solderen met puk vs laser

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
witchqueen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 28-04-2012, 15:38
Ervaring: Professioneel goudsmid

solderen met puk vs laser

Bericht door witchqueen »

Heeft er iemand ervaring met beide technieken en zo ja, waar zit hem nu juist het verschil ?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb geen ervaring met laser (wel met puk) maar mijn inschatting is dat je met laser preciezer kunt werken en dat je de verbindingen wat meer door kunt lassen (dus een steviger verbinding maken).
Maar de laatste puk apparaten zijn ook tot heel veel in staat, maar ik blijf zelf het idee houden dat de puk een ?poor men?s laser? is.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Tomva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 83
Lid geworden op: dinsdag 22-12-2009, 22:40
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Tomva »

Laser is een top apparaat maar vooralsnog voor bijna niemand te betalen. Met de laser kun je op zich korte verbindingen maken die niet eens meer na gesoldeerd hoeven te worden. Denk aan eindoogjes van een collier of een gebroken venetiaanse schakel van minime grootte.
Een puk is naar mijn idee echt alleen puur om dingen even tijdelijk vast te zetten om ze vervolgens te solderen.
Ik denk ook dat je met een laser dieper kunt hechten dan met de puk die echt alleen oppervlakkig een verbinding maakt.

Maar of deze ''kleine'' voordelen van een laser een investering van 10 duizend euro meer waard zijn tegenover een puk is geheel persoonlijk.
If you're good at anticipating the human mind... it leaves nothing to chance
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Ben sinds kort in het bezit van een laser. De laser is toch wel 5 stappen verder dan de PUK. De mogelijkheden zijn ongekend. Je kan zo zuiver op 10e mm een fixatie of las aanbrengen. Goud, titanium en staal (rvs) gaat geweldig. Zilver blijft een moeilijk punt. Voordeel van de laser is dat je materiaal kan aanbrengen/ toevoegen. Denk aan "optoppen" van een pootje van een chaton. Een scheurtje in een voorwerp vullen. Een verbinding maken op materiaal wat maar 0,2 mm dik is. Maar vooral het toevoegen is de kracht. Als je lasert of pukt en dat haalt ergens materiaal vandaan. Dat moet je weer aanvullen. Dat kan met beide machines, maar met de laser in een fractie van de tijd die een puk nodig heeft. Verder kom je met de laser op plekken waar de puk niet bij kan komen. Laser gaat veel meer de diepte in en is ook veel fijner af te stellen. Voor ieder materiaal afzonderlijk zijn instellingen. Verder de warmte. Er komt nauwelijks warmte vrij, dus je kan hele gecompliceerde objecten met hitte gevoelige onderdelen erin laten zitten. Denk aan parels, smaragd etc. Met de PUK zou je een doorgezaagde trouwring weer aan elkaar kunnen "pukken". Met de laser durf ik dat ook daadwerkelijk aan.
Afhankelijk van het materiaal en de frequentie die dan nodig is, geeft de laser een aantal shots achter elkaar. Ik heb er nu in 3 maanden tijd ruim 120.000 shots op zitten. Denk dat bijna 65% van mijn werk nu achter de Leica microscoop van mijn laser gedaan wordt. Ik heb afgelopen twee dagen demos gegeven op de beurs in Utrecht. Mensen staan echt met hun mond open te kijken en te luisteren naar de mogelijkheden. Sterker nog...ze mochten het zelf doen en kregen het met wat aanwijzingen ook nog voor elkaar. Kortom, de laser is eigenlijk geen vergelijk meer met de PUK. Alleen het prijsverschil. Maar dat verschil is het dubbel en dwars waard.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Gefeliciteerd kerel, jij beschrijft de laser exact zoals ik hem altijd had ingeschat, zeker ten opzichte van de Puk.
Ik heb ooit op een open dag bij Bijou Moderne even met een laser mogen werken, vandaar mijn inschatting.
Hoewel ik het een gewelding apparaat vind denk ik niet dat ik (nog) eentje aan ga schaffen.
Tragisch he dat je je te oud voelt om nog te investeren..... :huilen:
Ach ik weet nu een adresje die de kosten er ook weer uit wil hebben..... :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Vragen over de werking van de laser? Kom maar op. Ik leer iedere dag nog bij, maar binnen een paar dagen heb je de basis beginselen al onder de knie. Wat ik al schreef, ik denk dat ik ondertussen 65% van mijn werk achter de laser zit.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Vraag

Bericht door Caty »

Is er iemand in de omgeving van Rotterdam die in het bezit is van een puk, en die voor mij wat puk werkzaamheden zou of willen doen?> Graag reactie's via pb. Groeten Caty.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

goldenwonder schreef: ik denk dat ik ondertussen 65% van mijn werk achter de laser zit.
.....en ik durf te wedden dat het A sneller gaat B beter werk oplevert en C minder afwerken geeft.
Ik denk dat je over een tijdje zegt " hoe heb ik al die tijd zonder kunnen doen" ....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Die tijd ben ik reeds voorbij. Wil en kan niet meer zonder. Maar het mooiste van alles is de tijdswinst. Per dag ongeveer 30 minuten tijdswinst. Vermenigvuldig dat met 5 dagen en dat weer met 40 werkweken in het jaar.

