Puk 3 vraag

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Dank je Carabas.
Hij gaat daar zeker heen maar dat duurt nog effies.'
Tot zover allemaal weer ontzettend bedankt! :P
Geweldig forum toch.

Daniel
The best things in life are still made by hand
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Bericht door Rik VS »

Zelf ben ik een grote pukfan. Heb zowel de eerste versie gehad en heb nu al vanaf de introductie de puk 3 prof. Maar het apparaat heeft zijn beperkingen en je moet het leren gebruiken. Voor zilver gebruik je een andere stand waarbij je dieper kan schieten (niet de micro of de gewone stand maar de andere . Ook de snelheid tussen 2 schietbeurten heeft invloed op de kracht. Lees hiervoor alle workshop blaadjes eens na. Ook aceton geeft een betere en stevigere las bij zilver. Voor goud : de normale stand of iets zwakker beginnen. Zeker met dunne zaken steeds goed opletten. De micro stand is dan aangewezen. Palladium wit goud is dan weer een ander verhaal: lees moeilijker (hoger smeltpunt vandaar).

Zelf ben ik ook van opleiding opticien en ken dus heel wat opticiens die met het probleem van souderen hebben. Mijn ervaring is toch dat dit apparaat hiervoor niet echt geschikt is. Bepaalde veerkrachtige titaniumlegeringen houden maar tijdelijk. Dus dat kan ik je ten stelligste afraden want die reparaties komen bij afzienlijke (lees : te korte tijd ) terug. Dit probleem is ook bij de fabrikant bekent. Wel is het handig om de verschillende brilonderdelen op de juiste plaats te zetten en dat kan soms ook handig zijn .
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Rik VS schreef:...... Maar het apparaat heeft zijn beperkingen en je moet het leren gebruiken......... Ook aceton geeft een betere en stevigere las bij zilver.
Met dit soort apparaten kan het wel eens net zo gaan als met de videorecorder destijds.
Eerst een ??nvoudig apparaat wat te begrijpen en gemakkelijk te bedienen is.
En na verloop van tijd zoveel mogelijkheden dat je van het instellen geen moer meer snapt en weer hunkert naar de eenvoud.

Dat van dat aceton geldt dat alleen voor de Puk 3????
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Aceton? en hoe dat dan te gebruiken met de Puk?

ari
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb wat ge?xperimenteerd (nog niet met aceton) en ik krijg een erg goed resultaat met Blanca.
Dit geeft een hele mooie gladde las en ik heb het idee dat het ook dieper inbrandt.
Ook oogjes dichtpukken gaat erg goed (Ari)
Ik puk zonder gas en dan blijft met Blanca de gelaste plek ook prettig schoon.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Wauw, ik ga het direct proberen Willem. dank je wel.

ari
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Bericht door Rik VS »

ik gebruikte aceton al bij mijn oude versie.

Gewoon met een penseeltje je te pukken voorwerp bevochtigen en onmiddelijk pukken. Aceton verdampt snel.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Zoals gezegd, ik had steeds een goed resultaat met Blanca.
Maar later wilde ik even op hoge stand een pen in een massieve zilveren armband op de zijkant vast pukken...... ging voor geen meter :shock:
Maarhet lichtere pukwerk, oogjes , verbindingen van een tennisarmband e.d ging hartstikke goed.
Maar aceton ga ik zeker proberen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Bij Bijou Moderne zijn er puk-3 puntlassen workshops (samenwerking met Lampert). De data's zijn:
Zondag 10 mei 2009
Maandag 11 mei 2009
Dinsdag 12 mei 2009

(nee ik heb geen aandelen ;) ).
jewe
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 52
Lid geworden op: woensdag 28-01-2009, 17:12
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

PUK

Bericht door jewe »

het puk lasapparaat is toch ook voor een groot deel bedoeld als je met titanium etc wilt gaan werken?! daar kan je met solderen niets mee, maar met de puk zijn er direct veel mogelijkheden. ik zie de werkzaamheden met goud en zilver als (zeer welkome) bijzaken.
mee eens?
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Zo zou ik er niet over denken. Helemaal niet zelfs.
De puk lassen blijven altijd redelijk bros op lange einden en zeker bij titanium.
Er zijn mechanische verbindingen en trucjes die de verbindingen stukken beter maken dan een puk.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: PUK

Bericht door goldenwonder »

jewe schreef:het puk lasapparaat is toch ook voor een groot deel bedoeld als je met titanium etc wilt gaan werken?! daar kan je met solderen niets mee, maar met de puk zijn er direct veel mogelijkheden. ik zie de werkzaamheden met goud en zilver als (zeer welkome) bijzaken.
mee eens?
Zie de PUK als een uiterst handig apparaat om delen mee te fixeren. Maar daarna altijd met de vlam afsolderen. Voegen met de PUK zijn "bros" en kunnen weinig druk weerstaan. Razendsnel oogjes dicht pukken, chatons fixeren, richten en afsolderen, maar ook ander montage werk. Versleten pootjes op solderen. Ik kan niet meer zonder de PUK. Maar houd in je achterhoofd dat het een hulpmiddel is welke de werkzaamheden aanzienlijk vereenvoudigd. Ik ga op voor de PUK 3. Vraag eens bij Friedrichs in Heemstede wat hij voor je oude PUK als inruil geeft als je de PUK3pro er voor terug koopt. Hij biedt mij voor de PUK1 1000,= euro
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: PUK

Bericht door Kraai »

Vraag:

Wie heeft ervaring om met een PUK 3 pro een versleten rondsel van een tanwiel van een antieke klok bij te werken?

Het lukt mij wel metaal op te brengen om de tand dikker te maken maar dan verdwijnt er wat van de hoogte van de tand (getest op een afval stuk rondsel).

Advies over programma, tijd en stroom?

(De bekende manier om de tanden op een andere plek op het rondsel te laten ingrijpen vallen af daar er geen ruimte is. En om een uitbouw aan de platine te maken vind ik zonde.)

Met vriendelijke groeten,

Kraai
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ook even de vraag bij bijou leggen??!

ik helaas geen puk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Puk 3

Bericht door Caty »

Hallo leden,
Sinds kort ben ik in het bezit van een puk 3 professional en heb vandaag op dit forum alle verhalen hierover doorgelezen. Er zat geen gebruiksaanwijzing bij ook niet over instelling etc. Bij Bijou geven ze pas weer een workshop in oktober/november, dat gaat wel erg lang duren. Mijn vraag is of er iemand mij op weg kan helpen met het voordoen van het gebruik van de puk, zou er erg mee geholpen zijn.
Ik wil hem graag gebruiken voor titanium, afstand is niet direct een probleem. Hoor graag wat van jullie, groetjes Caty.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Plaats reactie