Contaminatie deel 4 kristalisatie

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

....zou het niet het oog van zijn vrouw zijn??.... 8-[
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

losse handjes, die herman
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Hallo heren, [-X er zijn aangescherpte forum regels
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hallo, Ik ben Karin, de vrouw van Daniel.

Sommige mensen op dit Forum kennen mij wel. Normaal kijk ik alleen ff mee met Daniel, maar ik had over dit topic toch n paar vragen voor Herman.

De grijze vlekken zijn door ijzer verontreiniging. Maar is dit dan een verbinding met het zilver? Of zit het tussen de kristalroosters? En als ik goed op school heb opgelet, lost het in vitriool op, dus zou het geen probleem moeten opleveren.

En als je het hebt over koper, bij je experiment in contaminatie deel 3, heb je het dan over het element of een legering? En waarom alleen een proefje met koper(legering) en niet met een zilverlegering?

En zit er bij propaan geen reststoffen bij die de soldering ook beinvloeden?

Vervolgens lees ik over titaanoxide bij verf. Als ik het goed heb, zijn nagenoeg alle pigmenten metaaloxydes. En heeft titaniumoxyde niet net als zinkoxyde dat deze pigment in de loop der tijd van kleur veranderd door licht (golven)?

Ik dacht altijd dat de meeste vlekken in zilverlegeringen werden veroorzaakt door verbindingen van zuurstof met het element koper, de CUO en CUO2. Welke ook door vitriool worden opgelost, en je dus een fijnzilver laagje overhoud. (En deze werd vroeger gebruneerd waardoor je geen last meer had van vlekken) :P

En volgens mij vergeten wij hier in deze topic ook nog de oxydatie van zilver. Deze is alleen kleurloos, dus daarom wordt hij niet vaak vermeld. (Staat vermeld schijnt in Hammes bij de verdringingsreeks, welke ik nog graag wil bestuderen want deze begrijp ik nog niet echt. Alleen is onze Hammes uitgeleend) :(

Mag ik weten Herman, of u ook borax gebruikt tijdens het solderen, en zoja, waarom?

En ik wil graag weten of ik het aan het verkeerde eind heb, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat het niet uit maakt of je in de randstad woont of alleen op een eiland.... Want als ik een experiment moet uitvoeren, of alleen al een verslag schrijven tijdens het conserveren van een object, moet ik alles noteren, tot aan de luchtdruk, temperatuur etc aan toe. Dan is een experiment pas compleet.

Ik ben geen chemicus, maar ik heb er wel mee te maken. Ik vind het ook erg ingewikkeld, vandaar zoveel vragen.

Ik hoop niet dat ik erg veel verwarring veroorzaak, maar ik was te nieuwsgierig.... 8-[

Groeten, Karin.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Karin..... dit is een binnenkomer zeg!!! dit moet Herman flink aan het denken zetten.
Ik merk wel dat je al die tijd een gemis bent geweest voor het forum!!! (maar je dat krijg je als je met mallemolens bezig etc. bent..... :wink: maar je zou wat aktiever moeten zijn hier )
Ik moet bekennen dat ik geen anrwoorden op je vragen heb maar ik vind ze dermate interessant dat ik benieuwd ben welk antwoord Herman hierop zal geven.
Sterkte Herman!!!
Of te spreken met het mannetje in de Deloitreclame.... ik ben benieuwd?!!!!!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

RM schreef:Hallo heren, [-X er zijn aangescherpte forum regels
Ja dat weet ik maar we zijn toch aardig voor zijn vrouw..... :fluiten: :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik met m'n grote bakkes"heb nooit grijze vlekken" ](*,)

Ik moest ff snel een zilveren speen maken met CZ.
De normale voorraad zilverplaten waren uiteraard op. Kom ik in de kluis nog een mooi uitziende stevige plaat tegen, lag wel een beetje apart, maar ik ben een chaoot dus...

walsen zagen fijlen solderen en toen... Het leek wel een luipaard van de gemeenste soort, en geen tijd over te maken.
Nuja het is maar voor een model te maken voor productie.

Blijk ik dus een anode plaat voor chemische reductie gepakt te hebben, allerlei afval zilver en onbestendige oude zooi samen gesmolten om op te lossen in salperzuur en daaruit het fijnzilver weer neer te slaan.

Een zeer duidelijk blijk dat grijze vlekken zeker te maken hebben met vervuiling van je materiaal.

Vervelendste is wel dat de opdrachtgever belde; kan je het model ff klaar maken voor een consument, gelukkig wel met een goudlaag. Dus eerst maar een zeer stevige zilverlaag aangebracht ( 60 Mu) en een dubbele goudlaag.
Ja maar hij is niet gekeurd en ik vertrouw het gehalte niet, opdrachtgever; maakt niet uit, de klant brengt 'm terug om te keuren en dan ruilen we 'm meteen om, als ik 'm morgen maar heb! Pffff.

Ik ben net klaar en zal morgen de foto's plaatsen, Ben het ff beu, wat een pokkending.

Nuja de klant is zeikerd, ehh, koning.

Groet Ruud
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik ben aardig voor mooie vrouwen, :roll: :roll: .

Maar ben er ook allergisch voor, Krijg het warm, kriebels op vreemde plekken, en ik begin spontaan te kwijlen. :oops: .
Wat verlang ik naar een hete zomer :fluiten: :P :P .

Ruud
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Jeetje Ruud wat een heisa, ik hoop dat het goed komt, we kijken uit naar de foto's.
Toch niet alles nu net gedaan he, het is bedtijd :shock:
Welterusten, Wilem
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik ben gaar en wacht tot de kramp uit m'n handen is verdwenen, dan ff douchen een neut en plat.
Het kreng is gelijmt zodat de speen nooit los kan raken ondanks grof geweld.
Ik wil niet dat een kind stikt in een losgelaten speen.
Helaas is de opdrachtgever er een stuk makkelijker in: " staat in de algemene voorwaarden", zo iemand zou je toch......
Grrrr. Het zal jouw kind maar zijn.

Afijn ik heb m'n best gedaan en ben er tevreden over. Een beetje.. Als ik nu dat zo had gemaakt ...

Groet Ruud
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Wohoo Karin, dat is een mooie binnenkomer! En precies vragen waar ik het antwoord ook wil weten.

Thx!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 657
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Willem Parel die heeft prijs gewonnen, mijn echtgenote was zo ongelukkig om bij het wereld kampioenschap achteruit schaatsen in Heerenveen dit oog op te lopen, maar alles komt goed.

Dan beste Karin, je had een hele vragenlijst waar ik graag op wil antwoorden
1ste ik stel dat: grijs vlekken in zilver ontstaan door aanwezigheid van ijzer verontreiniging tijdens het solderen, dit is iets breder geformuleerd, maar we bedoelen het zelfde.

2de Is dit een verbinding is een goede vraag , ik denk het niet,om de volgende reden , In de spanningsreeks der metalen liggen ijzer en zilver mijlen ver van elkaar ?? ze moeten elkaar niet ?? , maar we hebben ook te maken met koper een (half edel) metaal dat er tussen in ligt en dat bied de mogelijkheid tot het vormen van een nieuwe legering Fe --> Cu <-- Ag een stof met iets andere eigenschappen dan de omliggende Ag <--> Cu legering. Bv een iets harder materiaal , werd door iemand al genoemd in een topic ,en bv. een iets andere glanskleur dan om liggende materiaal , het lijkt op en doet nog steeds aan als zilver
Een verbinding is altijd anders dan een legering , er is dan een stof ontstaan met geheel andere , nieuwe eigenschappen .

3de Het door mij gebruikte koperplaatje is elektrolytische gevormd koper met een zuiverheid van 99,999% dat ik gebruik voor emailleer werk ,het is een metaal ; geen element of legering . Een legering ontstaat als er een ander stofje aan toe is gevoegd ,zonder dat de eigenschappen van het uitgangs materiaal veranderd (blijft koper). Een element is een duiding naar 1 van de 100 elementen die in het periodiek systeem van Mendelejev voorkomen . Bv. Zink titaan , zuurstof, gallium en een hele mooie is Praseodymium .

4de Propaan is een zeer zuiver product met de formule C3H8 dat bij verbranding koolzuur gas en water geeft, verontreinigingen en of toevoegingen zitten hier zeker niet in , want tot wat voor ongekende gevolgen dit kan lijden wil men niet weten, in Eindhoven is enkele jaren geleden een tankwagen met lachgas ontploft N2O en dat goedje wil echt niet branden, maar kon wel knallen , waarom dat is nog steeds de vraag .
In een enkel keer wordt propaan gemengd met butaan , om de brandbaarheid van butaan te verbeteren maar ik denk dat dit een aflopende zaak is .

