giftig?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

giftig?

Bericht door leen van dijk »

van domme vragen wijzer worden is voor een niet cursus volgende sieradenmaker geen schande lijkt mij dus hier is mijn vraag; hoe slecht voor mijn gezondheid is het om zonder afzuigmogelijkheid zilver te smelten en te gieten?
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Welke hoeveelheden en hoe frequent, Leen?

Ik denk dat je het kunt vergelijken met roken. De een rookt en zit z'n hele leven in die stank en wordt 95 en gaat dood aan schimmeltenen en een ander leeft heel gezond, komt daar een keer op bezoek en overlijdt vroegtijdig aan longkanker. Je weet gewoon niet hoeveel risico je neemt, Ik neem dus maar het zekere voor het onzekere en zuig het af. Niet echt een antwoord op je vraag. Want wat dacht je bv van solderen? Minstens zo ongezond als je er boven hangt. Maar er komen beslist betere antwoorden op je vraag.

en dan hier voor eenieder die het even niet ziet zitten:

http://s229.photobucket.com/player.swf? ... &os=1&ap=1

ja, t'is rustig. misschien te rustig, heb even veel te veel tijd voor dit forum.

ari
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

giftig?

Bericht door leen van dijk »

ja dat moet ik erbij vermelden natuurlijk, de hoeveelheid. gezien mijn werkzaamheden is dat gering, een keer per twee weken?? ongeveer dertig a veertig gram om onderdelen te maken
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Leen,

Als ik giet of legeer heb ik daar wel een afzuiging boven. Zeker als je met reinigingspoeder aan de gang gaat. Maar het stomme is dat ik doorgaands de afzuiging niet tijdens het solderen gebruik. Moet ik toch ook gaan doen wat dat gebeurt veel frequenter dan gieten.
Oh, en bij blanka doe ik het wel want anders wordt ik misselijk.
Dat is echt groen gif.

Ik denk dat het zo zit als Ari zegt, wie weet heb jij er geen last van.
Maar als de mogelijkheid er is om af te zuigen zou ik het doen.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Als je niet frequent giet dan zou ventileren ook al een hele verbetering zijn, raamje open desnoods ventilatortje aan (niet op je vlam gericht).
Maar gezien het grote gevaar in Ari's verhaal mogen we ook onze tenen wel nauwlettend in de gaten houden :lol:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik denk dat we ook moeten stoppen ademhalen zeker als je in de stad woont.
Toen ik in dublin woonde kwam een collegaatje met zo'n wit mondmaskertje op naar werk gefietst en geloof me: bruin...na 10 minuten fietsen..

Het zal zeker beter zijn om te ventileren zeker als je het vaker doet en als de mogelijkheid er is, gewoon doen.
Maar het is geen garantie tegen wat dan ook.


Ik denk dat autos en andere luchtvervuilingen ook niet meehlepen om longkanker tegen te gaan. Genoeg mannetje hier die al vanaf hn 11de roken, toen ze voor t eerst meegingen op zee. Zij hebben nergens last van en iemand die nog nooit heeft gerookt heeft wel kanker....t leven komt zoals het leven komt.

En dan heb je niet gerookt krijg je een ongeneeslijke blaaskanker.....
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ja vanaf het moment dat je in de wieg ligt heb je risico's van buitenaf.
Maar de dingen waar je je van bewust bent en die door jezelf beinvloedbaar zijn mag je toch wel in je voordeel ombuigen als mogelijk???!!!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Het zal zeker beter zijn om te ventileren zeker als je het vaker doet en als de mogelijkheid er is, gewoon doen.
Daarom geef ik ook aan dat als je mogelijkheden hebt het ook moet doen!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

giftig?

Bericht door leen van dijk »

beste meedenkers, hartelijk bedankt. Het is mij wel duidelijk zo, ik moet z?ker ventileren en nog beter, een afzuigmogelijkheid maken.
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Het kan zeker geen kwaad als je afzuigt, een 2e hands afzuigkap met een pijp naar buiten is meestal in die hoeveel heden genoeg.

Maar ga je meer smelten, gieten of solderen dan moet je er even serieus over na denken wat je dan moet maken om de dampen naar buiten af te voeren.

Als je gegoten hebt en je kijkt je kamer rond en er hangt een beetje een wolk in kamer ( net zoiets als er veel gerookt word) dan is het zeer verstandig dat je wel aan een afzuiging begint.

Vooral als je een paar keer achter elkaar gaat smelten is het al aan te raden.


Gr Freddy
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Aspasia schreef:Het kan zeker geen kwaad als je afzuigt, een 2e hands afzuigkap met een pijp naar buiten is meestal in die hoeveel heden genoeg.

Gr Freddy
Nu vraag ik mij af, is er niet iets te maken waardoor er geen pijp naar buiten hoeft?

Bij mij is dit namelijk totaal niet mogelijk (raam +deur(met ventilatie klepje van 2 cm hoog en 1,5 meter breed)tot aan het plafond en van muur tot muur).
Mijn ouders hebben een soort van ionisator om de lucht in je huis te filteren/verschonen, kan zoiets niet aangesloten worden (ingebouwd) aan het eind van de slang (die wel 2/3 meter verderop geplaatst kan worden? en dat je dus een afzuiging boven je werkplaats hebt die daarnaartoe leidt?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Er zijn gewoon filterinstallaties te koop met een koolstoffilter er achter, ook bij Bijou in het boek (blz. 364-365)staat een mobile afzuiginstallatie maar daar hangt ook een prijskaartje aan.
Ik heb wel eens ??nvoudiger installaties gezien.
Met een pijp naar buiten moet je 's winters wel rekening houden met warmteverlies (afhankelijk van de capaciteit).
In een bedrijf waar ik eens gewerkt heb hadden we het "brillante" idee om op die wijze alle polijstmachineafzuiging naar buiten te leiden.
Het gevolg was dat we met een dikke winterjas moesten zitten te polijsten :cry:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

die van bijou zijn mega duur :(
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Vroeger had Koene zo'n vierkant gevalletje die je zo achter je steen kon zetten.
Met een koolstoffilter en een afzuiging er in, wat die voor daadwerkelijk effect hadden weet ik niet maar ze zullen nog wel verkrijgbaar zijn denk ik.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Je kan bij de gamma ook een afzuigkap kopen met actieve koolstoffilters erin. Nadeel is dat ze best groot zijn en dat voor afzuiging voor soldeerwerk ze het liefst dicht en rechtboven je werk hangt.
Mijn afzuigkap hangt vrij hoog en voor smelten en wat groot soldeerwerk werkt hij prima maar toch wil ik er een kap onder kunnen plaatsen zodat hij vlak boven mijn soldeerplek begint met afzuigen.

Je zou de gehele afzuigkap natuurlijk ook verticaal achter je soldeerplek kunnen zetten maar dan moet je afvoer wel ergens heen kunnen.
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie