gieten van witgoud

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
jssica
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 27-01-2009, 22:55
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door jssica »

Ik ben helemaal nieuw hier, maar denk dat ik in dit onderwerp hier mijn antwoord heb gevonden. Ik heb in het verleden meerdere malen witgoud gegoten en hier eigenlijk nooit problemen mee gehad, tot vandaag. Ik heb allerlei verschillende dingen geprobeerd maar krijg deze smelt niet goed. Het blijft scheuren en er blijven gaatjes naar boven komen. Het goedje wat hier boven beschreven word lijkt mij de oplossing. mijn vraag is dus ook of er iemand bereid is mij aan wat van dit spul te helpen. Ik ben bereid er gewoon voor te betalen. Hoop op een reaktie.

Groetjes Jessica
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

De gaatjes kunnen er ook op duiden dat je iets te veel zuurstof gebruikt en dat je dan misschien een vervuiling in je matteriaal krijgt en dan kun je er weinig meer mee doen.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Valt mee hoor. je spul komt denk ik morgen binnen freddie.

2 keer er ruim mee doorsmelten en je kunt er weer redelijk normaal mee werken. ev een mespuntje koperchloride bij kiepen net voor het uitgieten. ( op bv 25 gram.) en met een droog wilgentakje ( zonder bast) doorroeren. Dan verdwijnen je meeste oxide's in je smelt.

Aldus een tip van een oud collega ( R.I.P)

Groet Ruud
Gebruikersavatar
poing
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: donderdag 11-01-2007, 21:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Izegem-Belgi

Bericht door poing »

Dat van dat wilgenhout is inderdaad waar! Je neemt best de scheuten, het jonge hout dus! Dat is nat ook nog lekker makkelijk te pellen en dat ruikt heerlijk (vind ik toch :wink: )
I used to have an open mind, but my brains kept falling out.
marjav
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 08-04-2008, 8:56
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: nieuw vennep
Contacteer:

Bericht door marjav »

Vandaag kreeg ik een vraag van een eventuele klant. Of het mogelijk is om twee trouwringen bestaande uit 18 kr. Geelgoud en palladium om te laten smelten en hiervan nieuwe ringen te laten maken. Nu heb ik wel ervaring met het omsmelten en gieten van goud en zilver,maar niet met het omsmelten van palladium. Zowiezo heb ik niet eerder palladium gewerkt. Is het uberhaupt mogelijk om het ook om te smelten en te gieten?
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Heb je het over palladium-witgoud, of over een palladium ring?

Als het dat laatste is, moet je er niet aan beginnen om om te smelten.
marjav
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 08-04-2008, 8:56
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: nieuw vennep
Contacteer:

Bericht door marjav »

Tijmen wat ik begreep uit het verhaal was dat het om palladium ging. Heb ik nog specifiek gevraagd. Maar later dacht ik wellicht bedoelde hij palladium witgoud. Ik heb de opdracht nog niet gekregen hoor, was meer ter info. Ik heb afgesproken met hem dat ik me eerst zou verdiepen in het omsmelten van palladium en hij zou nog contact opnemen via de mail. Maar hoezo niet aan beginnen?
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Beste allemaal,

Ook ik heb een vraag over het gieten van witgoud. Een simpele waarschijnlijk: waar gieten jullie gesmolten witgoud in uit? Gebruiken jullie een aparte gietmal/loop voor witgoud?

Ik smelt regelmatig geel/rood/rosegoud, dat ik uitgiet in een gietloop die ik goed heb geroet en ook nog eens heb ingevet met kaarsvet. (dubbelop, ik weet het ;))

Nu weet ik dat witgoud niet met roet/koolstof in aanraking mag komen als het warm/gesmolten is. Vandaar mijn vraag: waar giet je witgoud in uit en wat is de voorbehandeling van de mal ipv roeten?

Het gaat om zo'n 8 g palladium-witgoud.

Alvast dank!!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Probeer de gietloop met wat (kruip)olie of wd40 in te spuiten.

En misschien is het witgoud net niet heet genoeg, want als de bovenste laag is gesmolten betekend niet dat ook de onderste laag is gesmolten.
Dus even goed laten rollen in de smeltbak.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Dankjewel. Dus gewoon de roetige gietloop met olie inspuiten. Kan dat dan eigenlijk net zo goed met kaarsvet? De roet onder de olielaag geeft geen problemen?

Maar wat bedoel je met niet heet genoeg? Ik ben nog niet aan het gieten, had alleen deze vraag vooraf. Ik denk dat je een paar posts samen hebt gesmolten! ;) ;) ;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb er nog geen problemen mee gehad en ik roet zowel als vetten. Alleen opletten dat het niet Te vet wordt, dat had ik op vakschool, het goud zit nog in de muren van de dependance :)

ik durf zelfs te stellen dat ik dit wel wist maar verder nooit op heb gelet en wrs al tig witgoud met roeten heb gegoten in de gietmal (vind die gietlopen niet lekker werken haha ). En tot op heden altijd goed gegaan :)
Laatst gewijzigd door Erika op vrijdag 04-04-2014, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Sorry ik dacht dat je een probleem had met het gieten, verkeerd gelezen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Erika, goed om te weten dat het bij jou altijd goed gaat ondanks de roet in de mal. Hoef ik dus niet ingewikkeld te doen, fijn. Alleen wat vet bovenop het roet.

Freddy, kan gebeuren!

Oja Erika, hoe kan het dat het goud opspat met teveel vet? Ik weet wel dat dat gebeurt met een te koele gietloop, maar niet met een te vette. Was zeker wel even schrikken.... :shock:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Als je met een gietmal werkt en je oliet te dik kan het zuurtof geen kant uit. En ook houd ik altijd een heeel klein 'openingetje aan de onderkant opdat het zuurstof eruit kan als het hete metaal erin gaat.


Zoals ik zei ik vind gietlopen niets en met een gietijzer kan ik ook aangepaste maten gieten (diktes en breedtes)

Zoals ik zei ik en gietlopen werken niet zo, krijg er bijna altijd een bultige strip van met liefst een hele dikke bobbel daar waar ik giet...
:mrgreen:
Laatst gewijzigd door Erika op vrijdag 04-04-2014, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Bericht door Kraai »

Erika schreef:Als je met een gietijzer werkt en je oliet te dik kan het zuurtof geen kant uit.
Het lijkt er meer op dat de olie gaat koken/verbranden waardoor er druk ontstaat.

Jan
Plaats reactie