Vuil in goud?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Smidje ik heb dus beiden in de praktijk geleerd. De een deed alles wel in spiritusa en de ander juist echt echt niet ..

ik vind water goed werken en dat haal ik makkelijk uit de kraan. :)

En ik begrijp het stukje metallisch koperverder in je metaal smeden en of walsen, dat roze van goud als je het hebt afgelest.

Maar deze discussie staat al op het forum he, spiritus of water. En daar is ook uitgekomen dat ieder een eigen manier heeft en dat ze beide werken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Rob67ert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 24-04-2012, 11:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: maarn

Bericht door Rob67ert »

Zowel met water als met spiritus geprobeerd.
Het afkoelen doe ik door het goud al bewegend door de vloeistof, dit om gasvorming rond het materiaal tegen te gaan.
Het enige verschil vind ik dat je bij spiritus een roze kleur krijgt welke er alleen met schuren af komt.

De breuken zitten over de gehele lengte na het walsen van het gegoten model en het lijkt er op dat ze vanuit de buiten kant naar binnen gaan.

Als ik de breuk goed bekijk lijkt het er op dat de kristallen aan de buiten zijde groter zijn dan in de kern, dat lijkt mij door het gieten te zijn ontstaan, snellere afkoeling buitenzijde door kouder gietijzer (ja wel goed verwarmt tegen condensvorming).
Het smeden lijkt mij hiervoor de beste oplossing.

Ga straks eens met wat 18k proberen, dit om uit te sluiten of het niet niet aan mij ligt :-)
En evt. iro metaal proberen, waar kan ik dat ergens krijgen?
Als dit niet lukt gaat het bij het oud goud, waar kan ik dit het beste inleveren eigenlijk?
Alvast bedankt voor de vele tips.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Rob67ert schreef: Het enige verschil vind ik dat je bij spiritus een roze kleur krijgt welke er alleen met schuren af komt.
.
Even verwarmen en in de vitrex of vitriool, weg ros?. :D
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Rob67ert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 24-04-2012, 11:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: maarn

Bericht door Rob67ert »

Deze week wat 18krt goud gesmolten, gewalst zonder probleem.
Ligt dus niet aan mij :-) maar aan het goud :-(
Ik las een opmerking over Irometaal, wat is het en waar kan ik dit krijgen?
En waar kan ik nu het beste het oude goud omwisselen?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Aspasia schreef: En als het dan nog niet lukt bestaat er ook nog iro metaal en daar moet je 2% van bij doen en dan is je goud ook schoon.

Gr Freddy
Rob67ert schreef: Ik las een opmerking over Irometaal, wat is het en waar kan ik dit krijgen?
En waar kan ik nu het beste het oude goud omwisselen?

FREDDY :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ja :?:

Fischer duitsland, Karl Fischer.


http://www.goldschmiedebedarf.de/

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Re: Vuil in goud?

Bericht door Lize Bouwman »

Ok, en stel nou dat ik idd te heet heb gestookt. En dus koper heb verbrand. Wat dan??
(Reactie op oud topic, maar nog steeds relevant)
Ik vraag me ook af wat nou kersenrood is. Een beetje dat donkere aubergine kleurtje?
Perfecte imperfectie.
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Re: Vuil in goud?

Bericht door Lize Bouwman »

De kersen bij de boer van boer zoekt vrouw zijn toch wel wat roder.. toch meer richting de snoep-kersjes. Iets donkerder dan aardbeien of gelijk aan.. :red: beetje zó rood..
Perfecte imperfectie.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Vuil in goud?

Bericht door Sinterklaas »

Als je een goud legering zo heet stookt dat je legering veranderd is het alleen een probleem als:
Je gehalte te laag is geworden.
De kleur niet meer is wat je wilt (subjectief).
Het materiaal problemen gaat geven met verdere bewerkingen (bijv scheuren tijdens walsen of buigen)

Kersen rood is kersen rood :) Dat is dus best fel.

Als je uitgloeid ga je dus richting het kersen rood. Mocht je het werk te heet maken dan zal het als je voorzichtig bent eerst gaan zweten. Je ziet dan dat er druppeltjes metaal op je werk komen. Je zit dan heeeeel dicht tegen het smeltpunt aan.
Ben je minder voorzichtig (rustig) met uitgloeien en maak je het te heet dan zie je het niet zweten en smelt het gelijk.

Probeer maar eens op een oefen stukje zilver. Langzaam heet maken dan zie je dat je het best rood kan maken zonder dat er iets gebeurt.

Als het rood is dan haal ik altijd de vlam weg en als het rode weg is. Dan is het metaal grijzig/zwartig (goud ook) dan les ik pas af. Dus niet roodgloeiend aflessen.

De beste manier om te weten of je goed hebt uitgegloeid is door te voelen of het metaal zacht(er) is geworden. Dus verder walsen, trekken of buigen.
Plaats reactie