Zilversoldeer (hardheid)

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Zilversoldeer (hardheid)

Bericht door Flora »

Gebruiken jullie meestal hard of middelhard zilversoldeer voor de 'gewone' toepassingen? En dan bedoel ik het dichtsolderen van hangerogen, het solderen van hangerogen aan een hanger, het dichtmaken van ringen etc. Bij ons op de cursus leren we allemaal solderen met middelhard soldeer. Van Drijfhout, dus dat staat qua smelttemperatuur gelijk aan het harde soldeer van Bijou Moderne, voor zover ik weet.

Al mijn gesoldeerde werkstukken zijn hiermee in elkaar gezet en ik wil dat de kwaliteit zo goed mogelijk is. Ik heb ergens op dit forum gelezen dat hard soldeer bros kan zijn, dus misschien is middelhard soldeer sowieso de beste keuze?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik gebruik bij zilver altijd nr 1 omdat dit de sterkste verbinding geeft maar vooral omdat dit het minste kleurverschil geeft.
Dat laatste is bij zachtere soorten nogal hinderlijk.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Dank je voor je antwoord. Gebruik je dan het harde soldeer van Drijfhout of van Bijou Moderne? Want de smelttemperaturen zijn verschillend. En kleurverschil is me nog niet opgevallen, misschien als het sieraad oxideert?
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

hoe hoger de smelt temp hoe harder
ik gebruik altijd 800/770 als ik dan een reparatie heb kan ik lager gaan zitten (of als er een moeilijk soldeer puntje aan zit..)
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Klopt. Bij ons heeft middelhard soldeer een smeltpunt van 760 graden en hard soldeer een smeltpunt van 800 graden, dus dan zit ik met middel wel goed, lijkt me.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

er werd mij later verteld dat 800 voor emailleren is en dus eigenlijk extra hard soldeer is en 770 hard soldeer...
hang me er niet aan op hoor! er word me zoveel verteld soms :roll: :mrgreen:
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Klopt, een van mijn boeken zegt ook zoiets. En het hangt dus kennelijk van de producent af wat gecategoriseerd wordt als 'hard' of 'middel'. Ik ben benieuwd of anderen hier nog wat over te zeggen hebben. In ieder geval bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilversoldeer (hardheid)

Bericht door Erika »

Flora schreef:Gebruiken jullie meestal hard of middelhard zilversoldeer voor de 'gewone' toepassingen? En dan bedoel ik het dichtsolderen van hangerogen, het solderen van hangerogen aan een hanger, het dichtmaken van ringen etc. Bij ons op de cursus leren we allemaal solderen met middelhard soldeer. Van Drijfhout, dus dat staat qua smelttemperatuur gelijk aan het harde soldeer van Bijou Moderne, voor zover ik weet.

Al mijn gesoldeerde werkstukken zijn hiermee in elkaar gezet en ik wil dat de kwaliteit zo goed mogelijk is. Ik heb ergens op dit forum gelezen dat hard soldeer bros kan zijn, dus misschien is middelhard soldeer sowieso de beste keuze?
Ik leer mijn cursisten altijd te beginnen met zo hoog mogelijk soldeer. Dus ja ik soldeer ook met extra hard (althans nu weer want het cadmium soldeer ging nog hoger met alleen hard, alleen mag dat weer niet meer). En dan naar hard, middel en zacht is het ultieme laatste middeltje, bij reparaties nog wel eens maar eigenlijk zoveel mogelijk hard


Per producent is er een verschil de smelttemp staan wel aangegeven. Let wel op dat je cadmium vrij hebt, al vraag ik me af hoe ze het willen meten of er wel admium in zit
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Hoi Erika, dank je voor je uitleg. 760 graden als smelttemperatuur geldt toch als hard? Ik heb in een ander topic gelezen dat bij een andere producent 740 graden al als extra hard geldt. Of er cadmium in het soldeer van Drijfhout zit weet ik niet, daar is niets over gezegd... Eigenlijk zou je er ook gewoon op moeten kunnen vertrouwen als je zoiets bestelt bij een groot bedrijf dat het safe is...
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Ik heb de site van BM ff gecheckt en daar is extra hard soldeer 750 graden (het smeltpunt). Vreemd dat daar zoveel verschil in zit bij fabrikanten... ik voel me nu in ieder geval wel safe met mijn middelharde soldeer van Drijfhout van 760 graden.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

als je in het boek kijkt van bijou dan zie je bij de hogere (en bij goud ook de lagere) temperaturen een verschil met de solderen van bijv drijfhout (met cadmium staat in het boek) en het soldeer zonder.
Zonder het cadmium is volgens mij het bereik minder ver...

Maar ik denk dat je dus met cadmium hebt, wat officieel dan weer verboden is sinds december, ook voor ons. Maar hoe ze het willen controleren op naadjes van 0.01mm!?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Bedankt voor de info, ik ga dit navragen bij mijn lerares... Waarom is cadmium verboden? En het zal idd moeilijk te controleren zijn. Nederland heeft wel heel veel regels, maar of men zich daar nou altijd aan houdt...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Moet je aan europa vragen, Tis in elk geval gif!

kijk maar op de site van bijou staat het ook vermeld, het is hier voor december ook vermeld. Het is in heel europa op alle vlakken. Zag bij de kofferwinkel al grote labels met cadmiumfree koffers
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Roberto67
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: maandag 05-03-2012, 15:44
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Enschede

Bericht door Roberto67 »

Hallo ik heb een vraagje over een zilveren theepot die bij de kraan en bij het stuk waar de kraan aanvast zit lekt. Ik heb enkele dingen geprobeert maar het blijft lekken. Het is een antieke theepot van mijn vriendin. Vandaag heb ik met een medewerker nog geprobeert het te solderen. Na het solderen hebben we water erin gedaan en bij het koken van het water begint het te druppelen. Niet snel achter elkaar. Ik heb wat foto's van de theepot gemaakt maar ik weet niet hoe ik ze hier moet plaatsen.

Roberto
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Misschien een paar domme vragen, maar bedoel je misschien met de kraan de tuit? Dat ding waar het water mee uit schenkt?
Begrijp ik het goed dat je het water in de zilveren theepot doet en deze vervolgens aan de kook brengt?
Waarmee heb je getracht de tuit te solderen?

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Plaats reactie