Vooral bij gecompliceerde klussen, waar voorheen de stenen gelicht moesten worden. Of het opvullen van gaten , etc. Het niet tot nauwelijks afwerken na de laser behandeling. Alles bij elkaar leidt dit tot tijdswinst.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Noud Peters
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: dinsdag 18-03-2008, 20:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Sint Anthonis
Contacteer:

Bericht door Noud Peters »

Werk sinds 2001 met een laser, nog steeds de zelfde en een van de beste investeringen die we hier gedaan hebben.
Tijdwinst
meer mogelijkheden
plezier er van
zonder o.a. de laser zou ik met het goudsmeden stoppen.
THERE IS NO WAY TO HAPPINESS, HAPPINESS IS THE WAY
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ik volg jullie discussie hier met interesse en heb een vraag tussendoor.

Stel ik heb bijv. een ring ter reparatie met kwetsbare edelstenen, en de scheen moet gesoldeerd op een lastige plek. Of soms heb je wat dikkere zilveren ringen, waarbij je de scheen niet heet genoeg krijgt als je de ring met de steen onder water wil solderen.

Zijn dit nu typisch reparaties die je met een laser wel kunt doen? Dus als je liever de steen niet licht, omdat de steen kwetsbaar is? Bijv. opaal of smaragd.

Dit kan niet met een puk?

Ik lees van Goldenwonder dat zilver lastig is. Waarom is dat? Kan het wel of helemaal niet?

Alvast dank voor de info!
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Met de Puk lukt dit niet. Voeg is te bros en verbinding gaat niet diep genoeg. Met de laser durf ik het wel aan bij een zware ring. Nadeel met zilver is dat de laser reflecteert op het zilver. Dat los je op met een zwarte stift, waardoor de reflectie verdwijnt. Met de laser kan je ook dieper. Zeker met de "wave" zoals deze ook op de puk zit. ( Instelling zit ook op mijn laserr, dat is bij mij de drie rechthoekige lange pulsen achter elkaar. PUK3 bezitters weten welke ik bedoel) Die trilt ahw. de pulse dieper naar beneden. Slaat wel kraters. Maar deze vul je weer op met zilverdraad en daarna planeer je de gemaakte rups met de laser. Daarna durf ik hem zelfs met de hamer nog even na te kloppen. Maar helemaal tot in de kern van de scheen kom je natuurlijk niet. Zelfs niet met de laser.

Maar de laser brengt zoveel gemak. Wat Noud zei; zonder was ik er misschien mee gestopt. Gaat voor mij wat te ver. Maar ik wil nooit meer zonder!
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Bericht door Kraai »

Bij het puntlassen (Pin moduul van Lampert PUK) lukt het haast niet om de onedele stift (BM08723111)voor een reverspelbeveiliger aan een zilveren sieraad te bevestigen.

TIP: een stukje PDAg 500/500 draad van 2 mm ertussen leggen en het zit onmiddellijk muurvast.

Jan
joesakic187
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 17-02-2008, 20:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: solderen met puk vs laser

Bericht door joesakic187 »

Het is alweer even geleden maar ondertussen zijn er een paar betaalbare lasers te koop: de Dado zie je bij meerdere shops, ca 3300euro, en Drijfhout heeft sinds een paar maanden een goedkopere Orotig van 5000euro. Ze zeggen erbij dat deze machines goed geschikt zijn voor kleine reparaties ed. De vermogens en duurbelasting liggen wat lager in vergelijk met de 10k+ machines begrijp ik uit de specs.

Ik was benieuwd of er mensen zijn die deze machines hebben geprobeerd en wat de ervaringen zijn. Wat kan je hier wel en vooral ook niet mee?

gr Miguel
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: solderen met puk vs laser

Bericht door Sinterklaas »

joesakic187 schreef:Het is alweer even geleden maar ondertussen zijn er een paar betaalbare lasers te koop: de Dado zie je bij meerdere shops, ca 3300euro, en Drijfhout heeft sinds een paar maanden een goedkopere Orotig van 5000euro. Ze zeggen erbij dat deze machines goed geschikt zijn voor kleine reparaties ed. De vermogens en duurbelasting liggen wat lager in vergelijk met de 10k+ machines begrijp ik uit de specs.

Ik was benieuwd of er mensen zijn die deze machines hebben geprobeerd en wat de ervaringen zijn. Wat kan je hier wel en vooral ook niet mee?

gr Miguel

Ook ik ben benieuwd naar de deze lasers. Ik heb met de grotere van Siro dagelijks gewerkt. En af en toe gerepareerd/onderhouden. Dat zijn prima machines. Maar of die kleinere ook zo goed werken zou ik ook wel willen weten.

Zilver is het lastigste te laseren omdat het heel erg reflectief is. Dus je moet of de laser hoog zetten (vermogen) of zwart maken met stift. Als zilver goed gaat met de goedkopere machines dan moet goud ook kunnen.
Ik zou wel willen zien hoe ze een ring scheen laseren. Dus ring op maat en dan een V groef vijlen en die uitvullen met dun draad. Als die lasers dat kunnen dan kunnen ze alles.

Net even gekeken. De Siro SL20 (goedkoopste model) heeft:
average power: 60W
Peak pulse power: 7,5kW
Pulse energy 60 joule.

De Orotig midi heeft :
peak pulse power: 2,5kW

Verder kon ik geen gegevens vinden om te vergelijken.


Dado:
Average power: 150W
Max power (peak pulse?) :1,8kW (Dus de zwakste van de 3)

En dan ook nog:
1 weld per seconde. Dat is super traag. = 1Hz
En moet je bedienen met een app op je telefoon. Blegggggh. Waarom niet gewoon een scherm op het apparaat. :(
Plaats reactie