rode aanslag

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

rode aanslag

Bericht door lucskepc »

Hoi beste Zilvermaan Foraleden.
Het is reeds enige tijd dat ik met plezier lees op dit forum en probeer te snappen hoe het allemaal in zen werk gaat.
Voorbije vrijdag ben ik naar BM gegaan om mijn eerste inkopen te doen.
Over het weekend even snel een werkbank ineengeknutseld (de foto volgt zeker nog) en dan vandaag eindelijk geprobeerd een eerste gietsel te doen...

MISLUKT, denk ik toch alleszins.
Ik heb een ijzeren gietstaaf (zie eerste foto).
Afbeelding

Ik dus berekend hoveel zilver er nodig was voor een perfect rechte staaf van 5 bij 5 bij 150 mm en ik kwam op om en bij de 40gr (5*5*150*10.4/1000)
dus, 40gr 1ste gehalte zilver afgewogen, in de smeltschaal, boraxine erover gespoten en dan de vorm goed voorverwarmd, ingestreken met een mengsel van helft motorolie en helft lamppetrouliun...
Dan de vlam op de smelschaal,.. eerst xachtjes om de borax te laten werken en dan volop tot alles smolt.

mijn eerste gietsel was een ramp, dat geef ik gerust to, maar ik moetnog gewend geraken aan het werken met zo een lompe gietstaaf...

Anyhow, ik ben er in geslaagd 2 stukes te goeten van 5 bij 5 bij 15 mm.
die kan ik dus gebruiken voor mijn eerste wals en draadtrekoefeningen... dacht ik
dus, die stukjes even in het water en dan in de vitrexoplossing
maar blijkt nu dat er een soort van rode aanslag is op 1 zijde van beide stukjes,... lijkt me wel koper of zo.. iemandook deze ervaring, of kan me iemand corrigeren?
de vitrex staat op een schotelverwarmer met theelichtjes.
Afbeelding[/img]


Alvast bedankt voor jullie goede raad en opmerkingen

Luc
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

1) heb je je smeltbakje goed ingeboraxed voor uberhaupt zilver erin te gooien? En bij deze bakjes vijl ik altijd de inham even verder uit en dan goed inboraxen zodat ie helemaal glad is.

2)Welk soort pincet gebruik om het materiaal uit de vitrex te halen?! Een met ferro of non-ferro?!

3)Heb je je gietloop goed geroet of gevet

4) kan het zijn dat je door verhitten de massa niet meer homogeen hebt kunnen uitgieten.
Is het helemaal door en door of alleen de buitenkant?


Het kan oxide zijn maar ook door een stalen pincet in de vitrex ontstaan.

Kijk ook eens met de zoekfunctie er staat heel veel informatie over gieten en zo.
Ik ben niet zo goed met de gietloop ik heb liever een gietmal
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Hoi Erika,

dank voor het snelle antwoord.

ik heb het gietsel een uurtje in de warme vitrex laten liggen en de aanslag blijkt opgelost.

Neen, ik had het gietkommetje niet op vioorhand met borax behandeld
Ik had wel al gedacht om het gietmondje met de dremel een beetje verder uit te schuren, zal dat morgen dus meteen doen.
Moet ik het kuipje bij elke smeltbeurt met borax behandelen, of is enkel de eerste keer belangrijk?
Wat het roeten of invetten betreft ben ik als volgt tewerk gegaan :
Ik heb eerst de gietvorm een beetje opgeschuurd omdat er blijkbar, naar mijn mening, een heel lichte aanslag van oxide was.
dan heb ik deze volledig ingesmeerd met een mengsel van 1/2 motorolie en 1/2 lampolie (petroleum).
dan heb ik de vorm goed opgewarmd tot de olie volledig verdampt was, zo was ik zeker dat de vorm eveneens vochtvrij was (had ik hier op het forum al gelezen dat dit soms een probleem kan geven).
Dan heb ik de grenailles in de smeltkroes gedaan met een goede drets boraxin en ben ik zachtjesaan eerst gaan opwarmen tot de borax stolde, dan harder gaan warmen tot smeltpunt.

Ik heb vanavond van een kennis goudsmid gehoord dat het beter is de gietvorm op ongeveer dezelfde temperatuur te brengen als het gietsel, maar dat lijkt me praktisch niet doenbaar met maar 2 handen en 1 brander...
hoe heet maken jullie de gietvorm?
en oh ja, ik gebruik een koper pincet voor de vitrex, zo een grote met een V aan de uiteinden
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Gietbakje de eerste keer helemal vol boraxen, zodat de hele cup een laag heft de lekker glad is. Ja dus helemaal behandelen maar eenmalig, wel je metaal boraxen (of smeltpoederen)


Hoe ik verwarm, is het metaal, dan de gietvorm, metaal, gietvorm enz. Ik heb op scool ontploft goud gehad, sindsdien ben ik wel van het verwamen van de mal.
Dat was geen loop maar zo'n dichte mal, t spat er dan gewoon uit.