5de Ti02 of wel Titaan oxide een sterk kleur houdend wit pigment , ontstaat niet, niet, door verbranding van Titaan , wordt met enorme hoeveelheden gemaakt door verbranding in een oxidatie atmosfeer van een oplossing van titaanzout ,het zal ongetwijfeld een smerig proces zijn , even als de bereiding van tonnen SiO2 ( In verf ,medicijnen , banden enz.) Je sprak over ZnO zinkoxide , als pigment minder wit blijvend als TiO2 , waarom omdat onder invloed van sulfidegas er donkerkleurig ZnS wordt gevormd , Titaan doet dat niet , daar tegen over staat PbO ,loodoxide ,werd vroeger gebruikt als wit pigment en als na het schilderen iemand een wind liet dan kon men opnieuw gaan schilderen , je zag de kleur bruin worden .
Je opmerking dat de meeste pigmenten oxiden zijn klopt niet helemaal , als kunstschilder heb ik me daar in verdiept en kom ik hele mooie tegen bv. ( Lapis Lazuli ) zeer oud 1ste blauw pigment met de volgende samenstelling (Na Ca)8 [(SO4,S,Cl)2(Al SiO4)6] , ik heb niet de moeite genomen om deze na te maken ,maar is wel te doen . Veel pigmenten komen uit de natuur voor en heten dan organische pigmenten , bv. Planten extracten .

6de Zoals gezegd het koper is gelegeerd met zilver ,dus niet gebonden, door verhitting raken alle metaal atomen heftig in beweging ,het koper atoom diffundeert maar de buiten kant , , is daar dan zg. atomer ,( dus als atoom , vrij , niet gebonden , elektrisch geladen)aanwezig Dat atoom zoekt contact en vind dan gemakkelijk zuurstof en gaat daar dan een verbinding mee aan . Er zijn dan 2 oxide vormen mogelijk maar dat lijkt mij teveel van het goede te worden . In een oven gaat deze truc beter dan in een vlam omdat daar zuurstof aanwezig is en zoals ik al stelde in een vlam is en kan zuurstof niet aanwezig zijn .
Koper of koperoxide verwijderen door koken met zwavelzuur is in beide gevallen geen probleem,de zilverplaat is nogal poreus ,is een vrij open structuur waar het zuur zo uit de bovenste lagen het koper oplost , een wit achtige zilverplaat blijft over ,Ik weet niet wat bruneren is , maar ik denk het dicht wrijven van het zilver oppervlak , met een bruneerstaal is. Dat het verdichten van het zilver oppervlak is gunstig en maakt het minder gevoelig voor bv. verkleuring door sulfide lijkt mij duidelijk .

7de spijtig maar Hammes ken ik niet

8ste Ik gebruikt geen Borax en wel hierom , Borax wordt opgelost in water dat is fysische gebonden water, dwz. bij 100?C ben ik dat water kwijt , maar borax bevat ook nog eens 43 % chemisch gebonden water dat pas bij veel hogere temperaturen zal verdwijnen , en dat is mij teveel water, teveel bruis ,daarom gebruikt ik Degussa H waarschijnlijk Natriumfluoride,werkt goed .

9de Een aardige vraag, Als oud medewerker in de wetenschap heb ik geleerd mij af te vragen wat zinvol was , je wordt overspoeld door parameters waardoor je het bos niet meer ziet , Bv. Je stelde je noteert Temperatuur en Luchtdruk om je experiment te ondersteunen, aardig en vriendelijk bedoeld , maar , stel dat nu juist de Relatieve vochtigheid van grootte invloed is op je experiment ,ja dan heb je pech , die parameter heb je niet, kunt hem niet herleiden, jammer mislukt . Het geven van een passend antwoordt op deze vraag is lastiger dan alle voorgaande vragen .
Ik kan wel zeggen dat leeftijd en ervaring van grootte invloed zijn , maar ook interesse en aanleg belangrijke voorwaarden zijn , de bepaling van plaats en tijd is voor mij van geen enkel belang geweest , maar als je diepzee onderzoek doet met je niet op Texel zijn lijkt mij .

Hopelijk heb ik iets kunnen bijdragen en kun je er wat mee .

