gieten van witgoud

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
jaybiwan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 23-01-2009, 0:26
Ervaring: Professioneel goudsmid

gieten van witgoud

Bericht door jaybiwan »

Collega's...

Vandaag moest ik ff snel een stukje witgoud draad hebben. Ik had nog wat restjes liggen dus ik wilde het even gieten. Maar dat ging ff anders helaas. Op het eerste oog zag het er goed uit maar tijdens het walsen spleet de staaf over de lengte doormidden. Kan iemand mij uitleggen wat er (vermoedelijk) fout is gegaan ?? En is dit nog terug te draaien eventueel ??

Bij voorbaat mijn dank !

Groet,
Jay
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Het is bijna niet terug te draaien. Het witgoud wat als je gebruikt (wat van kettingkjes en armbanden en ander 2e hands witgoud) is gewoon bijna niet te gebruiken.
Als je wit goud 14 of 18 kt wilt hebben wat je wel kan walsen en trekken dan moet je bijzet WD 148 bestellen bij Nova, dit legeer je met fijn goud en de glans die er van af komt is mooier dan de meeste witgouden.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Met het goede vloeimiddel is witgoud uitstekend te gieten, Diewersol.
Ook nikkel-witgoud, al is dat beduidend harder en moet je onder boorzuur bescherming gloeien, en vaker dan geel goud. Zeer tijdrovend dus.

Ik giet hier een paar keer per maand wit-goud en zelden een probleem. Vaak van sloopgoud overigens.

Groet Ruud

Uitsluitend smelten in keramische smeltbakjes.
En een bolle flam.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ik herken het witgoud probleem, het gaat de laatste tijd wel beter omdat we tegenwoordig doorgaans te maken hebben met nikkelvrij materiaal, maar het is inderdaad frusterend, want het wordt er na iedere volgende poging vaak alleen maar beroerder door. Wat bij mij nog weleens werkte was de hoeveelheid te verwerken materiaal te verkleinen tot een paar gram. Maar ondanks dat zijn er evengoed wel wat stukken richting Cookson gegaan. Je weet vaak de samenstelling niet van hetgeen je tracht te verwerken. Als je puur en alleen met afval werkt van palladium witgoud is het doorgaans prima te hergebruiken. Enkel gieten is natuurlijk nooit een probleem voor witgoud, het probleem ontstaat soms pas als je het door de wals haalt.

ari
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Als je alleen maar een stuk draad wilt gieten en dat gaat al mis heb je duidelijk het verkeerde materiaal, dat ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan de maker.
Wat Ari zegt, als je palladiumwitgoud hebt en je doet er ook nog een beetje Auropurifax bij net voordat je het ingiet dan moet je een mooi stuk draad krijgen.
Dus ander materiaal zoeken en geen tijd meer aan je huidige smelt besteden.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Nikkel oxide is je probleem en is in je metaal gesmolten.

2 x smelten met ruim diewersol en het doet weer wat jij wilt.
Giga spul, niet meer in de handel, maar ik kan je er wel aan helpen.
Wel smelten onder een afzuiging. !

Witgoud bij voorkeur smelten met extra boorzuur toevoeging scheelt ook al een heel stuk als je geen diewersol hebt.
Het kan alleen het probleem niet verhelpen als het er eenmaal is.

Groet Ruud

Geef je adres even per PB dan stuur ik wat op. Poederbrief :P :P :P .
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Soms dan scheurt er bij mij ook wel een een plaat of octogoon en dan zet ik de brander er op en brand ik de scheuren weer aan elkaar met een beetje borax er op, daarna kun je het nog een paar keer walsen.


Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Klopt. Maar... Vaak gaan deze legeringen in gebruik scheuren en heb je een probleem.

Ooit 40 oid. scheuren gehad in een trouwring die ik een halve maat moest oprekken, mijn eigen baksel, dus zat ik er aan vast. Was niet echt lollig.

