Wat groeit er in mijn vitrioolbad?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

akkasilver schreef:Maar dit lijkt toch meer op viezigheid... :mrgreen:
:idea: :idea: :idea: Heleen, jij ziet dat het het atelier van Ari is en je komt ineens met een ingeving......brillant !!! :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Of het helemaal verzadigd was weet ik niet. Maar er was in ieder geval een aantal grammen in opgelost. Maar dat was salpeterzuur en dit is zwavelzuur.

Aangezien Argentium geen koper bevat denk ik niet dat het neergeslagen koper is. Dat heeft doorgaands ook een iets andere kleur.
Niet koper rood maar wel rossig/bruinig. Ik was destijds in ieder geval verbaasd en nieuwsgierig. Een klein tikje tegen het stuk metaal zorgte ervoor dat alle metaal kristallen loslieten en langzaam weer oplosten.

Dat je soms kristallen in je vitrex bad hebt of in je vitriool kan komen door vitrex of sparex kristallen die als het bad erg koud wordt rekristaliseren. Misschien ook borax kristallen bij een oud bad.

Bij Ari is het metaal dat uit de oplossing vrij komt. Ziet er idd niet fris als metaal uit maar is het echt wel. Welk metaal kan alleen Ari gaan testen :P Dat wordt vissen met ringen :mrgreen:
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ik dacht koper uit 'traditioneel' zilver, dat Ari ze misschien beiden in de vitriool doet. Ben benieuwd..
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Toch interessant wat er zo voorbij komt als iemand zo lang met zijn vitriool kan doen he...
Gebruik je dan ook nog echt zwavelzuur Ari of is het Vitrex.
Ik vervang mijn Vitrex om de paar maanden omdat na ?zoveel?tijd het ingehangen zilver grijs en donker wordt.
Dus tijd om verzadigd te braken heeft het bij mij niet.
Ik heb ook heel lang Sparex gebruikt maar ben weer teruggevallen op Vitrex omdat dat toch langer mee gaat.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ik gebruik dus zwavelzuur, omdat ik ooit het gevoel had dat vitriool witter en sneller werkte. Dit bad heb ik wellicht te geconcentreerd gemaakt. maar die concentratie varieert vaak omdat het indampt omdat ik vaak vergeet de deksel erop te doen.
Ik leng het dan weer aan en ja, welke verhouding is het dan nog.
Ik gebruik dit bad uitsluitend voor zilver, omdat wanneer je vitriool voor zowel goud als zilver gebruik je zult bemerken dat de gouden artikelen na enige tijd worden "verzilverd" .
Zwavelzuur heb ik onlangs gekocht bij de Hazelaar in Soest 1 liter 18.5% en een liter 37% voor een habbekrats bij een nog echte drogist.
Voorheen had ik een 5 liter glazen fles gekocht bij die drogist waar nog een bodem zwavelzuur in zat. de geslepen dop zat muurvast en heb die fles toen toch meegenomen en een gaatje in die fles geboord. Dat was een 32% oplossing. Geen idee dus wat er naast die percentages in dat zwavelzuur zit. Die 32 % oplossing heeft nooit dit soort verschijnselen gegeven. Nu ga ik nog even uitproberen welke van die andere 2 dit veroorzaakt.

ari
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb al jaren gewoon vitrex op de bank staan (wel verwarmt) wat ik zowel voor zilver als goud gebruik en om de 4 a 5 maanden vervang.
Ik heb nog nooit last gehad dat mijn gouden voorwerpen een zilverlaag kregen.
Ik moet toegeven dat zwavelzuur mooier wit afkookt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Eigenlijk ben ik geen scheikundige (ga natuur- en sterrenkunde doen en dat heeft wel wat raakvlakken met chemie), dus ik kan niets met absolute zekerheid zeggen, maar toch lijkt dit enorm veel op de kristallen die ontstaan bij redoxreacties. Los eens een theelepel kopersulfaat op in ca. 200ml water en dompel een plaatje zink of ijzer in de oplossing, dan zul je dezelfde kristallen zien, maar dan van koper. Dat is een voorbeeld van een redoxreactie. Het werkt ook bij koper in een zilvernitraat-oplossing (zie foto). Door uitwisseling van elektronen tussen het metallisch koper en de zilver ionen in het water verandert het metallisch koper in koper ionen (het koper lost dus op) en veranderen de zilver ionen in de oplossing in metallisch zilver (het vormt dus kristallen). Wat er in het bad van Ari exact reageert kan ik niet zeggen, omdat ik niet weet welke metalen er in het bad aanwezig zijn en omdat mijn redox-tabel, waarmee redoxreacties voorspeld kunnen worden, te beknopt is, maar het moet een redoxreactie geweest zijn. In tegenstelling tot neerslagreacties, waarbij de neerslag naar de bodem zakt, ontstaan bij redoxreacties de kristallen op de grens tussen het metaal en de oplossing, omdat daar de elektronen-overdracht plaatsvindt, exact zoals te zien is op de foto in mijn post en bij Ari. Wel kan ik zeggen dat mij dit de meest logische verklaring lijkt en dat zeer waarschijnlijk hoog tijd is voor een nieuw bad, Ari :P. Ik moet er wel bij vermelden dat het helaas vrijwel onmogelijk is om zonder voorkennis van chemie het principe van redoxreacties te begrijpen.

