oud goud smelten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Francina
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: donderdag 03-01-2013, 15:17
Ervaring: Professioneel goudsmid

oud goud smelten

Bericht door Francina »

Beste mensen, een vraag: bij het smelten (met smeltpoeder) van oude 8k getoetste sieraden werd e.e.a. zwart en was het mat. niet tot smelten te krijgen. Ik wil proberen dit in water te gieten en te kijken wat het wordt. In het smeltbakje zijn wel goudkleurige deeltjes zichtbaar tussen de zwartgeblakerde kettinkjes. Wat is nu verstandig om te doen? Alvast bedankt voor de reacties. Francina
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Zouden het (deels) vergulde/doubl? sieraden geweest kunnen zijn? Dus iets met een goudlaagje die dik genoeg is dat het bij testen wel goud aangeeft.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Probeer eens gewoon borax i.p.v. smeltpoeder.
Of bedoel je met het woord smeltpoeder een vloeimiddel in poedervorm?
Ik heb ook wel eens het specifieke smeltpoeder gebruikt maar vond het qua invloed op het vloeien van het metaal tegenvallen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Francina
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: donderdag 03-01-2013, 15:17
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Francina »

Wellicht zijn het idd gedoubleerde sieraden. In plaats van het smeltpoeder zal ik borax proberen (is dit overigens lang houdbaar?, als het wat klontert . . . misschien een nieuw potje aanschaffen). En het zwartgeblakerde materiaal?, krijg ik dat ooit nog gesmolten of kan ik dat beter maar proberen te scheiden van de gouden deeltjes die er tussen zitten? Ik ben een beetje bang dat ik alleen nog maar meer ellende ga krijgen als ik weer de vlam erop ga zetten....gr. Francina
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Borax is jaren houtbaar, als het wat dreigt te klonteren omdat er wat vocht bij gekomen is gewoon potje op de verwarming zetten als die aan staat en laten drogen, daarna kan je het weer fijn stampen / wrijven
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
marjav
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 08-04-2008, 8:56
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: nieuw vennep
Contacteer:

Bericht door marjav »

Ik heb onlangs een vraag van een klant gehad over om laten smelten van een gouden schakelarmband. Zij zou het goud eventueel willen laten hergebruiken voor trouwringen. Nu ben ik altijd een beetje huiverig hiervoor omdat er in een schakelarmband vaak veel soldeer dit en je hiermee je goud vervuild. Hoe denken jullie daarover?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Is wel te doen, wel goed uittrillen vooraf, vooral als het een holle arband is.
Tijdens het smelten wat Auropurifax toevoegen verbeterd het resultaat.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Gaat goed hoor, Wel even goed kijken of er geen zelfgedane reparaties met een soldeerbout aanzitten, maar ik heb al zoveel omgegoten tot iets nieuws. gaat goed.

En witgoud kan wel eens vervelend doen, maar vorig jaar armband gemaakt van oud goud met witgoud, Behalve dat het vrij stug goud was om te buigen werkte het verder gewoon perfect.
https://www.youtube.com/watch?v=Ro-KijQoYo8

Seconde 26 zie je de foto van wat ik in dat geval heb gesmolten: wit en geelgoud door elkaar. witgoud wel minimaal in dit geval, dus die gok durfde ik te nemen
Maar wel altijd vermelden dat goud soms niet goed te smelten is en er scheuren ontstaan en dat dat voor de klant is. Dat er dan optie is met inruilen van hun oude goud oid.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Ismail
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 31-12-2022, 15:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: oud goud smelten

Bericht door Ismail »

Hoi, is iemand actief bezig met smelten van goud, die mischien mijn goud kan smelten?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: oud goud smelten

Bericht door Sinterklaas »

Hoi Ismail.

gewoon naar een goudsmid bij jou in de buurt gaan. Die kunnen vast wel helpen.
Plaats reactie