Drijfhout schoonhoven ( ja ja anno 1900 oid.) had nog ergens een pot diewersol op zolder staan en dat heeft me gered. Met het zelfde goud de ring overgemaakt ( okee beetje extra) En nu 19 jaar later zijn ze nog steeds getrouwd ( wel een stuk lelijker geworden, maar dat ben ik ook :cry: )
Maar het spul maakt een stevig aanslag op je luchtwegen. Alsof je een pakje shag in ??n keer op gerookt hebt. Niet echt gezond dus, maar het werkt wel. En met voldoende afzuiging goed te doen.
Geen idee wat er in zit maar het werkt.

Iedere prof zou ik aanraden het te pakken te krijgen. Okee we werken steeds meer met palladium witgoud die deze problemen niet kent, maar toch.

Hoewel ik er erg zuinig op ben wil ik iedereen die eens witgoud wil herstellen graag 10 gram diewersol geven, voldoende voor ca 100 gram witgoud.
PB graag, en naam en adres/postcode.

Groet Ruud
jaybiwan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 23-01-2009, 0:26
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door jaybiwan »

Het is duidelijk... Ik was ervan overtuigd dat het alleen palladium houdend Witgoud was maar er is waarschijnlijk toch een kleine hoeveelheid nikkelhoudend bijgekomen. Fantastisch dat je de Diewersol wilt delen. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat !!

Dank voor al jullie reacties.

Groet,
Jean
ps. Ik ben hartstikke nieuw hier maar zie nu al dat ik veel ga hebben aan dit forum. Ik zal me een dezer dagen even uitgebreid voorstellen maar heb nu eerst even wat Witgoud te regelen :-)
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Lapidee schreef:Klopt. Maar... Vaak gaan deze legeringen in gebruik scheuren en heb je een probleem.

Ooit 40 oid. scheuren gehad in een trouwring die ik een halve maat moest oprekken, mijn eigen baksel, dus zat ik er aan vast. Was niet echt lollig.

Drijfhout schoonhoven ( ja ja anno 1900 oid.) had nog ergens een pot diewersol op zolder staan en dat heeft me gered. Met het zelfde goud de ring overgemaakt ( okee beetje extra) En nu 19 jaar later zijn ze nog steeds getrouwd ( wel een stuk lelijker geworden, maar dat ben ik ook :cry: )
Maar het spul maakt een stevig aanslag op je luchtwegen. Alsof je een pakje shag in ??n keer op gerookt hebt. Niet echt gezond dus, maar het werkt wel. En met voldoende afzuiging goed te doen.
Geen idee wat er in zit maar het werkt.

Iedere prof zou ik aanraden het te pakken te krijgen. Okee we werken steeds meer met palladium witgoud die deze problemen niet kent, maar toch.

Hoewel ik er erg zuinig op ben wil ik iedereen die eens witgoud wil herstellen graag 10 gram diewersol geven, voldoende voor ca 100 gram witgoud.
PB graag, en naam en adres/postcode.

Groet Ruud

Hier even een link waar je onder de D van Diewersol de firma's kan vinden waar je het bestellen kan :)
http://www.bkwatch.nl/gereedschap/gereedschap_186.html


groetjes Louise
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Louise dit zijn afdekpasta's tegen heet worden geen vloeimiddel. Sorry . Dit smeltpoeder is echt niet meer leverbaar.

De 'poeder brieven" zijn onderweg :P

Groet Ruud
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

en er is niets wat er in de verte p lijkt, wt wel verkrijgbaar is?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik heb geen flauw idee wat er inzit. Alleen dat het werkt.

Als ik tijd heb zal ik de oppy eens doorspitten.

Groet Ruud
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Lapidee schreef:Louise dit zijn afdekpasta's tegen heet worden geen vloeimiddel. Sorry . Dit smeltpoeder is echt niet meer leverbaar.

De 'poeder brieven" zijn onderweg :P

Groet Ruud
:( dacht jullie te kunnen helpen, maar helaas
volgende keer beter :wink:

groetjes
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Lapidee schreef:Ik heb geen flauw idee wat er inzit. Alleen dat het werkt.

Als ik tijd heb zal ik de oppy eens doorspitten.

Groet Ruud
das wel hjammer want dan kunnen we eens zien of er iets vergelijkbaars is.
Oppy doorspitten is een jaar werk ;)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie