propaan

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ellie, ik heb ook die van 1,5 bar bij mijn Little Torch.
Deze zit ook in het pakket van BM, dus ik neem aan dat ze die er niet zomaar bij doen en ik heb die er dan ook bij mee besteld. Het werkt allemaal prima, dus ik denk dat je die er met een gerust hart op kunt zetten. Met een vlamdover er achteraan helemaal.

Het zal met de branders te maken hebben. Je kunt het ook aan de slanggrootte zien: de Little Torch heeft dunnere slangen dan bijv. de Sievert. Dit zal in samenhang zijn bedacht met de branders zelf en wat voor gasdruk er handig voor is.
Bij de Little Torch wil je een klein (dun) vlammetje, dus moet er niet teveel gas tegelijk uit komen en heb je met een lage druk van 1,5 bar genoeg gas-output.
Bij een Sievert bijvoorbeeld, wil je een grotere (dikkere) vlam en wil je dus een hogere druk en output en daar zijn de slangen ook naar.

Zet je nu een drukregelaar ingesteld op 4 bar op je Little Torch, dan krijg je denk ik een veel te grote vlam. Misschien gaat je brander er zelfs van kapot, maar dat durf ik niet te zeggen!
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Lize Bouwman »

Ellie, ik heb hem bij Kuijpers Gassen in Eemnes gekocht. Daar hebben ze alles voor me aangesloten, uitgelegd, uitgeprobeerd en in mijn achterbak geladen... perfect!
Thuis heb ik ooit eenmaal tijdens het verplaatsen per ongeluk het wieltje wat verdraaid ( dit was mogelijk omdat ik het schroefmechanisme niet vastgezet had ) zodat er teveel druk op kwam, dus ik heb met dat schroefsysteem wel nog wat moeten instellen.
Succes ermee!

O... ik zie nu pas het berichtje van Janna.. Nou, dan moet het gewoon lukken dus! Fijn !
Groetjes.
Perfecte imperfectie.
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga deze drukregelaar gewoon aansluiten.

Groet,
Ellie
Alles van waarde is weerloos
Plaats reactie