Ik roet de mallen, vind ik we makkelijker :)


Maar zoek eens met de zoekfunctie (zie boven het menu, rechts) staat al heeel veel informatie over dit onderwerp!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
diana
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 20-07-2010, 14:15
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Weert
Contacteer:

Bericht door diana »

ik heb ook eens "ontploft goud" gehad in een gietmal. Maar dat kwam, omdat deze te recht stond. De lucht die onderin de mal zit kan er dan niet uit als je het goud erin giet. En door de warmte zet deze lucht uit en spuugt al het goud in de rondte. Heel eng! Gelukkig niks in m'n gezicht gekregen.
Als de mal iets schuin staat, kan de lucht er gemakkelijker uit wanneer je gaat gieten. Maar bij zo'n gietgeul heb je dit probleem niet.

De rode kleur gaat inderdaad weg als je het langer in de vitrex laat zitten.
Als het door staal komt, dan niet.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Maar dat kwam, omdat deze te recht stond
Net wat je wilt geloven.
Met je goed verhitte gietmal rechtop krijg je hooguit een bel in je giet maar nooit een explosie of iets dergelijks waardoor je giet in de rondte spuugt. Het ergste wat gebeuren kan is dat er een druppel uit plopt maar als dat door luchtdruk gebeurt komen die nooit verder dan een paar centimeter boven je gietijzer uit.
Maar een druppeltje condens geeft vuurwerk.
Goed verhitten dus.
The best things in life are still made by hand
diana
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 20-07-2010, 14:15
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Weert
Contacteer:

Bericht door diana »

Ai, da's eigenlijk wel logisch ja, als ik er over nadenk :-k .
Ik verwarm de mal altijd wel iets, maar echt verhitten zou ik het niet kunnen noemen. Ik denk dat daarmee de kans op condens al zeer gering is, want gelukkig heb ik in 8 jaar tijd geen 'explosie' meer gehad. Het was gelukkig bij die ene keer gebleven.
Maar ik denk dat ik in het vervolg mijn mal toch ook maar een paar graadjes warmer maak :oops:
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Helemaal mee eens.
Een teveel aan olie of roet kan een lucht/gasbel veroorzaken maar een echte explosie van metaal komt alleen maar bij condensvorming in je gietmal.

Nu komt het tegenwoordig vaker voor dat metaal explodeerd in je mal omdat de gebruikte branders anders zijn. Nu kiezen we vaak voor een fijne zuurstof/ propaan brander die de omgeving v??l minder verhit, je gietmal ook dus.
Een knoert van een vlam maakt je hele werkruimte 20 graden heter je gietmal dus ook loeiheet. Als die er vlak bij staat.

De bv. LT ( smeltkop) verhit alleen wat je ermee aanraakt en is dus veel effici?nter maar laat je gietmal koud dus zonder die eerst te verhitten zeker een vette metaal spetter tot gevolg.

Mee fietsen op de kennis van profs is niks mis mee want waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden?? Maar lees wat je ziet en doe er je voordeel mee.
Sla dus iedere tip goed op, we geven ze niet voor niks.

Gieten is een makkie,.. als je alle regeltjes zorgvuldig volgt, anders gaat het geheid grof mis.
En 1200 C. heet metaal is bijzonder onprettig om te ervaren.......

Hoe simpel kan het mis gaan, als U begrijpt wat ik bedoel.
Niet even snel, maar altijd ?lles goed overdenken.

Groet Ruud

Ga eens slinger of vacu?m gieten en de eisen zijn 100 X hoger, maar eveneens goed te doen als je bewust bent wat je doet. En met alle regeltjes in je achterhoofd is het voor iedereen goed te doen. Ook met een super simpele vacu?m gietinstallatie.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ga eens slinger of vacu?m gieten en de eisen zijn 100 X hoger, maar eveneens goed te doen als je bewust bent wat je doet. En met alle regeltjes in je achterhoofd is het voor iedereen goed te doen. Ook met een super simpele vacu?m gietinstallatie.
De vacuumgietinstalatie die ik heb staan daar kan eigenlijk weinig tot niks mis mee gaan want daar komt echt een gesmolten goud uit. En dan heb ik ook nog eens de Degussa slingergietapparaat TS2 en die gaat alleen gieten als de klep er op zit dus daar kan ook weinig aan mis gaan.

Afbeelding


Gr Freddy
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Voor smelten/gieten ga ik, en dat is voor zover ik weet volgens het boekje, als volgt te werk:

Van droge gasbetonblokken heb ik een soort ruime oven (30 cm breed, 30 cm diep en 20 cm hoog) met open voorkant gestapeld zodat de warmte zo goed mogelijk geconcentreerd wordt. De ijzer gietmal smeer ik helemaal in met dunne naaimachine olie en neem vervolgens overtollige olie goed af met wc papier, de gietvorm lijkt dan weer bijna droog. Deze gietvorm zet ik links vooraan in de oven (ik ben rechtshandig) vlak naast de plaats (ongeveer 10 cm) waar ik het metaal ga smelten. Het smeltbakje eerst goed met borax verglazen, zoals Erika al aangaf. Gietsnippers met een beetje borax in het smeltbakje en de vlam er op. De vlam richt ik op de gietopening van het smeltbakje in een hoek van ongeveer 25 a 30 graden waarbij de vlam op het voorste deel van het te smelten metaal gericht blijft. Als het metaal smelt zal er op een gegeven moment eerst een soort vlies over de smelt verschijnen, dat is de borax, die uiteindelijk weg trekt. Het metaal dat nu mooi egaal metalisch toont gaat vervolgens als het ware "wild" tollen in het smeltbakje. Dit is het moment dat je de hele zaak naar je inmiddels zeer warme gietvorm brengt waarbij je de vlam in dezelfde hoek en op de zelfde afstand van je gietbakje moet houden (dit vind ik zo een beetje het lastigste onderdeel van gieten :evil: ). Ik laat dan meestal het smeltbakje met de gietopening op de coquille rusten op het punt waar ik wil gaan gieten. Het metaal zal weer iets zijn afgekoeld dus nu moet je eerst weer wachten tot de smelt gaat tollen waarna je de smelt in een vloeiende, onondoorbroken en snelle gang in de vorm giet waarbij je vooral de vlam goed op de uitgietopening van het smeltbakje gericht blijft houden. Daarna open ik vlot de mal en gooi het gietsel in water om een fijne kristalstructuur te bevorderen.

Dit is dus zoals ik het heb geleerd en wat bij mij nog nooit tot problemen heeft geleid.

O ja, ik heb ondervonden dat bij een dergelijke oven de hitte nogal terug slaat en het dus wel zo prettig is om handschoenen te dragen.

@ Freddy, hij is prachtig die slingergieter van je :D

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
diana
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 20-07-2010, 14:15
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Weert
Contacteer:

Bericht door diana »

Op school leerden wij af te lessen in water. Ik hoorde echter van een oudere goudsmid ooit dat je goud beter in spiritus kan aflessen.
Doet iemand dit? En wat zijn daar dan de voor-/nadelen van?
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Freddie, ik had het over een super simpele giet installatie, niet zo'n luxe ding als de jouwe.
Ik is maar een arme goudsmid :mrgreen: .

Met gieten kan heel veel misgaan, maar als je de regeltjes volgt valt het wel mee.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ik hoorde echter van een oudere goudsmid ooit dat je goud beter in spiritus kan aflessen.
Doet iemand dit?
Ik les eigenlijk het meeste in spiritus geel/witgoud zilver.

Daar is wel meer over te vinden op het forum achter de zoek functie.


Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Diana dat wordt zeker gedaan, ik heb 3 verschillende dingen geleerd.
Lessen in water, lessen in spiritus en gewoon niet lessen.

Ben er nog niet uit welke beter werkt

Maar gebruik de zoekfunctie eens hier, ik denk dat er al heel wat vragen zijn beantwoord

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... n+spiritus

En ik zet mn gietmal altijd schuin en toch was ie laatst ontploft.... vergeten mn mal te verwarmen hehe.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Iets over het exploderen van metaal: tot nu toe hoor ik alleen maar dat het gebreurt bij mallen die helemaal uit staal bestaan, zoals gietstaken etc. Kan metaal ook uit gietflessen spatten ten gevolg van condensvorming? Alleen door condensvorming dus, dus niet door andere manieren waardoor er wat vocht in de mal kan komen! Die gietflessen worden namelijk niet echt voorverwarmd. Ze staan wel dicht bij de vlam, maar dan nog komt er weinig warmte bij als je met de LT smelt.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Plaats reactie