Vriendelijke groet herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Poeh Poeh Herman, hier hebben we niet van terug....
Dat is een uitgebreid antwoord zeg, daar moet ik later maar even voor gaan zitten.
Wat betreft de Hammes, als je belangstelling hebt deze eens te lezen mag je die van mijn wel een poosje lenen.
Ook een beetje een goedmakertje voor de "losse handjes" (al was ik dat niet O:) :wink: )
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hallo, Ik ben het weer, de vrouw van Daniel, Karin, (Dit voorlopig aangezien ik nog geen eigen e-mail adres heb)

Thanx Willem en Erika, ik had alleen het naieve idee dat ik er stilletjes in kon sluipen, maar dat heeft blijkbaar anders uitgepakt?

Beste Herman, bedankt voor de antwoorden, ik heb er zeker wat aan. Ik moet ook bekennen dat ik deze discussie erg leerzaam en interessant vind.

Sommige van uw punten hebben mijn vermoedens bevestigd. Zoals dat het koper in de legering zich aan het ijzer hecht en niet aan het zilver. Ik was dat al eerder tegengekomen in verscheidene literatuur. Alleen over het ijzer en zilver die elkaar afstoten had ik nog niets gelezen.
Ook over dat koper naar de buitenkant migreert als atoom zijnde is nieuw voor mij. De gevolgen daarvan zetten mij wel aan het denken over wat dat met het materiaal doet. Maar kunt u mij misschien uitleggen waarom dat gebeurd?

Over het punt dat ik vraag of u het over een legering of een element heeft, kan ik simpel aan een voorbeeld uitleggen. Bij oude objecten die van een geel metaal zijn gemaakt bestempeld men het vaak meteen als zijnde brons, en dat terwijl men geen analyse gedaan heeft. Het kunnen zoveel legeringen zijn; messing, tombak, brons maar ook alle andere combinaties met andere metalen. (ervan uitgaande dat je al geroken hebt dat het geen goud is). Ik noem het dan een geelkoper legering, aangezien het hoofdbestanddeel het element koper is. Het maakt alles duidelijker vind ik.

Kunt u mij uitleggen waarom propaan zo zuiver is? Ik heb nl. altijd geleerd dat Kerosine in deze reeks het zuiverste is en dat propaan nog wat reststoffen van de ruwe olie bevat. En bij mijn weten is het propaan niet zo zuiver meer zodra ze het in de ijzeren tank stoppen. Er zullen vast atomen ijzer in de propaan gaan zitten. En zodra het gas door de slang gaat zal het vast ook wel zwavel uit de rubberen slang opnemen.

Ik ben het helemaal met u eens dat er ijzer van de pincetten en ander gereedschap kan overspringen naar de zilverlegering. Maar is dat niet met alles wat we doen?

Het klinkt allemaal een beetje als mierenneuken (sorry als ik iemand beledig met deze uitdrukking), maar ik vind het allemaal alleen interessant om het te beseffen dat alles wat je doet gevolgen heeft voor je object. Het leuke alleen is dat omdat je het weet, je er ook een oplossing voor kunt bedenken dat je er geen of weinig last van hebt. Anders durf je niets meer te doen. (vandaar dat ik deze discussie zowel zinvol als leerzaam vind)

Vervolgens heb ik nog een paar foto?s gemaakt uit ons vaktheorie boek. Dit is wat wij altijd hebben moeten leren, en vandaar ook mijn reaktie op uw bewering dat koper niet oxydeerd door de vlam.
Nu wil ik graag weten wat u van deze Theorie vind.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten, Karin.
The best things in life are still made by hand
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 657
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Contaminatie deel 4 kristalisatie

Bericht door Herman »

Beste Karin, Prettig te lezen dat je mijn verhaal leerzaam vond , graag wil ik reageren op je nieuwe vragen .

