roudgoud kleurt geel bij solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
jan22
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 13-10-2012, 15:45
Ervaring: Professioneel goudsmid

roudgoud kleurt geel bij solderen

Bericht door jan22 »

Help! Ik ben een ring van roodgoud aan het solderen en deze kleurt na het solderen geel. Dit is er wel af te schuren en polijsten, maar een deel van de ring staat een versiering op. deze wil ik er niet afvijlen/polijsten. Weet iemand waarom het roodgoud geel is gekleurd? Is dit op een of andere manier nog weg te halen (soms verwarmen en aflessen in spiritis?)
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Zeker weten dat her roodgoud is en niet roodverguld?!
toevallig as we speak met een drie kleur ring bezig waarvan de basisring roodgoud 14 kt is en ik heb geen geel gehad. Wel bij het roodgoudendraadje na uitgloeien maar dat was kwesite van afkoken

ik werk met boraxpoeder
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
jan22
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 13-10-2012, 15:45
Ervaring: Professioneel goudsmid

roudgoud kleurt geel bij solderen

Bericht door jan22 »

Ja het is zeker door en door roodgoud. Is zo gegoten bij de gieterij. Als ik de binnenkant van de ring schuur zie ik ook weer roodgoud. Alleen daar waar ik niet kan schuren (door versiering) blijft het bovenste laagje geel.
Nog nooit gehoord dat roodgoud geel kleurt bij solderen. Het was daarom ook even schrikken. En hoe krijg ik het nu weg?
Ak hoop dat iemand het weet..
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Uitgloeien en afkoken?

als je aflest in spiritus wordt vanzelf al roze, geelgoud wordt dan ook roze
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
jan22
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 13-10-2012, 15:45
Ervaring: Professioneel goudsmid

roudgoud kleurt geel bij solderen

Bericht door jan22 »

Hep de ring uitgegloeid en afgekookt. Maar het helpt helass helemaal niks. Hetgeen waar ik het gele laagje al af geschuurd had blijft mooi rood nu. Maar het deel met versiering wat ik niet geschuurd had is nu nog steeds geel.
Heeft niemand ooit gehad dat roodgoud geel kleurt na solderen? Dit hoort niet te gebeuren?
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

het lijkt wel alsof het oper in het roodgoud aan de oppervlakte verdwenen is... een beetje zoals je hebt na het gloeien en aflessen, als je dan een koperoxide aan de oppervlakt hebt, gaat die weg in de vitrex/vitriool.
Maar om bij een 14kt RG al het koper aan de oppervlakte weg te krijgen, vind ik dit toch wel een sterkte truuk...
Neen, als het koper uit de opervlaktehuid is (wat mijns inziens hier het geval is), is er niet zo meteen een oplossing om er terug koper in te krijgen, behalve de fijngoudlaag aan de oppervlakte mechanisch te verwijderen.
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Karin13 »

Ik ben maar een leek, maar het klinkt alsof het koper verbrand is.
Kan het komen door te heet te solderen?
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Heb je goed borax gebruikt?
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Luc en Karin hebben gelijk.
Roodgoud verliest zijn koper uit het oppervlak na solderen als je het niet goed afdekt met borax.
Uitgloeien en aflessen bevorderd het verlies van koper uit het oppervlak. Als je dat al gedaan hebt is het enige dat overblijft polijsten totdat je weer op koper terecht komt.
Voor de versiering kan je dat met borsteltjes met b.v. wit vet doen en waar het kan eerst schuren en dan polijsten.

Als je dit wilt voorkomen volgende keer moet je alles wat heet gaat worden goed in de borax of blanka zetten. Niet die groengele troep fluoron maar echt iets dat een zuurstof werende laag geeft.
Je kan bij een ring ook het deel wat lastig te polijsten is in water zetten zodat het koper aan het oppervlak zeker niet oxideert. Zo snel mogelijk solderen en niet heet in het zuur gooien. Als je het afkookt, zo kort mogelijk in niet te heet zuur. Dan heb je de minste problemen met kleurverlies.
Bij de Diamantair waar ik werk hebben we een roodgouden lijn. Er zit een hanger bij waarbij de diamant ingesoldeerd moet worden. De enige manier om het goud onder de steen rood te houden is de boraxlaag goed aanbrengen en snel werken.

Succes ermee!
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Interessant...
Geeft de borax geen problemen met de diamant Dani?l?
Ik heb ooit begrepen dat borax ook een diamant kan invreten... dit is dus kennelijk een misvatting van mij :(

@ Jan, dit zijn nare leermomenten.
Ben benieuwd of je het goed weet op te lossen.

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Diamant heeft bij normale soldeer temperaturen geen last van boraten.
Saffier en Robijn wel.
Het is zelfs zo dat als je een diamant niet afdekt je eerder kans hebtd hem te verbranden. Meestal werk je dan wel te heet.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Mooi, weer wat geleerd; nu alleen nog toepassen :D

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Hopelijk krijg je de roodgouden kleur weer terug, Jan. Is het een gravure, die versiering? Misschien borsteltjes gebruiken op de hangmotor?

Wat vind je trouwens niet goed aan fluoron, Daniel? Ik kwam het tegen op mijn laatste stage en gebruik het sindsdien omdat ik het prettig vind werken. Ook heb ik geleerd er diamant mee af te dekken.

Volgens het veiligh.blad is de samenstelling: borax, boorzuur, fluorzuur en ammoniak. Ik dacht dat je er wel een goede afdeklaag mee krijgt. Ik hoor het natuurlijk graag als het toch af te raden is...
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Fluoron is erg handig om b.v. snel een ring op maat te maken. Na aflessen hoef je eigenlijk niet af te koken. Gelijk vijlen en schuren en polijsten, klaar :mrgreen:
Als schut middel om zuurstof bij je metaal vandaan te houden werkt het niet goed daar het niet makkelijk een mooie laag op je werkstuk achter laat. Dus in een soldeernaad (goud dan, want op zilver vindt ik het ook niets) werkt het prettig als je snel moet werken zoals ik bij de diamantair, maar als afdekmiddel is het niet zo geschikt.
Als je diamant niet te heet stookt en met zacht of middel soldeerd hoef je het eigenlijk helemaal niet af te dekken. Maar misschien werkt het psychisch :shock: of gebruik je een ander merk dat wel werkt.
Ik kan op mijn werk in Amsterdam bij dingen die mis zijn gegaan bijna altijd zien of er fluoron of een ander vloeimiddel is gebruikt.

Voor roodgoud, goed insmeren met borax of blanka. En op een goede manier de laag aanbrengen en onderhouden.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Na het goede advies van Daniel kan ik alleen deze kleinigheid toevoegen, als je je voorwerp onderdompeld in Blanca en even in de vlam houdt dan vormt zich direct een mooie afdeklaag.
Wel oppassen bij kwetsbare stenen natuurlijk en verdacht zijn op brandgevaar met dat spul op de bank, de fles uit de buurt van je brander houden.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie