solderen met puk vs laser

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
witchqueen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 28-04-2012, 15:38
Ervaring: Professioneel goudsmid

solderen met puk vs laser

Bericht door witchqueen »

Heeft er iemand ervaring met beide technieken en zo ja, waar zit hem nu juist het verschil ?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb geen ervaring met laser (wel met puk) maar mijn inschatting is dat je met laser preciezer kunt werken en dat je de verbindingen wat meer door kunt lassen (dus een steviger verbinding maken).
Maar de laatste puk apparaten zijn ook tot heel veel in staat, maar ik blijf zelf het idee houden dat de puk een ?poor men?s laser? is.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Tomva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 83
Lid geworden op: dinsdag 22-12-2009, 22:40
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Tomva »

Laser is een top apparaat maar vooralsnog voor bijna niemand te betalen. Met de laser kun je op zich korte verbindingen maken die niet eens meer na gesoldeerd hoeven te worden. Denk aan eindoogjes van een collier of een gebroken venetiaanse schakel van minime grootte.
Een puk is naar mijn idee echt alleen puur om dingen even tijdelijk vast te zetten om ze vervolgens te solderen.
Ik denk ook dat je met een laser dieper kunt hechten dan met de puk die echt alleen oppervlakkig een verbinding maakt.

Maar of deze ''kleine'' voordelen van een laser een investering van 10 duizend euro meer waard zijn tegenover een puk is geheel persoonlijk.
If you're good at anticipating the human mind... it leaves nothing to chance
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15