1 ste. Je spreekt over hechten in een legering en over afstoten van ijzer en zilver , Sorry maar dat is niet de goede benadering ( ik ben nu eenmaal zo) .Neem nu als voorbeeld 1ste gehalte zilver een legering van 7.5% koper met 92,5 % zilver deze metaal atomen zijn in elkaar opgelost ze liggen gewoon lekker naast elkaar en zijn niet eens homogeen verdeeld .Er zijn natuurlijk altijd wel krachten aanwezig , die het geheel bij elkaar houden de zg.. Van Der Waals krachten, maar dat is iets geheel anders , anders dan wat jij onder hechten verstaat .
((Ze vormen alleen een homogeen mengsel als het mengsel 28% koper met 72% zilver bedraagt dit is nu een eutecticum en volgens mij waren de Nederlandse zilvermunten na 1928 ook van dit gehalte.))
Maar nu terug naar ijzer , een ordineer product waar goud en zilver niet veel van moeten hebben , koper zoals je zei rommelt een beetje met ijzer ,maar zilver doet dat niet, ze vormen dus samen geen legering , maar toevoeging van koper zal naar ik veronderstel zeker mogelijkheden geven tot vorming van een legering .Echter in mijn verhaal ga ik uit van een ander standpunt ik spreek over een UIT KRISTALISATIE van Zilver, Koper en IJzer atomen dat plaats vindt aan het oppervlak van het zilver.
Zie contaminatie deel 4 (voorstel verloop van proces ),daar is mijn hypothese op gevormd , ik veronderstel dat deze uitkristallisatie altijd plaats vindt alleen merken we dat niet op. Ik denk dat bij de aanwezigheid van ijzer alleen in een bepaalde verhouding met zilver, koper en kristallisatie optreedt en dat er dan een eutecticum wordt gevormd .

2 de. Je stelt , ik weet wat het verschil is tussen een legering en een element , en dan tussen (( geen Goud is )) Als je daarmee bedoeld 24 karaat Goud dan heb je gelijk ,dat heeft alle eigenschappen van een element , alle anderen karaten zijn legeringen van Goud . Een moeilijk verhaal , over : ,legeringen , eutecticum, kristallisatie , alles loopt door elkaar; bedenk wel dat veel metalen dus ook zilver bestaan uit kristallen , die afhankelijk van een temperatuur een andere vorm een andere structuur een andere kleur kunnen krijgen

3 de. Waarom migreert koper, waarschijnlijk zijn er verschillende redenen, het meest voor de hand ligt het feit dat zilver is gekristalliseerd en het koper niet , dat ligt daar los tussen door , er is geen eutecticum, geen verbinding en zo erg lief vinden ze elkaar ook weer niet .Verschil in atoomstraal ,dampspanning enz . zijn mogelijk heden .

4 de. Kerosine heeft niets uit te staan met Propaan. Propaan is C3H8 (alifatisch)wordt gemaakt uit aardgas CH4 . Kerosine komt uit aardolie is een mengsel van alifatische en cyclische koolwaterstoffen C15 en heel veel H er is geen formule van te geven. .In de analytische chemie is de hoogst meetbare nauwkeurigheid 1 PPB ofwel 1 deeltje per biljoen andere deeltjes ,maak je geen zorgen ze meten in propaan geen 10 deeltjes Ijzer of zwavel . Maar kerosine is een vies product rij daarom nooit je auto tank helemaal leegrijden .

5 de. Het overspringen van ijzer vind ik wat sterk uit gedrukt , het is geen vlo , maar je hebt gelijk , contaminatie is overal , meestal zonder gevolgen.

6 de. In mijn ogen is het een onzinnig verhaal , in deel 3 heb ik uitvoerig uiteen gezet dat bij deze verbranding per seconde 800 ml kooldioxide gas en waterdamp over het te solderen voorwerp wordt uitgestort ( met deze kleine brander) te beschouwen als schutgas zoals bij MIG en TIG lassen men Argon en of kooldioxide toevoegt om ook oxidatie te voorkomen . Een vlam verhit en je werkt met het heetste deel en zo kort mogelijk . Ik werk met een zuurstof brander met weer een heel ander soort vlam en daar zou dan weer een heel ander verhaal bijhoren van oxidatie en reductie zone een beetje gelig of blauwig . Dat er soms vreemde zaken gebeuren ,ja maar een begrip als , Dissociatie , bestaat ook , maar dat gaat veel te ver.
Toen ik 10 jaar geleden deze zuurstof brander kocht , werd door edelsmeden afwijzend op gereageerd , nu begrijp waarom , ze waren opgevoed met een brander en vlam verhaal ,als ze het goed deden hadden ze toch soms grijs vlekken en dat zou met die zuurstof brander alleen nog erger worden .
IK stel zonder ijzer geen oxidevlekken .

Veel succes , groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie