Vragen over o.a voorsolderen en blits beits

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Sena
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: donderdag 07-06-2012, 23:17
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Vragen over o.a voorsolderen en blits beits

Bericht door Sena »

Hoi Hoi,

Ik ben bezig met een hanger voor mijn neef. Een rond uitgezaagde plaat uit zilver (1mm dik) en daarop wil ik een symbool solderen (uitgezaagd uit zilver 0,5mm dik). Nu heb ik gelezen dat je dit symbool eerst moet voorsolderen. Hoe die je dit precies?
Hoe voorkom je dat het symbool gaat "drijven"? Met een soldeerpin het symbool op zijn plek houden? En wat als er soldeer over het plaatje vloeit? Hoe kan je dit voorkomen?
Ook wil ik de ondergrond zwarten. Nu heb ik blitsbeits gekocht en ik heb gehoord dat je dit gewoon met een kwastje aan kan brengen maar dat dit erg nauwkeurig moet, want eenmaal erop is moeilijk er af te krijgen. Kan ik eerst blitsbeitsen en dan het symbool er op solderen? Of moet dit als laatste stap?
Ik denk er ook over om een kader om de cirkel te solderen, dit wilde ik doen als het symbool op de cirkel zit gesoldeerd. Is dit de goede volgorde.

Ik ben een beginner en kan alle tips en hulp goed gebruiken.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Je kan greinen steken om het te solderen op zijn plek te houden en blitsbeitsen is voor mij de ena laatste stap. na beitsen polijst ik vaak nog na, met de hand of met de machine. Om de hoger liggende delen weer mooi wit te krijgen.

Blitsbeits zal wegbranden bij solderen, dus moet je het altijd weer nabewerken

dus solderen , afwerken polijst, nauwkeurig aanbrengen (maar ik heb vaak last van net niet helemaal nauwkeurig) en dan nog een keer met de wolbuf na polijsten


Grein is een stukje metaal welke voor een deel wordt losgestoken en omhoog komt te staan.
Je kan ook met binddraad (getordeerd) vastbinden. Het ligt aan het model wat het makkelijkst en beste werkt.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Voorsolderen houdt in dat je je soldeer alvast op het kader wat je op je indergrond wilt solderen laat smelten. Even in de vritiool en daarna lan je beide delen aan elkaar solderen.

Doe je dit niet dan moet je je pioenen naast het kader leggen en heb je zeker soldeer wat naast je kader vloeit en lastig te verwijderen is.

Je kan voorkomen dat soldeer op je plaatje vloeit door dit in te smeren met grafiet of een papje van water met brusselse aarde maar echt eenvoudig is dat niet om het nauwkeurig langs je kader aan te brengen
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
angelloveeinstein
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 27-07-2010, 8:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door angelloveeinstein »

hoi,

voor solderen doe je inderdaad eerst op het logo, met midden soldeer. niet teveel, want dan gaat tie idd drijven, maar ook niet te weinig want bijsmeren lukt niet meer. zorg dat de plaatjes van te voren precies vlak zijn en goed aansluiten dus. ook zou ik het tussendoor niet in de vitriool doen, omdat de borax (of wat dan ook) opnieuw zal werken, als je het afkookt krijg je weer een fijnzilver laag die je eraf moet schuren. niet nodig dus! midden soldeeer omdat als je het weer verwarmd om vast te solderen (focus de vlam eerst op de onderplaat, als die warm is op het geheel) het soldeer harder wordt (iedere keer als het vloebaar is geweest verdampt er materiaal (volgens mij eerst zilver daarna pas koper, weet ik niet zeker), waardoor de legering veranderd, waardoor de smelttemperatuur omhoog gaat). je kunt dus voor de soldering erna weer midden gebruiken.

vooraf beitsen werkt ook niet omdat je opp dan niet meer schoon is, maar een oxide laag heeft en je soldeer hecht daar niet aan.

en als ik heel precies moet werken, brenk ik blits aan met een cocktailprikker

greintjes zou ik ook niet doen, want volgens mij zie je dat toch?

en een kader kun je heel makkelijk doen! werkstuk op zijn kop, dus logo onder en dan op een mooie vlakke steen leggen, kader eromheen doen en aandrukken dan komen het kader en het logo op dezelfde hoogte. aan de acterkant solderen en dan hups nog een hangoog eraan.

succes!
het wordt altijd weer morgen
Gebruikersavatar
Sena
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: donderdag 07-06-2012, 23:17
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door Sena »

Ahh wat een goede tips. Jullie hebben er echt de tijd voor genomen om te reageren. Waardeer ik zo erg!!

Het gaat om dit

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

mooi resultaat Sena !!!! =D>
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Wat al gezegd is, het soldeer eerst laten vloeien aan de achterkant van het logo.
Maar wees niet te royaal anders zal het soldeer er onderweg "puilen" en dan krijg je geen strakke randen.
Desnoods leg je het logo na het voorsolderen op een stukje schuurpapier of op een schuurlatje en schuurt het meeste soldeer weer weg zodat er maar een dun laagje over blijft.
Vooral op de uiteinden van het logo letten, dat daar ook soldeer zit, als daar onvoldoende zit willen ze nog wel eens een beetje ruimte hebben waar kledingvezels achter gaan zitten.
Na het solderen en schuren alles goed afkoken en het soldeer en de plek op de ondergrond goed insmeren met vloeimiddel en daarna afsolderen en het logo op de plek houden met je soldeerpen.
Je zou ook nog 2 pennetjes aan de achterkant van het logo kunnen solderen en dan op de juiste plaats 2 gaatjes boren in de ondergrond, dan heb je hem altijd goed gepositioneerd, na het solderen kun je
aan de achterkant de pennetjes (0.8 draad) zo weer afknippen en glad schuren.
Blitsbeits moet je nooit voor het solderen gebruiken, net wat Erika zegt, de 1 na laatste behandeling, beitsen en afpolijsten.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Sena
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: donderdag 07-06-2012, 23:17
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door Sena »

Ahh die tip van de pinnetje, had ik nou nooit op gekomen! Thanks!

Ik ga er na het weekend mee aan de slag. Dank jullie wel.

Voor alle duidelijkheid, op de foto liggen de twee delen op elkaar, deze zijn nog niet klaar of gesoldeerd :)
Gebruikersavatar
Sena
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: donderdag 07-06-2012, 23:17
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door Sena »

Oke, hij is gesoldeerd!

Afbeelding

Had eerst wat middel soldeer op de achterkant van het logo gedaan maar vond het heel moeilijk om te weten wanneer het te veel of te weinig was (eerste keer, dus nog geen ervaring mee). Ik dacht te veel, dus heb er wat af geschuurd.
Toen ik het vast gesoldeerd had bleek het toch te weinig soldeer geweest te zijn, op een enkel hoekje zat geen soldeer. Toen met 2 iniminie pioentjes nog maals gesoldeerd. Toen ging het natuurlijk wel naast het logo vloeien maar ik heb de hoekjes zoveel mogelijk scherp geprobeerd te vijlen achteraf.
Bij de eerste keer solderen heb ik het logo en de cirkel vastgehouden op zijn plek met een pincet, geen goed idee. Want er zaten gekke deukjes op de plek. Ook is de cirkel wat bol gaan staan. Maar omdat er nu een logo op zit die dikker is, is het erg moeilijk weer vlak te krijgen. Ben met kunstof hamer, vlaktas en dik papier aan de gang geweest maar echt perfect plat krijg ik het niet meer.
Dus best wel veel foutjes, maar voor een eerste keer..

Nu net de cirkel voor het kader gemaakt hopelijk kan ik hem snel afhebben.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

't Is dat je het allemaal " opbiecht". maar op de foto ziet het er puik uit !!!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
margoke
Actief lid
Actief lid
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 23-07-2011, 10:55
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Aalten

Bericht door margoke »

ziet er goed uit en je leert hier wel door en anders ik wel door al deze leerzame reacties .

groetjes margoke
Gebruikersavatar
Sena
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: donderdag 07-06-2012, 23:17
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door Sena »

Dankjewel!

Loop ik bij het vast solderen van het kader, terwijl het logo op zijn kop ligt, nog risico dat het logo gaat "lopen" ?

Ik stel veel vragen he? Beter gewoon proberen, haha!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

moet je het kader met zachter soldeer doen. En ja je hebt kans dat het gaat lopen als je teveel stookt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Sena
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: donderdag 07-06-2012, 23:17
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door Sena »

Het is goed gekomen.

Niet perfect, maar veel geleerd.

Morgen komt de hanger als het goed is met aangetekende post aan bij de jarige job, ben benieuwd wat hij er van vind!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Hij is echt mooi geworden !!! ;)^
Dat randje er omheen geeft hem een mooi kader.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie