giftig?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Gewoon naar buiten, je laat een gat in de muur boren door een betonboorbedrijf van 100mm en dan komt er een klos van af die je er later weer tussen in kan plaatsen, ze boren met een holle boor.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dit vond ik bij Herman Buitelaar, interessant ding voor een redelijke prijs. (voor ombouw)
http://www.hermanbuitelaar.nl/Item.aspx?Id=76

http://www.hermanbuitelaar.nl/Item.aspx?Id=75

en deze voor je slijpstof

http://www.hermanbuitelaar.nl/Item.aspx?Id=577
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ik heb die eerste maar dan in de oudere versie. Staat alleen op wieltjes en er zit een enkele zak bij zonder ton voor het zware spul.
Die wil ik idd gaan gebruiken voor mijn gehele afzuiging maar kom er maar niet aan toe en ik geloof dat je de uitlaat niet zomaar naar buiten mag voeren :cry: ( is openbare weg). Wel voor rookgas maar niet voor fijnstof.
Tot nu heb ik hem 1 keer gebruikt voor het aanjagen van een moderne versie van een ijzertijd ijzeroven. Ging bijna te goed.

De stofzak is erg groot voor binnenshuis en zal het fijnste stof doorlaten. Goed voor b.v. houtsnippers etc en dan nog het liefst buiten. Ik dacht zelf een filter voor het zuiggedeelte en een filterbox binnen aan de uitlaatkant met een uitlaatpijp naar buiten voor het fijnstof.

Dat kleine ding lijkt me ook wel wat tenzij hij net zoveel herrie maakt als een stofzuiger.

Groeten
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

He Daniel,

Hoe is het geluid van zo'n grote afzuiger? is dat veel minder dan van een stofzuiger?

ari
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ja, hij ruist wel maar is niet zo hoog en vervelend als die grote.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ari schreef:He Daniel,

Hoe is het geluid van zo'n grote afzuiger? is dat veel minder dan van een stofzuiger?

ari
Een slakkenhuismotor is meestal vrij geruisloos.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 657
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Gifig

Bericht door Herman »

Leen van Dijk vroeg zich af,hoe ongezond is het werken met zilver , een vraag die toelichting behoefd . Van oudsher zijn zilver en goudsmeden altijd besempeld geworden als kunstzinnige , doch vieze , ambachtslieden .Het waren de rokende vuren en dampende schalen en zwarte handen die het vak geen goed deden.
En dat geld heden ten dage nog ,In Nederland maar elders ook hebben we te maken met zg. MAC waarden ; betekend Maximale Aanvaarbare Concentratie van heel veel stoffen in lucht ,water en grond . Na 2007 is deze benaming vervallen en is het Grenswaarde
gaan heten (ambtelijke uitvinding) .Deze waarde wordt uitgedrukt in ppm voor gassen in lucht ; stoffen in water ..Voor vaste stoffen in lucht gebruikt men mg/m3 . ppm betekend parts per million dwz als ik 2 deeltje heb in 1000 000 deeltjes dan heb ik 2 ppm .Als ik nu zie dat in de lucht van een zilversmederij volgens de officiele vastgestelde waarden 0,1 Tgg -8 u ofwel in plat hollands 0,1 mg zilver per M3 lucht per 8 uur mag worden gesnoven en dat het aanwezig zijn van zilverzouten maar 0,01 mg/M3 mag bedragen dan denk ik Dames en Heren zilversmeden dit is belachelijk maar het staat geschrevein .Overzicht van in behandeling zijnde en afgehandelde stoffen Wettelijke en bestuurlijke MAC-waarden
ZIe voor info SER Groeten Herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Jef
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: donderdag 05-02-2009, 20:50
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Opglabbeek
Contacteer:

666

Bericht door Jef »

Ik rook, ik drink ik vrij onveilig en ik heb geen afzuiging, maar misschien ben ik een fatalist. :wink: :wink:
Jef
Je leeft maar een keer .....dus geniet ervan.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 657
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Belgie is dat ook in Europa , JA , jammer dan hebben ze daar waarschijnlijk ook MAC waarden maar die wet gaat pas over enige jaren in.
Lekker doorgaan met roken ,drinken en en hoe heet het ook al weer
Herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik drink, rook en geniet van vrouwelijk schoon in alle vormen van genoegen!! Baal wel dat het weer kouder wordt, veel te veel moois dik ingepakt!

