaar.

Zelf heb ik onder mijn werkbank een koper leiding lopen en die vervang ik niet :wink:
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

Bericht door hellen »

Ze worden inderdaad gecontroleerd op scheuren. Ik denk ook omdat het hier in de garage staat en daar zijn nogal temperatuursverschillen maar dat weet ik niet zeker of dat zo is :?
En de koppelingen worden gecontroleerd of ze nog goed vast zitten maar doe ik zelf ook wel regelmatig met zeepsop :)

Hellen
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Zoiets moet je een keer overkomen wil je de noodzaak van dit soort maatregelen inzien. Ik zou er dan waarschijnlijk ook bovenop zitten.
Het is dus geen eis van de verzekering?
Ik heb 1 grote gasfles gelukkig buiten staan en die hoef ik slechts eens in de 2 jaar tevoorschijn te halen om een kleintje te vullen die in de werkplaats staat.
De Little Torch slangen gaan ook volgens mij behoorlijk lang mee. maar een gasdetector is dan inderdaad wel een must, naast het afsluiten van de fles na gebruik.
Ik ben nog opzoek naar een andere aardgasbrander voor de mond. Als mijn brander op de waakvlam staat dan ruikt hij naar gas. de hele slang incl. brander en schakelaar afgesopt, maar helaas.
Daarbij kan die waakvlam uitwaaien en als je dan naar bed gaat en je vergeet hem of je bent een keer neusverkouden, dan stinkt het 's-ochtends vroeg behoorlijk naar gas. Moet je geen geiser in dezelfde ruimte hebben hangen.
Het is gelukkig aardgas en dat ruik je meestal wel snel, propaan is gevaarlijker want dat zakt naar de grond.
ari
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Aspasia schreef:De slangen van de LT ( staat mij iets van bij) dat je die om de 5 jaar moet vervangen, en de gewone slangen ieder jaar.

Zelf heb ik onder mijn werkbank een koper leiding lopen en die vervang ik niet :wink:
Is dat niet lastig solderen met een koperen leiding aan je brander of werk je nog met een bunsenbrander :D
Plaats reactie