Afbeelding
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Als ik je dan goed begrijp zou het dan om of neergeslagen koper moeten gaan of om germanium, gezien de kleur eerder germanium maar kan daar al genoeg van in het bad zijn opgelost ?
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Dank je wel Latinitas, wat een fraae uiteenzetting en dito foto.
Ik heb al een nieuw bad aangemaakt en ga het uittesten met argentium, want dat is pas sinds kort in mijn werkplaats aanwezig en laat de uitkomst natuurlijk hier even weten.
Maar nogmaals dank!!!

Ari
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Leuk en duidelijk uitgelegd, en prachtige foto. :)
Redoxreacties, dat is lang geleden voor mij... ;) Maar nu snap ik het weer een beetje.

@Smidje, het is volgens Latinitas dus geen 'neergeslagen' metaal (dat zakt kennelijk naar de bodem) maar het zijn metallisch geworden metaalionen. Bijvoorbeeld: koperoxide (=koperionen met zuurstofionen), of een ander metaaloxide, zit opgelost in het bad. Door de redoxreactie trekken de positieve koperionen negatief geladen electronen aan: van positief geladen Cu ionen veranderen ze naar ongeladen deeltjes Cu (vaste stof) en als kristallen gaan ze op het grensgebiedje (de ring) zitten.
Maar het zou dus ook een ander metaal kunnen zijn.

Is Germanium het metaal dat in Argentium zilver zit?

Zou het ook nog een mix kunnen zijn van allerlei metalen die opgelost in het badje zaten?

Ik vraag me nu alleen af wanneer (waarom) zo'n redoxreactie plaats gaat vinden in je vitrex/vitriool badje. Is dat dan als het bad verzadigd raakt? Of heeft de chemische reactie gewoon tijd nodig en komt de kristalvorming doordat de ring van Ari een paar uur in het badje zat?
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Ha ja, ik dacht net Latinitas kan misschien uitkomst brengen. En inderdaad, redox en de verdringingsreeks. Maar verder kwam ik niet. (Op school alleen ooit een stuiver 'verkwikt'). Ga toch nog even checken bij mn scheikundige. Ik dacht aan neerslag (bv. germaniumboraat?) maar wist niet dat neerslag op de bodem zakt (ok, wel logisch gezien de term) en alleen metaal op het andere metaal neerslaat.
Heleen
(PS Dank Willem voor het compliment. Althans zo vat ik het maar op. :) )
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
ancientringbearer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 29-03-2013, 22:53
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Rotterdam

Bericht door ancientringbearer »

Ik ben chemisch analist dus ik weet ietsje meer over chemie en neerslagen.
OK als aller eerst is het een neerslagreactie wat plaats gevonden heeft in het badje.
* Wat het precies is kan ik niet zeggen, want ik weet niet wat er allemaal in het badje heeft gelegen. Wel kan ik zeggen dat het metaal van de ring geen reactie heeft aangegaan met de neerslag, want de ring is niet opgelost of heeft een vreemde kleur gekregen.
* Bij een neerslagreactie ontstaat er een zout dat niet meer oplost, ook niet na roeren. Een aantal zouten kunnen het dan geweest zijn zoals zilverchloride. Maar let op het kan ook iets anders zijn.
* Als het zout eraf viel en daarna deels oplost dan is je badje deels ingedampt (water is dan voor een groot deel verdampt) en een zout is dan deels neergeslagen. Als je het badje roert kan een deel of bijna alles weer oplossen.
* Ik weet niet wat voor zuur je hebt gebruikt, want sommige zuren zijn namelijk al vervuild door metalen. (Vaak zijn die ook erg goedkoop)
* redoxreacties lijkt mij stug, want dan moet er namelijk een klein beetje stroom door het metaal lopen.

Maw, het is denk ik tijd voor vervangen wat de oplossing, want er zal wel heel wat aan vervuiling inzitten. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Altijd geinteresseerd in alles wat maar met zilver- goud en brons te maken heeft.
Plaats reactie