Goudsmeden is een vies beroep met veel risico's. Doe wat je kunt om de risico's te beperken en geniet van je creatieatie's. Ga je wat eerder het hoekje om, en wat dan nog? Je hebt wel genoten!

Ik ga liever met 50 jr en heb er plezier in dan met 82 als een saaie ouwe sok.

Ruud

:oops: nog maar 6 jaar lol. .... Is het waard!!!
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb ene oom, die niet heeft gerookt, geen zwaar giftig beroep heeft gehad, gelukkig altijd wel van een biertje en bitterbal heeft genoten en toch gaat ie binnenkort dood aan kanker.

Tewijl dat ene mannetje hie op de wurft (boulevard) 90 is, al sinds zn 12e zware sjek rookt en nog....en dat gaat wel goed.

Alles veroorzaakt kanker, we mogen niets meer, maar wat denk je dat die uitlaatgassen veroorzaken.
Ga eens met een mondkapje door de stad. Men toen ik dat in dublin deed was dat ding bruin binnen 10 minuten buiten zijn..


Dood ga ik toch, liefst oud en zonder ziektes, niet zoals ik mn oom weggevreten zie worden, maarrrr ik geniet liever in het leven. en ik geniet nu eenmaal zoals ik dat nu doe..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 657
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Nou doen jullie net of ik die MAC waarden heb uitgevonden en of invloed heb gehad in het bepalen van de hoogte . Ik dacht goed te doen om jullie waarschuwen voor ambtelijke onzin.
Ik ken het Cadmium verhaal ,een pure hetse is los gebroken tegen dit element , er is nog nooit iemand ziek geworden van Cadmium in Europa ,In Duitsland en Engeland woont men in streken waar Zn en Cd aders boven komen , generaties lang eet men van die grond Wij verwerkten vroeger tonnen Cd per jaar het personeel dat er mee werkte werd er nooit op gekeurd .Japan daar werden ze ziek van de Metylcadmiun maar dat is heel wat anders.maar dat snapt een ambtenaar van socialezaken niets van. En het kwik verhaal en het rook verhaal ik ken de onzin .Kent U het Lood verhaal , 8% van de nederlanders krijgt zijn leiding water door een lode pijp . Ik heb net mijn 70 verjaardag gevierd , waarvan er 40 stijf stonden van chemiecalieen ,als ik mag kiezen doe dan toch maar die 82 jaar
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

veilig werken

Bericht door leen van dijk »

kan het verhaal over de grenswaarde op de werkplek ook vertaald worden naar m3 luchtafvoer?

de inhoud van mijn werkplek is plusminus 12 m3
bij het continu draaien van een luchtafvoer van 180m3 per uur

wordt er dan voldoende lucht afgevoerd om de grenswaarde niet, danwel slechts in een korte tijdsduur te overstijgen?

ik praat dan over het smelten van bijvoorbeeld 100 gram zilver per keer

is hier een berekening van te maken wat ppm betreft?

een vriendelijke groet
leen
het houdt je scherp
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 657
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Bete Leen
Jij starte de vraag ??hoe gifig enz?? maar een antwoordt heb je niet gekregen , alleen verontrustende info. Uit je vraagje van nu kan ik afleiden dat als ik met alle parameters voorhanden (lucht volume verblijftijd ,kooktemperatuur , verdampings warmte enz enz , ik misschienuit zou kunnen rekenen wanneer je gaat omvallen . Beste Leen het erigste wat je kan overkomen is dat je je vingers verbrand ,zet je raam open als je aan het smelten bent voor frisselucht en de kans is groot dat er meer zilver binnen waait dan er uit vliegt . Er wordt wel eens zilvernitraat de lucht in geschoten boven schiphol , het is maar een weet. Touwens op de zuidpool spuit de vulkaan Erebus jaarlijks tonnen goud de lucht in en zo zal er ook wel een zijn die zilver spuit even zoeken waar. Gewoon lekker doorgaan met prutsen ,ik heb nog nooit een zilversmid met Argyrie gezien Oja er is een produkt op de markt met zilver voor onder je armen.of het helpt ? Groeten Herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Jef
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: donderdag 05-02-2009, 20:50
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Opglabbeek
Contacteer:

666

Bericht door Jef »

Mooi en wijs antwoord Herman
Je leeft maar een keer .....dus geniet ervan.
Plaats reactie