Aluin als afkookmiddel

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Aluin als afkookmiddel

Bericht door Janna »

Beste forummers,

Omdat ik ook thuis sieraden wil kunnen afkoken en ik het niet zo op venijnige zuren heb :wink:, heb ik vanmiddag een kilo gemalen aluinkristal (kaliumaluminiumsulfaat) gekocht bij de DA en op marktplaats een instelbaar kookplaatje aangeschaft.

Heeft iemand hier tips voor me over de verhouding aluin/water, over de temperatuur, en over de (ongevere) afkooktijd?

En is het eigenlijk verantwoord het vervuilde aluinwater door de gootsteen te gooien? (Op de verpakking staan geen doodskoptekens of alarmerende zwart met rode X-en o.i.d., dus ik neem aan dat het niet schadelijk is?)

Alvast bedankt!
Janna
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Geen idee wat aluin doet maar als de goudsmeden over de honderden jaren niet aluin hebben verkozen om hun spul in af te koken geeft het mij te raden.
Vitrex is trouwens lang niet zo venijnig als het ook al niet zo heel erg venijnige vitriool. Kan eens een gaatje bijten in je T-shirt.

Aluin is een zout dat gebruikt werd en word om stoffen (textiel) te beitsen voordat het geverfd word. En het staat bij de kapper op de plank voor het geval hij iets te ver door scheert.
Naar wat het met je borax doet ben ik ook wel nieuwsgierig.
Gewoon proberen denk ik. Laat je horen hoe het werkt?

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ik wil het vooral uitproberen, omdat ik van mijn docent hoorde dat het milieuvriendlijker is dan het zure vitriool dat we op school gebruiken. Dus ben niet zozeer bang voor gaatjes in m'n kleren. ;)

Ik weet op zich al dat het werkt, hoewel langzamer dan vitriool, maar de verhouding en temperatuur hoopte ik op dit forum te weten te komen. :)

Dat het langzamer werkt, is misschien de reden dat het niet het nr. 1 afkookmiddel is?

Maar kan het inderdaad gewoon eens uitproberen! :)
Ik laat het nog weten!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik vind vitrex goed werken heb weinig eigenlijk geen van heftige gaatjes.

Aluin geen idee van dat je daar ook mee kon afkoken

Maar waarom vraag je het je leraar niet die het aangaf=
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Volgens mij heeft m'n docent er zelf nooit mee gewerkt, hij wist er alleen van. Hij vertelde toen dat een leerling er ooit mee had ge?xperimenteerd.

Als er iemand nog tips heeft, hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Diane
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 13-03-2007, 22:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Huizen

Bericht door Diane »

Aluin werkt goed, in de boekjes van Jinks mcGrath wordt er ook naar verwezen. Duurt alleen wel (veel) langer dan vitrex. Aluin lost koperoxide goed op. Gewoon expirimenteren met de verhouding en temperatuur.

Ben zelf nogal lui en gooi het werk heel even in (lauwe) Vitrex. Volgens mij een tip van Ruud om het er niet te lang in te laten zwemmen ?

Succes en hou ons op de hoogte!
Groetjes,
Diane
Laatst gewijzigd door Diane op dinsdag 01-07-2008, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Het aluin werkte perfect!

Ik dacht dat er een vrij specifieke verhouding en temperatuur nodig was, maar een lepeltje aluin in ongeveer 50 ml warm water deed het meteen hartstikke goed! Binnen 5 minuten was het zilver schoon en hoefde het alleen nog lichtjes nageborsteld te worden op de moeilijke plekken. Het waren echter geen hele dikke lagen aangekoekte borax o.i.d. (zoals ik op school nog wel eens heb ;)), maar toch, ik vond het wonderbaarlijk snel!

Iig bedankt voor jullie reacties en tips en hopelijk heeft iemand ooit nog iets aan dit topic. :wink:
Gebruikersavatar
Constance Geeve
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 628
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2008, 10:17
Ervaring: Overig
Woonplaats: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door Constance Geeve »

Jenna,

Een beetje laat misschien, maar ik kook al sinds het begin (ongeveer 3 jaar) af met aluin, en ik ga niet over op iets anders denk ik. Ik gebruik 50 gr op een halve liter water. 1 op 10 dus, en je kookt zilver er mooi wit mee. Met goud ben ik niet zo enthousiast, maar zilver.... echt top.

Groetjes Constance
"Some people laugh because we're different... We laugh because they're all the same..... "
m@rlies
Actief lid
Actief lid
Berichten: 244
Lid geworden op: zaterdag 10-03-2007, 18:34
Ervaring: Overig
Woonplaats: Drenthe

Waar aluin te koop?

Bericht door m@rlies »

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar een winkel die gemalen aluin kristal verkoopt. Ik gebruik nu een aluinstick, maar dat werkt irritant.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik las dmv de zoekfunctie dat het bij de da weg kwam, maar het ligt er niet meer :(
Groetjes Marlies
Gebruikersavatar
Annemarieke
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: maandag 28-04-2008, 17:55
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Emmen
Contacteer:

Bericht door Annemarieke »

hoi

ik vond deze link, maar er staat niet bij of het een blok of kristallen zijn. daarnaast wordt aluin ook voor Hortensia's gebruikt, ik weet niet of dit een zelfde samenstelling heeft.

http://www.drogisterij.net/Vergulde_han ... /P/4515812

verder heb ik nog een klein beetje staan, zeker als je het wilt uit proberen kun je het bij me komen ophalen.. ik woon in Emmen..
stuur anders maar een pb-tje...

Annemarieke
m@rlies
Actief lid
Actief lid
Berichten: 244
Lid geworden op: zaterdag 10-03-2007, 18:34
Ervaring: Overig
Woonplaats: Drenthe

Bericht door m@rlies »

Volgens mij is het een blok helaas :( ik had er ook al gekeken.

Lief van je dat ik het mag proberen :D maar ik zoek echt een hoeveelheid, want van de werking ben ik al overtuigd door de aluinblok.

Bedankt voor je reactie :D
Groetjes Marlies
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Drogist: vijzel

ja ik roep ook maar wat.

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Een ouderwetse drogist heeft het wel. Niet die prutsers van Da, kruidvat etc.
Maar waarom aluin?
Ga prof voor de vitrex en bespaar je de ellende. Gewoon koud en zo onschuldig als het maar kan maar het werkt wel.

Wil je aluin? Neem soda werkt ook als je de tijd neemt. N?g onschuldiger........ Tot je er een paar volt op zet...

Doe ff slim en luister eens naar een kenner.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

#-o
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 01-12-2009, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

](*,)
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 01-12-2009, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie