Zilversoldeer (hardheid)

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Roberto, het is een mooie Samovar die je goed moet behandelen.
Als hij van messing is gemaakt en de kraan is er met tin aan gesoldeerd dan moet het goed te repareren zijn.
Voorwaarde is dat je de gehele kraan er af haalt, de te solderen vlakken goed schoonmaakt en opschuurt voor het solderen.
Daarna is met een brander en met tin (er tussen) het weer te solderen, een bout zal toch meer tin aan de buitenkant knoeien en sporen achterlaten
Of het de verzilvering geheel intact blijft is moeilijk te zeggen, als het voorzichtig gedaan wordt en het wil ook nog een beetje lukken om hem meteen op de juiste plaats te krijgen zonder dat je corrigeren moet dan zal het bijna niet zichtbaar zijn denk ik.
Een zilversmid die ervaring heeft met grote stukken moet dit zonder probleem kunnen doen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Roberto67
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: maandag 05-03-2012, 15:44
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Enschede

Bericht door Roberto67 »

Ik heb vandaag een antwoord gehad van de edelsmid maar die kon mijn samovar niet maken. Ik moest hiervoor naar een loodgieter of een ander groot bedrijf toe gaan om het te laten maken. Wel een beetje raar dat zij dat niet kan. Dan nog maar even verder zoeken op google. Als er nog iemand meer tips heeft hoor ik dit graag.

Roberto
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Naar een loodgieter :shock: :shock: :shock: dat is een zeer slecht advies welke op zich al geen reclame is voor deze edelsmid, onvoorstelbaar.
Even doorzoeken en anders moet het hier via het forum toch te klaren zijn dunkt me.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Bericht door Kraai »

Willem Parel schreef:Naar een loodgieter :shock: :shock: :shock: dat is een zeer slecht advies welke op zich al geen reclame is voor deze edelsmid, onvoorstelbaar.
Even doorzoeken en anders moet het hier via het forum toch te klaren zijn dunkt me.
Het voordeel van een loodgieter is dat hij zich bewust is van het verbod op loodhoudend soldeer.
Alleen tin met 3% zilver mag nog gebruikt worden voor iets wat met water voor consumptie in aanraking komt.

De meesten van ons hebben nog lood/tin soldeer liggen.

Groet,

Jan
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Roberto67 schreef:Ik heb vandaag een antwoord gehad van de edelsmid maar die kon mijn samovar niet maken. Ik moest hiervoor naar een loodgieter of een ander groot bedrijf toe gaan om het te laten maken. Wel een beetje raar dat zij dat niet kan. Dan nog maar even verder zoeken op google. Als er nog iemand meer tips heeft hoor ik dit graag.

Roberto

Ligita Brinkman in enschede? Misschien wil zij het wel doen. En je kunt altijd Brans Almelo proberen. Die doen wel veel.

Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik zou het eens bij Zilversmeden proberen
Vraag eens rond bij het Gilde van Eloy in Schoonhoven
Daar zitten er zeker een aantal bij. Zilversmeden is groot werk, goudsmeden het klein werk, heeft niets met het metaal te maken.
Een goudsmid werkt ook met zilver etc.
Dus een zilversmid heeft meer weet van hoe en wat monteren.

Ikl ken hier een loodgieter die zei, ik zou dat niet repareren, ik ben goed voor de pijpen in de vloer.
Daarbij zullen er veel tegenwooridg persen ipv solderen :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie